Education policies (im)posed in Brazil
a discussion based on teacher’s narratives
DOI:
https://doi.org/10.28998/2175-6600.2024v16n38pe15211Keywords:
Continuing education, Education policies, NarrativesAbstract
This paper analyzed teachers’ narratives about continuing education policies recently implemented in Brazil, such as the BNC-Formação Continuada [the Brazilian Common State Standards for Continuing Training of Basic Education Teachers]. Such narratives were produced in the context of a study group, having as participants Basic Education teachers who were taking graduate courses in Education. The narratives were analyzed based on the enunciative-discursive approach to language. It was concluded that the study of education policies makes the understanding of their intentions beyond the literality of the text possible, configuring the writing of narratives as an important device for education and dialog between university and school.
Downloads
References
ALBINO, Ângela Cristina Alves; SILVA, Andréia Ferreira da. BNCC e BNC da formação de professores: repensando a formação por competências. Revista Retratos da Escola, Brasília, v.13, n.25, p. 137-153, 2019. Disponível em: <https://retratosdaescola.emnuvens.com.br/rde/ article/view/966>. Acesso em: 8 abr. 2022.
BAKHTIN, Mikhail. Os gêneros do discurso. São Paulo: Editora 34, 2016.
BAKHTIN, Mikhail. Questões de Literatura e de Estética. São Paulo: Hucitec, 2010.
BAKHTIN, Mikhail. Teoria do Romance I: A estilística. São Paulo: Editora 34, 2015.
BRASIL. Presidência da República. Casa Civil. Lei n.9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Brasília, DF, 1996. Disponível em: <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/Leis/L9394.htm>. Acesso em: 10 jun. 2022.
BRASIL. Presidência da República. Casa Civil. Lei n.13.005, de 25 de junho de 2014. Aprova o Plano Nacional de Educação - PNE e dá outras providências. Brasília, DF, 2014. Disponível em: <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2011-2014/2014/lei/l13005.htm>. Acesso em: 10 jun. 2022.
BRASIL. Ministério da Educação. Conselho Nacional de Educação. Conselho Pleno. Resolução CNE/CP n.2, de 22 de dezembro de 2017. Institui e orienta a implantação da Base Nacional Comum Curricular, a ser respeitada obrigatoriamente ao longo das etapas e respectivas modalidades no âmbito da Educação Básica. Brasília, DF, 2017. Disponível em: <http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/historico/RESOLUCAOCNE_CP222DEDEZEMBRODE2017.pdf>. Acesso em: 10 jun. 2022.
BRASIL. Ministério da Educação. Conselho Nacional de Educação. Conselho Pleno. Resolução CNE/CP n.2, de 20 de dezembro de 2019. Define as Diretrizes Curriculares Nacionais para a Formação Inicial de Professores para a Educação Básica e institui a Base Nacional Comum para a Formação Inicial de Professores da Educação Básica (BNC-Formação). Brasília, DF, 2019. Disponível em: <http://portal.mec.gov.br/docman/dezembro-2019-pdf/135951-rcp002-19/file>. Acesso em: 10 jun. 2022.
BRASIL. Ministério da Educação. Conselho Nacional de Educação. Conselho Pleno. Resolução CNE/CP n.1, de 27 de outubro de 2020. Dispõe sobre as Diretrizes Curriculares Nacionais para a Formação Continuada de Professores da Educação Básica e institui a Base Nacional Comum para a Formação Continuada de Professores da Educação Básica (BNC-Formação Continuada). Brasília, DF, 2020. Disponível em: <https://www.in.gov.br/en/web /dou/-/resolucao-cne/cp-n-1-de-27-de-outubro-de-2020-285609724>. Acesso em: 10 jun. 2022.
BOURDIEU, Pierre. Espaço social e poder simbólico. In: BOURDIEU, Pierre. Coisas ditas. São Paulo: Brasiliense, 2004.
COSTA, Eliane Miranda; MATOS, Cleide Carvalho de; CAETANO, Vivianne Nunes da Silva. Formação e trabalho docente: intencionalidades da BNC-Formação Continuada. Currículo sem Fronteiras, v.21, n.3, p. 1188-1207, 2021.
