The choice of the pedagogy course in the context of emptying education and the teaching career
between belongings, (im)possibilities and recognitions
DOI:
https://doi.org/10.28998/2175-6600.2024v16n38pe16156Keywords:
Teaching Career, Pedagogy, Affection relationships, BelongingAbstract
Looked for to recognize the relationships established with the university space and the choice of students entering the Pedagogy course. We traversed different paths, among which we highlight as central the affections of recognition and belonging.
Downloads
References
ANDIFES, Associação Nacional dos Dirigentes do Ensino Superior. V Pesquisa Nacional de Perfil Socioeconômico e Cultural dos (as) Graduandos (as) das IFES – 2018. Fórum Nacional de Pró Reitores - FONAPRACE. Brasília, 2019. Disponível em: https://www.andifes.org.br/wp-content/uploads/2019/05/V-Pesquisa-Nacional-de-Perfil-Socioeconomico-e-Cultural-dos-as-Graduandos-as-das-IFES-2018.pdf . Acesso em: 24 de agosto de 2023.
BOGDAN, Robert e BIKLEN, Sari. Investigação Qualitativa em Educação: Uma Introdução à Teoria e aos Métodos. Porto: Porto Editora, 1994.
BOURDIEU, Pierre. As contradições da herança. In.: BOURDIEU, Pierre. Escritos de educação. Petrópolis: Vozes, 2015.
BOURDIEU, Pierre (coord.). A miséria do mundo. Petrópolis: Vozes, 1997.
BRANDÃO, Denise Freitas e PARDO, Maria Benedita L. O interesse de estudantes de pedagogia pela docência. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 42, n. 2, p. 313-329, abr./jun. 2016.
BRASIL. Pesquisa nacional por amostra de domicílios: PNAD: microdados. Rio de Janeiro: IBGE, 2021.
DABOÍN, Maria M. e RIBEIRO, Marinalva L. O perfil dos estudantes ingressantes no curso de Pedagogia. Nuances: estudos sobre Educação, Presidente Prudente-SP, v. 30, n.1, p.312-.326, Março/Dez., 2019.
GATTI, B. A. e BARRETO, E. S. (Org.). Professores do Brasil: impasses e desafios. Brasília: UNESCO, 2009.
GOMES, Candido Alberto et al. Education during and after the pandemics. Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação, Rio de Janeiro, v.29, n.112, p. 574-594, jul./set. 2021.
MATTEI, Lauro e HEINEN, Vicente L. Impactos da crise da Covid-19 no mercado de trabalho brasileiro. Revista de Economia Política, vol. 40, nº 4, pp. 647-668, out./-dez. 2020.
NOGUEIRA, C. M. M.; PEREIRA, F. G. . O gosto e as condições de sua realização: a escolha por pedagogia entre estudantes com perfil social e escolar mais elevado. Educação em Revista, v. 26, n. 3, p. 15-38, dez. 2010.
SEMESP, Instituto. Mapa do ensino superior no Brasil. São Paulo: SEMESP, 2020.
VIANNA, Claudia P. A feminização do magistério na educação básica e os desafios para a prática e a identidade coletiva docente. In: YANNOULAS, Silvia C. (Org.). Trabalhadoras: análise da feminização das profissões e ocupações. Brasília, DF: Abaré, 2013. p. 159-180
WEBER, Max. Economia e Sociedade: fundamentos da sociologia compreensiva. Volume 1. Brasília: Editora Universidade de Brasília, 2015.
YANNOULAS, Silvia C. Feminização ou Feminilização? Apontamentos em torno de uma categoria. Temporalis, Brasilia (DF), ano 11, n.22, p.271-292, jul./dez. 2011.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Debates em Educação
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Neste tipo de licença é permitido Compartilhar (copiar e redistribuir o material em qualquer suporte ou formato) e Adaptar (remixar, transformar, e criar a partir do material). Deverá ser dado o crédito apropriado , prover um link para a licença e indicar se mudanças foram feitas . O conteúdo não pdoerá ser utilizado para fins comerciais .
Atribuição-NãoComercial 4.0 Internacional Creative Commons Attribution 4.0 (CC BY-NC 4.0).