Learning by research and Chemistry teaching
DOI:
https://doi.org/10.28998/2175-6600.2024v16n38pe16016Keywords:
Learning through Research, Teaching Chemistry, DicumbaAbstract
This text, in four parts, presents the impacts of the Dicumba methodology on chemistry education in Basic Education, based on the perspectives of 30 high school students. The data, collected through participant observation and the administration of a virtual questionnaire, were analyzed using mixed methods, with an emphasis on the use of the Statistical Package for the Social Sciences program in the context of theoretical frameworks in the field. In conclusion, students' perceptions indicate that Dicumba provides moments for critical argumentation and scientific literacy, while also suggesting the role of the individual as a researcher.
Downloads
References
BEDIN, E. Do algodão doce à bomba atômica: avaliações e aspirações do aprender pela pesquisa no ensino de Química. Debates em Educação, v. 12, n. 27, p. 236-253, 2020. https://doi.org/10.28998/2175-6600.2020v12n27p236-253
BEDIN, E. Dicumba e a Alfabetização Científica no Ensino de Ciências. Humanidades & Inovação, v. 8, n. 38, p. 192-208, 2021a.
BEDIN, E. Aprender pela Pesquisa Centrada no Aluno: uma estratégia para a formação docente e a divulgação científica em química. Tecné, Episteme y Didaxis: TED, p. 2872-2878, 2021b.
BEDIN, E.; DAS GRAÇAS CLEOPHAS, M. Metodologia Dicumba: interdisciplinaridade no ensino de ciências. Experiências em Ensino de Ciências, v. 17, n. 2, p. 181-198, 2022.
BEDIN, E.; DEL PINO, J. C. A metodologia Dicumba e o Aprender pela Pesquisa Centrada no Aluno no Ensino de Química: narrativas discentes na Educação Básica. Revista Insignare Scientia-RIS, v. 3, n. 3, p. 3-24, 2020. https://doi.org/10.36661/2595-4520.2020v3i3.11774
BELLARDO, P. H. D. et al. AP-Dicumba: Aprender Pela Pesquisa a partir de Animações Participativas. Revista Signos, v. 42, n. 1, 2021. http://dx.doi.org/10.22410/issn.1983-0378.v42i1a2021.2886
BOSA, G. et al. Dicumba e as Inteligências Múltiplas: estudo de caso na rede pública de Curitiba. Revista Thema, v. 21, n. 4, p. 1043-1058, 2022. https://doi.org/10.15536/thema.V21.2022.1043-1058.2765
CRESWELL, J. W. Projeto de pesquisa: métodos qualitativo, quantitativo e misto. Porto Alegre: Artmed, 2007.
DAL-FARRA, R. A.; LOPES, P. T. C. Métodos mistos de pesquisa em educação: pressupostos teóricos. Nuances: estudos sobre Educação, v. 24, n. 3, p. 67-80, 2013.
FERREIRA, V. W. et al. Metodologia Dicumba como recurso à aprendizagem significativa. Revista Insignare Scientia-RIS, v. 5, n. 2, p. 485-504, 2022. https://doi.org/10.36661/2595-4520.2022v5n2.13015
FRANCO, M. A. S. Pedagogia da pesquisa-ação. Educação e pesquisa, v. 31, n. 3, p. 483-502, 2005.
KATO, D. S.; KAWASAKI, C. S. As concepções de contextualização do ensino em documentos curriculares oficiais e de professores de ciências. Ciência & educação, v. 17, n. 01, p. 35-50, 2011. http://educa.fcc.org.br/pdf/ciedu/v17n01/v17n01a03.pdf
KURZ, D. L.; STOCKMANNS, B.; BEDIN, E. A Metodologia Dicumba EA Contextualização No Ensino De Química. Góndola, Enseñanza y Aprendizaje de las Ciencias, v. 17, n. 2, 2022. https://doi.org/10.14483/23464712.16803
RAMOS, W. M; CARMINATTI, B.; BEDIN, E. A metodologia Dicumba e a abordagem CTS: a busca pela alfabetização científica no ensino médio. Revista de enseñanza de la física, v. 33, n. 1, p. 121-130, 2021.
STEFANO, L. R. F. Representações de professores e alunos sobre a pesquisa escolar: a leitura crítica, a escrita autônoma e a formação do conhecimento. Iniciação Científica Cesumar, (UNICE-SUMAR), Maringá – PR, v. 8, n. 1, pp. 71-83, Jun./2006.
TASHAKKORI, A.; CRESWELL, J. W. The new era of mixed methods. 2007.
WARTHA, E. J.; SILVA, E. L. da; BEJARANO, N. R. R. Cotidiano e contextualização no ensino de química. Química nova na escola, v. 35, n. 2, p. 84-91, 2013.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Debates em Educação
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Neste tipo de licença é permitido Compartilhar (copiar e redistribuir o material em qualquer suporte ou formato) e Adaptar (remixar, transformar, e criar a partir do material). Deverá ser dado o crédito apropriado , prover um link para a licença e indicar se mudanças foram feitas . O conteúdo não pdoerá ser utilizado para fins comerciais .
Atribuição-NãoComercial 4.0 Internacional Creative Commons Attribution 4.0 (CC BY-NC 4.0).