Symbolic violence

the vision of gender and sexual identity in an Education Institute

Authors

DOI:

https://doi.org/10.28998/2175-6600.2024v16n38pe15195

Keywords:

Violência, Bullying, Gênero, Sexualidade, Pessoal da educação

Abstract

The objective was to understand how the practices of symbolic violence named bullying, with sexist and homophobic content, are reproduced in the educational context, from the point of view of employees of the Federal Institute of Alagoas, Brazil. The information was produced with the use of a Focus Group, with the participation of nine permanent employees, and a Thematic Reflective Analysis was carried out. The thematic axis were identified: objectification and sexualization of women; and sexual identity and the strategies of normalization. It was considered that bullying, operated as symbolic violence, presents a character of conceived sociability, which propagates, watches over and regulates the dominant symbolic power of the ideals of masculinity and femininity.

Downloads

Download data is not yet available.

References

AGUIAR, L. G. F.; BARRERA, S. D. Manifestações de Bullying em diferentes contextos escolares: um estudo exploratório. Psicologia: Ciência e Profissão, v. 37, n. 3, p. 669-682, 2017. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/pcp/v37n3/1982-3703-pcp-37-3-0669.pdf. Acesso em: 21 fev. 2023. https://doi.org/10.1590/1982-3703002922016

ALAGOAS. Lei nº 7.800, de 05 de maio de 2016. Institui, no âmbito do sistema estadual de ensino, o programa “escola livre”. Diário Oficial de Alagoas: Poder Legislativo, Maceió, ano 104, n. 331, p. 1, 11 mai. 2016.

ANDRADE, S. S. C. de A.; YOKOTA, R. T. de C.; SÁ, N. N. B. de; SILVA, M. M. A. da; ARAÚJO, W. N. de; MASCARENHAS, M. D. M.; MALTA, D. C. Relação entre violência física, consumo de álcool e outras drogas e bullying entre adolescentes escolares brasileiros. Cadernos de Saúde Pública, v. 28, n. 9, p. 1725-1736, 2012. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/csp/v28n9/v28n9a11.pdf. Acesso em: 21 fev. 2023. https://doi.org/10.1590/S0102-311X2012000900011

BANDEIRA, C. de M.; HUTZ, C. S. Bullying: prevalência, implicações e diferenças entre os gêneros. Psicologia Escolar e Educacional, v. 16, n.1, p. 35-44, 2012. Disponível em: <https://www.scielo.br/pdf/pee/v16n1/04.pdf>. Acesso em: 21 fev. 2023. https://doi.org/10.1590/S1413-85572012000100004

BARBERO, M. de S. Hacerse hombre en el aula: masculinidad, homofobia y acoso escolar. Cadernos Pagu, n. 50, e175014, 2017. Disponível em: <https://www.scielo.br/pdf/cpa/n50/1809-4449-cpa-18094449201700500014.pdf>. Acesso em: 21 fev. 2023. https://doi.org/10.1590/18094449201700500014

BAZZO, J. A agência da noção de bullying no contexto brasileiro a partir da etnografia de uma experiência escolar. Horizontes Antropológicos, v. 23, n. 49, p. 203-231, 2017. Disponível em: <https://www.scielo.br/pdf/ha/v23n49/0104-7183-ha-23-49-00203.pdf>. Acesso em: 21 fev. 2023. https://doi.org/10.1590/s0104-71832017000300008

BLAIS, M.; GERVAIS, J.; HÉBERT, M. Internalized homophobia as a partial mediator between homophobic bullying and self-esteem among youths of sexual minorities in Quebec (Canada). Ciência & Saúde Coletiva, v. 19, n. 3, p. 727-735, 2014. Disponível em: <https://www.scielo.br/pdf/csc/v19n3/1413-8123-csc-19-03-00727.pdf>. Acesso em: 21 fev. 2023. https://doi.org/10.1590/1413-81232014193.16082013

BOURDIEU, P. O Poder simbólico. Tradução de Fernando Tomaz. 10. ed. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2007.

