The right to education and inclusion of refugee students in a state school in Cuiabá-MT

Authors

  • Daniel Pulcherio Fensterseifer Universidade Regional Integrada do Alto Uruguai e das Missões
  • Rafael Masson Furtado Universidade Regional Integrada do Alto Uruguai e das Missões e Instituto Business Group – IBG

DOI:

https://doi.org/10.28998/2175-6600.2023v15n37pe16480

Keywords:

Law, Education, Inclusion, Refugee

Abstract

This work is the result of a qualitative and field research carried out with teachers - who are working or have worked with refugee students - coordinators and director, produced in one School of Cuiabá-MT, in 2021. The aim of this study was to investigate the effectiveness of Resolution No. 002/2019 of the State Council of Education of Mato Grosso and the Brazilian legislation governing education for refugee students in Brazil, from the perspective of teachers and administrators. The beginning of the methodological proposal included the process of reading documents that govern Education for refugee students; and data collection, through the distribution of questionnaires prepared on Google Forms (sent in institutional emails). After returning the answers, the data were separated into categories and the inclusion and exclusion criteria established in the project were applied. After that, the results were analyzed and discussed, thus presenting reflections, challenges and recommendations so that the theme could be expanded; to provide for the creation of public policies that effectively address the educational and human rights of Venezuelan refugee students.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ACNUR. Refugiado ou Migrante? O ACNUR incentiva a usar o termo correto. 01 out. 2015. Disponível em: https://www.acnur.org/portugues/2015/10/01/refugiado-ou-migrante-o-acnur-incentiva-a-usar-o-termo-correto/. Acesso em: 11 Fev. 2021.

ARRETCHE, M. Estado federativo e políticas sociais: determinantes da descentralização. Rio de Janeiro: Revan; São Paulo: FAPESP, 2000, 3 ed. 2011.

Cavalcanti, L; Oliveira, T.; Macedo, M., Imigração e Refúgio no Brasil. Relatório Anual 2020. Série Migrações. Observatório das Migrações Internacionais; Ministério da Justiça e Segurança Pública/ Conselho Nacional de Imigração e Coordenação Geral de Imigração Laboral. Brasília, DF: OBMigra, 2020. Disponível em: chrome-extension://efaidnbmnnnibpcajpcglclefindmkaj/https://portaldeimigracao.mj.gov.br/images/dados/relatorio-anual/2020/OBMigra_RELAT%C3%93RIO_ANUAL_2020.pdf. Acessado em: 18 de Abr. de 2021.

COSTA, M.G. Violação dos direitos da mulher: um panorama, histórico cultural e jurídico. Revista Seara Jurídica, v.1 n 11, jan./jun. 2014. Disponível em: http://web.unijorge.edu.br/sites/searajuridica/pdf/anteriores/2014/1/searajuridica_2014_1_pag139.pdf. Acessado em: 30 Set. 2021.

EGAS, J. A solidariedade com os refugiados começa com todos nós. In: Migrações Venezuelanas. Campinas, SP: Nepo/Unicamp, 2018. p.31-37.

FENSTERSEIFER, D.P.; PORTO, L.T. Literatura e Direitos Humanos: uma relação descrita em contos brasileiros contemporâneos. Revista Literatura em Debate, v. 12, n. 22, p. 57- 74, Jan./Jul. 2018. Disponível em: https://scholar.google.com.br/citations?view_op=view_citation&hl=pt-BR&user=IP3fGYkAAAAJ&citation_for_view=IP3fGYkAAAAJ:hqOjcs7Dif8C. Acessado em: 19 Set. 2021.

FORTUNA, D. Roraima quer fechar a fronteira. Jornal do Brasil, 2018. Disponível em: https://www2.senado.leg.br/bdsf/bitstream/handle/id/543122/noticia.html?se Acessado em: 30 maio 2021.

FREIER, L. Understanding the Venezuelan Displacement Crisis. E-International Relations, 2018. Disponível em: https://www.e-ir.info/pdf/74606. Acesso em: 18 Ago. 2021.

JUBILUT, L; FERNANDES, A. A Atual Proteção aos Deslocados Forçados da Venezuela pelos Países da América Latina. In: BAENINGER, R. et al. Migrações Venezuelanas. Campinas, SP: Núcleo de Estudos de População “Elza Berquó” – Nepo/Unicamp, 2 ed., 2018, p. 164-177.

KANAAN, C. et.al. As ações do Exército Brasileiro na ajuda humanitária aos imigrantes venezuelanos. ZUBEN, C.V. et.al.(Org.). In: Migrações Venezuelanas. Campinas, SP: Nepo/Unicamp, 2018.

LOURENÇO, G.F. Letramento para estudantes com deficiência física. In CAMPOS, J.A.P.; CIA, F.; GONÇALVES, A.G. (Org) Letramento para estudantes com deficiência. São Carlos, SP: Edufscar, 2018.

LUZ, R. M. N.; SARTORI, J. Gestão Escolar na Perspectiva da Educação Inclusiva. Gestão Escolar na Perspectiva da Educação Inclusiva. Repositório Digital UFFS. 2018. Disponível em: https://rd.uffs.edu.br/bitstream/prefix/2030/1/LUZ.pdf. Acessado em: 30 Set. 2021.

MANTOAN, Maria Tereza Eglér (org.). O desafio das diferenças nas escolas. 4. ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2011.

