Social Representations of the pandemic and their implications for the schooling process of High School students
DOI:
https://doi.org/10.28998/2175-6600.2024v16n38pe15827Keywords:
Pandemic, Social Representations, StudentsAbstract
This article aims to identify the social representations of high school students regarding the pandemic and its implications for the high school education process. We adopted the original approach of social representations. Using semi-structured interviews and metaphor induction, we developed a field study with 34 students enrolled in high schools in Recife-PE. The results revealed social representations marked by changes, adaptation, sadness and delay in education. Anxiety, sadness, missing school, relationships with family and friends were the feelings shared by the students. The symbolic analysis, through metaphors, validated the statements. Characterized as animals, plants or things, the students represent the pandemic with a period of idleness, stagnation and confinement. We confirm the value of the school as a space for social coexistence and learning for adolescents and young people, as well as the damage caused by social isolation, resulting from the pandemic, for student training.
Downloads
References
ABRIC, J.C. O estudo experimental das representações sociais. In: JODELET, Denise. As representações sociais. Rio de Janeiro: Ed. UERJ, 2001. p. 155-172
ANDRADE, D. B. da S. F. Se a escola pudesse ser outra coisa, que coisa ela seria? In: V Jornada Internacional e III Conferência Brasileira sobre Representações Sociais, Brasília. Anais eletrônicos Brasilia, 2007.
BARDIN, L. Análise de conteúdo. São Paulo, SP: Edições 70, 2007.
CAMPOS, P.H.F. As Representações Sociais Como Forma de Resistência ao Conhecimento Científico. In: SÁ. C. P; OLIVEIRA, D; CAMPOS, P.H.F. (Orgs.). Representações Sociais e Práticas. 1 ed. Rio de Janeiro: Editora do Museu Histórico do Rio de Janeiro, 2005, v. 1, p. 85-98.
COUTINHO, M. P. L. et. al. Quarentena e aulas remotas representações sociais de universitários da saúde. Revista Diálogos em Saúde. Volume 3 - Número 1 - jan/jun de 2020
CONSELHO NACIONAL DE JUVENTUDE (CONJUVE). Pesquisa Juventudes e a Pandemia de Coronavírus [Relatório]. 2020 Jun [Disponível em: https://4fa1d1bc-0675-4684-8ee9-031db9be0aab.filesusr.com/ugd/f0d618_41b201dba b994b44b00aabca41f971bb.pdf Acesso em 20 .04. 2022.
FLAMENT, C. Estrutura e dinâmica das representações sociais. In: JODELET, D (Org). As representações sociais. Tradução: Lilian Ulup. Rio de Janeiro: EdUERJ, 2001. p. 173-186
LAKOFF, G. & JOHNSON, M. Metáforas da vida cotidiana. Campinas: Mercado das Letras.2002
JODELET, D. As representações sociais. Rio de Janeiro: UERJ. 2001
JODELET, D. Loucura e representações sociais, 2ª. ed. Petrópolis: Vozes. 2015
JOVCHELOVITCH, S. Os contextos do saber: representações, comunidades e culturas. Tradução de Pedrinho Guareschi. Petrópolis: Vozes, 2008.
LOYOLA, C.M.D et al. Desafios da pandemia na relação da saúde mental com o meio ambiente. Rev Bras Enferm. 2021;74(Suppl 3) https://doi.org/10.1590/0034-7167.202174Suppl301 e74Suppl30
MACEDO, R. M. Direito ou privilégio? Desigualdades digitais, pandemia e os desafios de uma escola pública. Estudos Históricos. Rio de Janeiro, vol 34, nº 73, p.262-280, Maio-Agosto 2021
MAZZOTTI, T. B.. Investigando os núcleos figurativos como metáforas. I Jornada Internacional sobre Representações Sociais. In: V Jornada Internacional e III Conferência Brasileira sobre Representações Sociais. Anais eletrônicos, Natal-RN, 1998 p. 1-12.
MACHADO, L. B. Incursões e investigações em representações sociais e educação. Recife: Ed. Universitária da UFPE, 2013.
MOSCOVICI, S. Representações Sociais: investigações em Psicologia Social. Tradução: Pedro Guareschi. Petrópolis: Vozes, 2003.
MOSCOVICI, S. A psicanálise sua imagem e seu público. Petrópolis: Vozes. 9ª ed., 2012.
NERI, M; OSÓRIO, M.C. Evasão escolar e jornada remota na pandemia. Revista NECAT – Ano 10, nº 19, Jan-Jun/2021
NIZ, C. A. F; TEZANI, T. C. R. Educação escolar durante a pandemia: quais lições aprenderemos? Olhar de professor, Ponta Grossa, v. 24, p. 1-9, e- 16068.035, 2021. Disponível em https://revistas.uepg.br/index.php/olhardeprofessor/article/view/16068/209209214209. Acessol em 20..06.2023
PUGLIESI, E. J. Desigualdades educacionais e pandemia: a necessidade de uma pedagogia revolucionária. Revista Brasileira de Educação Básica, ano 6,Número Especial. Setembro 2021
SANTOS, B de S. A cruel pedagogia do vírus. Coimbra: Edições Almedina, abr. 2020
SANTOS, B. M dos et. al. Enfrentamento à pandemia da COVID-19 por acadêmicos de uma universidade pública na Bahia: um relato de experiência. Práticas e Cuidado: Revista de Saúde Coletiva, Salvador, v.1, n.e10592, p.1-16, 2020.
SANTOS J.M. S et al. Repercussões da pandemia da Covid-19 para adolescentes em vulnerabilidade social. REVISA. 11(2): 182-6. 2022 Doi: https://doi.org/10.36239/revisa.v11.n2.p182a186
SANTANA, C. L; SALES, K. M. B. Aula em casa: educação, tecnologias digitais e pandemia COVID-19. Interfaces Científicas. Aracaju, V.10, N.1, p. 75 - 92 ( Número Temático) 2020
VAZQUEZ, D. A., CAETANO, S., SCHLEGEL, R., LOURENÇO, E., Nemi, A., SLEMIAN, A., & SANCHEZ, Z. M. Schoolless life and the mental health of public school students during the Covid-19 pandemic. In SciELO Preprints. 2021 https://doi.org/10.1590/SciELOPreprints.2329
WOLTER, R. P. & SÁ, C. P. (2013). As relações entre representações e práticas: o caminho esquecido. Revista Internacional de Ciencias Sociales y Humanidades. XXXIII(1 e 2), 87-105.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Debates em Educação
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Neste tipo de licença é permitido Compartilhar (copiar e redistribuir o material em qualquer suporte ou formato) e Adaptar (remixar, transformar, e criar a partir do material). Deverá ser dado o crédito apropriado , prover um link para a licença e indicar se mudanças foram feitas . O conteúdo não pdoerá ser utilizado para fins comerciais .
Atribuição-NãoComercial 4.0 Internacional Creative Commons Attribution 4.0 (CC BY-NC 4.0).