BOURDIEU, P.; PASSERON, J. C. Os herdeiros: os estudantes e a cultura. Tradução de Ione Ribeiro Valle e Nilton Valle. Florianópolis: Editora da UFSC, 2014.

BRASIL. Lei nº 11.340, de 7 de agosto de 2006. Cria mecanismos para coibir a violência doméstica e familiar contra a mulher [...] e dá outras providências. Brasília, DF: Presidência da República, 2006. Disponível em: <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2004-2006/2006/lei/l11340.htm>. Acesso em: 21 fev. 2023.

BRASIL. Lei nº 13.185, de 6 de novembro de 2015. Institui o Programa de Combate à Intimidação Sistemática (Bullying). Brasília, DF: Presidência da República, 2015. Disponível em: <https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2015-2018/2015/lei/l13185.htm>. Acesso em: 21 fev. 2023.

BRASIL. Decreto nº 8.727, de 28 de abril de 2016. Dispõe sobre o uso do nome social e o reconhecimento da identidade de gênero de pessoas travestis e transexuais no âmbito da administração pública federal direta, autárquica e fundacional. Brasília, DF: Presidência da República, 2016. Disponível em: <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2015-2018/2016/decreto/d8727.htm>. Acesso em: 21 fev. 2023.

BRAUN, V.; CLARKE, V. Using thematic analysis in psychology. Qualitative Research in Psychology, v. 3, n. 2, p. 77-101, 2006. https://doi.org/10.1191/1478088706qp063oa

BUTLER, J. P. Problemas de gênero: feminismo e subversão da identidade. Tradução de Renato Aguiar. 13. ed. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2017.

CANAVÊZ, F. A escola na contemporaneidade: uma análise crítica do bullying. Psicologia Escolar e Educacional, v. 19, n. 2, p. 271-278, 2015. Disponível em: <https://www.scielo.br/pdf/pee/v19n2/2175-3539-pee-19-02-00271.pdf>. Acesso em: 21 fev. 2023. https://doi.org/10.1590/2175-3539/2015/0192832

CARRERA-FERNÁNDEZ, M. V.; LAMEIRAS-FERNÁNDEZ, M.; RODRÍGUEZ-CASTRO, Y.; VALLEJO-MEDINA, P. Bullying Among Spanish Secondary Education Students: The Role of Gender Traits, Sexism, and Homophobia. Journal of Interpersonal Violence, v. 28, n. 14, p. 2915–2940, 2013. https://doi.org/10.1177/0886260513488695

CHAVES, D. R. L.; SOUZA, M. R. de. Bullying e preconceito: a atualidade da barbárie. Revista Brasileira de Educação, v. 23, e230019, 2018. Disponível em: <https://www.scielo.br/pdf/rbedu/v23/1809-449X-rbedu-23-e230019.pdf>. Acesso em: 21 fev. 2023. https://doi.org/

CIRIBELLI, C. J. de M.; RASERA, E. F. Construções de Sentido sobre a diversidade sexual: outro olhar para a Educação Infantil. Psicologia: Ciência e Profissão, v. 39, e175599, 2019. Disponível em: <https://www.scielo.br/pdf/pcp/v39/1982-3703-pcp-39-e175599.pdf>. Acesso em: 21 fev. 2023. https://doi.org/10.1590/1982-3703003175599

FIGUEIREDO, A. Carta de uma ex-mulata a Judith Butler. In: HOLLANDA, H. B. de (org.). Pensamento feminista hoje: perspectivas decoloniais. Rio de Janeiro: Bazar do Tempo, 2020. p. 236-257.

FOUCAULT, M. Microfísica do poder. Organização e tradução de Roberto Machado. 28. ed. Rio de Janeiro: Edições Graal, 2014.

FRANCISCO, M. V.; COIMBRA, R. M. Análise do bullying escolar sob o enfoque da psicologia histórico-cultural. Estudos de Psicologia, v. 20, n. 3, p. 184-195, 2015. Disponível em: <https://www.scielo.br/pdf/epsic/v20n3/1413-294X-epsic-20-03-0184.pdf>. Acesso em: 21 fev. 2023. https://doi.org/10.5935/1678-4669.20150020.

