From argumentative logic to the legitimacy of expertise

the regional agenda for latin american and caribbean children (2000-2020)

Authors

  • Camila Maria Bortot Universidade Federal do Paraná (UFPR)
  • Elisângela Alves da Silva Scaff Universidade Federal do Paraná (UFPR)

DOI:

https://doi.org/10.28998/2175-6600.2023v15n37pe16457

Keywords:

Educational Policies for Children, Multilateral Organizations, Experts, Latin America

Abstract

This article seeks to analyze the organization of the expertise of regional Multilateral Organizations (MOs) on education policies for children in Latin America and the Caribbean, in the 2000-2020 period. This is a qualitative, exploratory and documental study carried out by consulting the websites of the following multilateral organizations: the World Bank, the Ibero-American Development Bank, the United Nations, the Organization of American States and the Organization of Ibero-American States. The results of the study point to convergent symbolic control of homogenization, cooperation and advice on the standardization of inter-sectoral and inter-institutional policies. In this sense, through the argumentative logic of the legitimacy of expertise, an agenda was created to reproduce childhood as a cost-effective stage for current educational reforms, in which the participation of the private sector is widely highlighted.

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Author Biographies

Camila Maria Bortot, Universidade Federal do Paraná (UFPR)

Pós-doutoranda em Educação pela UFPR. Professora da Universidade Estadual de Maringá

Elisângela Alves da Silva Scaff, Universidade Federal do Paraná (UFPR)

Doutora em Educação pela USP, com pós-doutoramento pela mesma instituição. Professora Associada da Universidade Federal do Paraná, no Programa de Pós-Graduação em Educação. Integra o Núcleo de Políticas Educacionais (NUPE) e é coordenadora da Rede de Estudos e Pesquisas em Planejamento e Gestão Educacional (REPLAG) e da Rede Internacional de Pesquisa "Pontes Lusófonas".  

 

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Published

2023-12-20

How to Cite

BORTOT, Camila Maria; SCAFF, Elisângela Alves da Silva. From argumentative logic to the legitimacy of expertise: the regional agenda for latin american and caribbean children (2000-2020). Debates em Educação, [S. l.], v. 15, n. 37, p. e16457, 2023. DOI: 10.28998/2175-6600.2023v15n37pe16457. Disponível em: https://seer.ufal.br/index.php/debateseducacao/article/view/16457. Acesso em: 23 nov. 2024.

Issue

Section

Dossiê: Políticas Educacionais na América Latina: retrocessos e perspectivas

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