MARTINELLI, G. Direitos e Garantias Fundamentais: principais elementos que você precisa saber. Site Aurum, 2020. Disponível em: https://www.aurum.com.br/blog/direitos-e-garantias-fundamentais/. Acessado em: 19 Ago. 2021.

MARINUCCI & MILESI. Migrações no mundo. Artigo, p.01/ 2006. Disponível em: http://www.ufjf.br/pur/files/2011/04/MIGRA%C3%87%C3%83O-NO-MUNDO.pdf. Acesso em: 19 Ago. 2021.

Minayo, M. C. (2014). Apresentação. In R. Gomes, Pesquisa qualitativa em saúde. São Paulo: Instituto Sírio Libanes.

MOREIRA, J. B. Direitos Humanos e refugiados no Brasil. Políticas a partir de 1997. Revista Interdisciplinar da Mobilidade Humana, vol. 16, núm. 31, p. 412- 421, Brasília, 2008. Disponível em: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=407042009033 Acesso em: 20 Ago. 2021.

NETO, A.O.S.; Et al. Educação Inclusiva: uma escola para todos. Revista Educação Especial, v. 31, n. 60, p. 81-92, Jan./Mar, 2018. Disponível em: https://www.redalyc.org/jatsRepo/3131/313154906008/313154906008.pdf Acesso em 12 Jun. 2021.

Proposta pedagógica e planejamento: as bases do sucesso escolar. Nova Escola, 2013. Disponível em: https://novaescola.org.br/conteudo/588/educacao-inclusiva-desafios-da-formacao-e-da-atuacao-em-sala-de-aula. Acesso em 13 Jun. 2021.

OLIVEIRA, W.A. A imigração dos venezuelanos para o Brasil e a atuação da Polícia Federal na fronteira: uma análise das solicitações de refúgio e residência temporária. Revista Brasileira de Ciências Policiais. Brasília, v. 11, n. 3, p. 231-263, Set./Dez. 2020.

PANTOJA, O. Entenda o que são os direitos sociais e qual o papel dos advogados na sua garantia. Site Aurum, 2020. Disponível em: https://www.aurum.com.br/blog/direitos-sociais/. Acessado em: 20 Ago. 2021.

PEREIRA, A. Apesar da pandemia, venezuelanos saem às ruas para pedir e cenário preocupa OAB. Site RDNEWS, 2021. Disponível em: https://www.rdnews.com.br/cidades/conteudos/138341. Acessado em: 20 maio 2021.

R4V. Plataforma Regional de Coordenação Interagências. Disponível em: http://r4v.info/es/situations/platform. Acesso em jan. 2022.

SASSAKI, R.K. Inclusão: Construindo uma sociedade para todos. 8 ed. Rio de Janeiro: WVA, 2010.

SILVA, A.M.M. Política pública para migrantes no município de São Paulo: análise de ações de acolhida. Dissertação (MPGPP). Escola de Administração de Empresas de São Paulo, 2017. Disponível em: http://bibliotecadigital.fgv.br/dspace/bitstream/handle/10438/19633/SILVA%2c%20Adriana%20-%20Disserta%c3%a7%c3%a3o%20MPGPP.pdf?sequence=1&isAllowed=y. Acessado em: 20 Set. 2021.

SPINASSÉ, K.P. Os imigrantes alemães e seus descendentes no Brasil: a língua como fator identitário e inclusivo. Conexão Letras: Porto Alegre. v. 3, n. 3, p.125-140, 2008.

TONET, S.P.S. Resgate de valores para exercício pleno da cidadania. Site Brasil Escola, 2016. Não paginado. Disponível em https://meuartigo.brasilescola.uol.com.br/sociologia/resgate-valores-para-exercicio-pleno-cidadania.htm. Acesso 03 mai. 2021.

UNHCR. Refugees and migrants from Venezuela top 4 million: UNHCR and IOM. Disponível em: http://www.unhcr.org/news/press/2019/6/5cfa2a4a4/refugees-migrants-venezuelatop-4-million-unhcr-iom.html. Acesso em ago. 2022.

VEDOVATO, L.R. Ação Civil Originária entre Venezuela e Brasil: a construção do direito de ingresso. In: Migrações Venezuelanas. Campinas, SP: Nepo/Unicamp, 2018. p. 45-52.

VIANNA, M. L. T. W. Em torno do conceito de política social: notas introdutórias. Site UFRJ, 2002. Disponível em: http://www.unirio.br/cchs/ess/Members/silvana.marinho/disciplina-politica-social-i/unidade-i-introducao-aos-fundamentos-socio-historicos-e-conceituais-das-politicas-sociais/texto-1-vianna-maria-lucia-t-w-201cem-torno-do-conceito-de-politica-social-notas-introdutorias201d-rio-de-janeiro-iuperj-dezembro-de-2002/view. Acessado em 20 Ago. 2021.

VIEIRA, A. F. Z. O Direito à Educação Básica na Constituição Federal. Rio de Janeiro: Lumens Juris, 2017.

Published

2023-12-20

How to Cite

FENSTERSEIFER, Daniel Pulcherio; FURTADO, Rafael Masson. The right to education and inclusion of refugee students in a state school in Cuiabá-MT. Debates em Educação, [S. l.], v. 15, n. 37, p. e16480, 2023. DOI: 10.28998/2175-6600.2023v15n37pe16480. Disponível em: https://seer.ufal.br/index.php/debateseducacao/article/view/16480. Acesso em: 22 nov. 2024.

Issue

Section

Dossiê: Políticas Educacionais na América Latina: retrocessos e perspectivas

Similar Articles

<< < 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.