JUNQUEIRA, D. R. A invenção da “ideologia de gênero”: a emergência de um cenário político-discursivo e a elaboração de uma retórica reacionária antigênero. Psicologia política, v. 18, n. 43, p. 449-502, 2018. Disponível em: <http://pepsic.bvsalud.org/pdf/rpp/v18n43/v18n43a04.pdf>. Acesso em: 18 fev. 2023.

GIL VILLA, F. Bullying: ¿una profecía autocumplida?. Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos, v. 99, n. 253, p. 520-536, 2018. Disponível em: <https://www.scielo.br/pdf/rbeped/v99n253/2176-6681-rbeped-99-253-520.pdf>. Acesso em: 21 fev. 2023. https://doi.org/10.24109/2176-6681.rbep.99i253.3871

KRUEGER, R. A. El grupo de discusión: guía práctica para la investigación aplicada. Traducción de Moisés Martín González. Madrid: Pirámide, 1991.

LOURO, G. L. Pedagogias da sexualidade. In: LOURO, G. L. (org.). O corpo educado: pedagogias da sexualidade. Belo Horizonte: Autêntica, 2018. p.07-34.

MARTÍNEZ-GUZMÁN, A.; ÍÑIGUEZ-RUEDA, L.. Prácticas Discursivas y Violencia Simbólica hacia la comunidad LGBT en espacios universitarios. Paidéia (Ribeirão Preto), v. 27, p. 367-375, 2017. Disponível em: <https://www.scielo.br/j/paideia/a/4NmySrm55Hhgpn5y3RBqmmz/?format=pdf&lang=es>. Acesso em: 27 dez. 2023. https://doi.org/10.1590/1982-432727s1201701

MCLAREN, P. A vida nas escolas: uma introdução à pedagogia crítica nos fundamentos da educação. Tradução de Lucia Pellanda Zimmer. 2. ed. Porto Alegre: Artes médicas, 1997.

MELLO, F. C. M.; MALTA, D. C.; SANTOS, M. G.; SILVA, M. M. A. da; SILVA, M. A. I. Evolution of the report of suffering bullying among Brazilian schoolchildren: National Scholl Health Survey - 2009 to 2015. Revista Brasileira de Epidemiologia, v. 21, n. supl. 1, e180015, 2018. Disponível em: <https://www.scielo.br/pdf/rbepid/v21s1/en_1980-5497-rbepid-21-s1-e180015.pdf>. Acesso em: 21 fev. 2023. https://doi.org/10.1590/1980-549720180015.supl.1

MEYER, D. E. Teorias e políticas de gênero: fragmentos históricos e desafios atuais. Revista Brasileira de Enfermagem, v. 57, n. 1, p. 13-18, 2004. Disponível em: <https://www.scielo.br/j/reben/a/cWRpwvC5yCqdzrDkH66gbvp/?format=pdf&lang=pt>. Acesso em: 19 fev. 2023. https://doi.org/10.1590/S0034-71672004000100003

MICHETTI, M.; METTENHEIM, S. L. V. Gênero e violência simbólica em eventos esportivos universitários paulistas. Cadernos Pagu, n. 56, e195623, 2019. Disponível em: <https://www.scielo.br/pdf/cpa/n56/1809-4449-cpa-56-e195623.pdf>. Acesso em: 21 fev. 2023. https://doi.org/10.1590/18094449201900560023

MOTA, R. S.; GOMES, N. P.; CAMPOS, L. M.; CORDEIRO, K. C. C.; SOUZA, C. N. P. DE; CAMARGO, C. L. de. School adolescents: association between the bullying experience and the alcohol/drug consumption. Texto & Contexto - Enfermagem, v. 27, n. 3, e3650017, 2018. Disponível em: <https://www.scielo.br/pdf/tce/v27n3/en_0104-0707-tce-27-03-e3650017.pdf>. Acesso em: 21 fev. 2023. https://doi.org/10.1590/0104-07072018003650017

NASCIMENTO, V. L. V. do; TAVANTI, R. M.; PEREIRA, C. C. Q. O uso de mapas dialógicos como recurso analítico em pesquisas Científicas. In: SPINK, M. J. P.;

BRIGAGÃO, J. I. M.; NASCIMENTO, V. L. V. do; CORDEIRO, M. P. (orgs.). A produção de informação na pesquisa social: compartilhando ferramentas. Rio de Janeiro: Centro Edelstein de Pesquisas Sociais, 2014. p. 247-272.