CURADO SILVA, Kátia Augusta Curado Pinheiro Cordeiro. Epistemologia da práxis na formação de professores: perspectiva crítico emancipadora. Revista de Ciências Humanas, v.31, n.2, p. 121-135, 2017. Disponível em: <http://revistas.fw.uri.br/index.php/revistadech/ article/view/2468>. Acesso em: 8 abr. 2022.
DINIZ-PEREIRA, Júlio Emílio. Nova tentativa de padronização dos currículos dos cursos de licenciatura no Brasil: a BNC-formação. Práxis Educacional, v.17, n.46, p. 1-19, 2021. Disponível em: <https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/8916>. Acesso em: 8 jun. 2022.
FARACO, Carlos Alberto. Linguagem e diálogo: as ideias linguísticas do círculo de Bakhtin. São Paulo: Parábola Editorial, 2009.
FIORIN, José Luiz. Categoria de análise em Bakhtin. In: Paula, Luciane de; Stafuzza, Grenissa (Orgs.). Círculo de Bakhtin: Diálogos In Possíveis. Campinas: Mercado de Letras, v.2, 2011. p. 53-88.
FREIRE, Paulo. Educação como Prática da Liberdade. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1980.
HYPOLITO, Álvaro Moreira. Padronização curricular, padronização da formação docente: desafios da formação pós-BNCC. Práxis Educacional, v.17, n.46, p. 1-18, 2021. Disponível em: <https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/8915>. Acesso em: 8 jun. 2022.
MICHETTI, Miqueli. Entre a legitimação e a crítica: As disputas acerca da Base Nacional Comum Curricular. Rev. bras. Ci. Soc., São Paulo, v.35, n.102, e3510221, 2020. Disponível em: <https://www.scielo.br/j/rbcsoc/a/7NZC9VwjKWZKMv4SPQmTXPJ/abstract/?lang=pt>. Acesso em: 8 jun. 2022.
NÓVOA, Antonio. Escolas e Professores - Proteger, Transformar, Valorizar. Salvador: SEC/IAT, 2022.
PIRES, Manuella de Aragão; CARDOSO, Lívia de Rezende. BNC para formação docente: um avanço às políticas neoliberais de currículo. Série-Estudos, v.20, n.55, p. 79-93, 2020. Disponível em: <https://www.serie-estudos.ucdb.br/serie-estudos/article/view/1463>. Acesso em: 8 jul. 2022.
RODRIGUES, Larissa Zancan; PEREIRA, Beatriz; MOHR, Adriana. O Documento “Proposta para Base Nacional Comum da Formação de Professores da Educação Básica” (BNCFP): Dez Razões para Temer e Contestar a BNCFP. Revista Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências, v.20, p. 1–39, 2020. Disponível em: <https://periodicos.ufmg.br/index.php/rbpec/ article/view/16205>. Acesso em: 10 fev. 2022.
SILVA, Monica Ribeiro. Impertinências entre trabalho, formação docente e o referencial de competências. Revista Retratos da Escola, Brasília, v.13, n. 25, p. 123-135, 2019. Disponível em: <https://retratosdaescola.emnuvens.com.br/rde/article/view/965>. Acesso em: 8 jul. 2022.
XIMENES, Priscila de Andrade Silva; MELO, Geovana Ferreira. BNC - Formação de Professores: da completa subordinação das políticas educacionais à BNCC ao caminho da resistência propositiva. Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos, v.103, n.265, p. 739–763, 2022. Disponível em: <https://doi.org/10.24109/2176-6681.rbep.103i265.5112>. Acesso em: 7 mar. 2023.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Debates em Educação
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Neste tipo de licença é permitido Compartilhar (copiar e redistribuir o material em qualquer suporte ou formato) e Adaptar (remixar, transformar, e criar a partir do material). Deverá ser dado o crédito apropriado , prover um link para a licença e indicar se mudanças foram feitas . O conteúdo não pdoerá ser utilizado para fins comerciais .
Atribuição-NãoComercial 4.0 Internacional Creative Commons Attribution 4.0 (CC BY-NC 4.0).