Lemann Foundation and the educational capital

post-graduation as target

Authors

  • Elizabeth Gottschalg Raimann Universidade Federal de Jataí
  • Leislainy Moraes Castro Universidade Federal de Jataí
  • Bruna Ferreira Bispo Machado Universidade Federal de Jataí

DOI:

https://doi.org/10.28998/2175-6600.2023v15n37pe15112

Keywords:

Lemann Foundation, Teacher training, Postgraduate, Business idea

Abstract

The article problematizes who educates the educator in the capitalist context. Through exploratory research, the connections between the Lemann Foundation and eight North American universities in the provision of continuing teacher training, stricto sensu postgraduate level, are analyzed. It points out that the partnerships between the foundation and the universities aim to form a technical-political body aligned with the guidelines of capital, propagating business ideas in education. This foundation constitutes what is called the Private Apparatus of Business Hegemony in the educational field since the 2000s, supported by the federal governments since then.

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Author Biography

Elizabeth Gottschalg Raimann, Universidade Federal de Jataí

Possui graduação em Pedagogia, mestrado e doutorado em Educação pela Universidade Federal de Uberlândia/UFU. Atua como docente na Universidade Federal de Jataí. Exerce atividades de ensino na graduação e pós-graduação Mestrado em Educação, área de políticas educacionais, gestão e formação de professores. Pesquisadora na área de política e gestão educacional, trabalho e profissionalização docente e formação de professores. Membro do Núcleo de Pesquisas Formação de Professores e Práticas Educativas (NuFOPE) Universidade Federal de Jataí, Membro do GEP-CMEBr- Grupo de Estudos e Pesquisas sobre Conselhos Municipais de Educação no Brasil.

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Published

2023-05-10

How to Cite

RAIMANN, Elizabeth Gottschalg; CASTRO, Leislainy Moraes; MACHADO, Bruna Ferreira Bispo. Lemann Foundation and the educational capital: post-graduation as target. Debates em Educação, [S. l.], v. 15, n. 37, p. e15112, 2023. DOI: 10.28998/2175-6600.2023v15n37pe15112. Disponível em: https://seer.ufal.br/index.php/debateseducacao/article/view/15112. Acesso em: 24 nov. 2024.

Issue

Section

Dossiê Temático - Formação Docente: Políticas e Práticas sob a perspectiva Human

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