OLIVEIRA, C. E. de; PEREIRA ALBERTO, M. de F.; BORGES BITTENCOURT, N. de F. Tensões e contradições nos discursos políticos sobre o combate à homofobia no contexto da escola brasileira. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, v. 14, n. 2, p. 1479-1492, 2016. Disponível em: <http://www.scielo.org.co/pdf/rlcs/v14n2/v14n2a41.pdf>. Acesso em: 21 fev. 2023. https://doi.org/10.11600/1692715x.14240130415

OLIVEIRA, W. A. de; SILVA, J. L. da; BRAGA, I. F.; ROMUALDO, C.; CARAVITA, S. C. S.; SILVA, M. A. I. Ways to explain bullying: dimensional analysis of the conceptions held by adolescents. Ciência & Saúde Coletiva, v. 23, n. 3, p. 751-761, 2018. Disponível em: <https://www.scielo.br/pdf/csc/v23n3/en_1413-8123-csc-23-03-0751.pdf>. Acesso em: 21 fev. 2023. https://doi.org/10.1590/1413-81232018233.10092016

OLWEUS, D. Bullying at school. In: HUESMANN, L. R. (org.). Aggressive behavior: current perspectives. New York: Plenum Press, 1994. p. 97-130.

PIGOZI, P. L. A produção subjetiva do cuidado: uma cartografia de bullying escolar. Physis: Revista de Saúde Coletiva, v. 28, n. 3, e280312, 2018. Disponível em: <https://www.scielo.br/pdf/physis/v28n3/0103-7331-physis-28-03-e280312.pdf>. Acesso em: 21 fev. 2023. https://doi.org/10.1590/s0103-73312018280312

RECH, R. R.; HALPERN, R.; TEDESCO, A.; SANTOS, D. F. Prevalence and characteristics of victims and perpetrators of bullying. Jornal de Pediatria, v. 89, n. 2, p. 164-170, 2013. Disponível em: <https://www.scielo.br/pdf/jped/v89n2/en_v89n2a10.pdf>. Acesso em: 21 fev. 2023. https://doi.org/10.1016/j.jped.2013.03.006

SALDAÑA, P. Pauta ideológica de Bolsonaro, ‘ideologia de gênero’ sofre derrotas em série no STF. Jornal Folha de São Paulo, São Paulo, 13 jul. 2020. Disponível em: <https://www1.folha.uol.com.br/educacao/2020/07/pauta-ideologica-de-bolsonaro-ideologia-de-genero-sofre-derrotas-em-serie-no-stf.shtml>. Acesso em: 21 fev. 2023.

SANTOS, L. C. S.; FARO, A. Bullying entre adolescentes em Sergipe: estudo na capital e interior do Estado. Psicologia Escolar e Educacional, v. 22, n. 3, p. 485-492, 2018. Disponível em: <https://www.scielo.br/pdf/pee/v22n3/2175-3539-pee-22-03-485.pdf>. Acesso em: 21 fev. 2023. https://doi.org/10.1590/2175-35392018036741

SEGATO, R. Las estructuras elementales de la violencia: ensayos sobre género entre la antropología, el psicoanálisis y los derechos humanos. Bernal: Universidad de Quilmes, 2003.

SILVA, P. F. da; FRELLER, C. C.; ALVES, L. S. de L.; SAITO, G. K. Limits of teachers’ consciousness about processes of production and reduction of bullying. Psicologia USP, v. 28, n. 1, p. 44-56, 2017. Disponível em: <https://www.scielo.br/pdf/pusp/v28n1/en_1678-5177-pusp-28-01-00044.pdf>. Acesso em: 21 fev. 2023. https://doi.org/10.1590/0103-656420150129

SILVA, J. L. da; MELLO, F. C. M. de; OLIVEIRA, W. A. de; PRADO, R. R. do; SILVA, M. A. I.; MALTA, D. C. Bullying victimization among Brazilian students: results of the national survey of school health (PENSE). Texto & Contexto - Enfermagem, v. 27, n. 3, e0310017, 2018. Disponível em: <https://www.scielo.br/pdf/tce/v27n3/en_0104-0707-tce-27-03-e0310017.pdf>. Acesso em: 21 fev. 2023. https://doi.org/10.1590/0104-07072018000310017

SILVA, J. L. da; OLIVEIRA, W. A. de; CARLOS, D. M.; LIZZI, E. A. da S.; ROSÁRIO, R.; SILVA, M. A. I. Intervention in social skills and bullying. Revista Brasileira de Enfermagem, v. 71, n. 3, p. 1085-1091, 2018. Disponível em: <https://www.scielo.br/pdf/reben/v71n3/0034-7167-reben-71-03-1085.pdf>. Acesso em: 21 fev. 2023. https://doi.org/10.1590/0034-7167-2017-0151

SILVA, J. L. da; OLIVEIRA, W. A. de; ZEQUINÃO, M. A.; LIZZI, E. A. da S.; PEREIRA, B. O.; SILVA, M. A. I. Results from interventions addressing social skills to reduce school Bullying: a systematic review with meta-analysis. Trends in Psychology, v. 26, n. 1, p. 509-522, 2018. Disponível em: <https://www.scielo.br/pdf/tpsy/v26n1/en_2358-1883-tpsy-26-01-0509.pdf>. Acesso em: 21 fev. 2023. https://doi.org/10.9788/tp2018.1-20pt

SOUZA, J. M. de; SILVA, J. P. da; FARO, A. Bullying e homofobia: aproximações teóricas e empíricas. Psicologia Escolar e Educacional, v. 19, n. 2, p. 289-298, 2015. Disponível em: <https://www.scielo.br/pdf/pee/v19n2/2175-3539-pee-19-02-00289.pdf>. Acesso em: 21 fev. 2023. https://doi.org/10.1590/2175-3539/2015/0192837

SPINK, M. J. P.; MEDRADO, B. Produção de sentido no Cotidiano: uma abordagem teórico-metodológica para análise das práticas discursivas. In: SPINK, M. J. (org.). Práticas discursivas e produção de conhecimento no cotidiano. Rio de Janeiro: Centro Edelstein de Pesquisas Sociais, 2013. p. 22-41.

UNITED NATIONS EDUCATIONAL, SCIENTIFIC AND CULTURAL ORGANIZATION (UNESCO). Out in the open: education sector responses to violence based on sexual orientation and gender identity/expression. Paris: UNESCO, 2016. Disponível em: <https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000244756>. Acesso em: 21 fev. 2023.

VALLE, J. E.; STELKO-PEREIRA, A. C.; PEIXOTO, E. M.; WILLIAMS, L. C. de A. Influence of bullying and teacher-student relationship on school engagement: analysis of an explanatory model. Estudos de Psicologia, v. 35, n. 4, p. 411-420, 2018. Disponível em: <https://www.scielo.br/pdf/estpsi/v35n4/1982-0275-estpsi-35-04-0411.pdf>. Acesso em: 21 fev. 2023. https://doi.org/10.1590/1982-02752018000400008

WEEKS, J. O corpo e a sexualidade. In: LOURO, G. L. (org.). O corpo educado: pedagogias da sexualidade. Belo Horizonte: Autêntica, 2018. p. 35-82.

Published

2024-01-30

How to Cite

CAVALCANTE, Evelyn Correia de Oliveira; SILVA, Luciano Bairros da; FERREIRA, Sonia Maria Soares; ÍÑIGUEZ-RUEDA, Lupicinio. Symbolic violence: the vision of gender and sexual identity in an Education Institute. Debates em Educação, [S. l.], v. 16, n. 38, p. e15195, 2024. DOI: 10.28998/2175-6600.2024v16n38pe15195. Disponível em: https://seer.ufal.br/index.php/debateseducacao/article/view/15195. Acesso em: 16 sep. 2024.

Issue

Section

Artigos

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.