The relationship between education management and new developmentism
DOI:
https://doi.org/10.28998/2175-6600.2023v15n37pe16513Keywords:
Educational Management, New Developmentalism, Effective PracticesAbstract
This article deals with education management in the context of the so-called “new developmentalism” spread in Brazil in the last decades of the 20th century . The proposition of this study was guided by the assumption that official and national international documents produced since the 2000s assume apparently "innovative" characteristics, but reproduce the perspective of effectiveness and efficiency touted in the 1990s, as components of a "new look "of liberalism called new developmentalism. Through the analysis of documents from multilateral organizations, we make considerations about the proposals of these organizations for educational management, implementation of effective practices and tendencies to give new meaning to the educational system associated with a supposed new perspective of development.
Downloads
References
BAMBIRRA, Vania. O capitalismo dependente latino-americano. Florianópolis: Insular, 2012.
BANCO MUNDIAL; CEPAL, IDEA. Las visiones de país importan: leciones de experiencias exitosas de desarrollo, 2005. Disponível on line: https://documents1.worldbank.org/curated/ru/761531468332366815/pdf/341430WP0SPANI1sionesDePaisImportan.pdf, Acesso em maio de 2021.
BANCO MUNDIAL. Professores Excelentes: como mejorar el aprendizagem em América Latina y el Caribe, 2015. Disponível online: https://www.worldbank.org/content/dam/Worldbank/Highlights%20&%20Features/lac/LC5/Portuguese-excellent-teachers-report.pdf. Acesso em 30 de outubro de 2020.
BANCO MUNDIAL. Governança e a Lei (Relatório de Desenvolvimento Mundial). 2017. Disponível online: https://openknowledge.worldbank.org/bitstream/handle/10986/25880/210950mmPT.pdf. Acesso em 30 de outubro de 2020.
BANCO MUNDIAL. Um ajuste justo: análise da eficiência e equidade do gasto público no Brasil. 2018. Disponível online: https://www.worldbank.org/pt/country/brazil/publication/brazil-expenditure-review-report. Acesso em 24 de novembro de 2020.
BANCO MUNDIAL. Agindo agora para proteger o capital humano das nossas crianças. 2021. Disponível online: https://www.worldbank.org/pt/news/press-release/2021/03/17/hacer-frente-a-la-crisis-educativa-en-america-latina-y-el-caribe. Acesso em 22 de setembro de 2021.
CARDOSO, Miriam Limoeiro. Ideologia do desenvolvimento: Brasil: JK JQ. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1977.
CARCANHOLO, Marcelo. O atual resgate crítico da Teoria Marxista da Dependência. In: Revista Trabalho, Educação e Saúde. Rio de Janeiro. Volume 11. N. 1, p. 191-205, jan-abril, 2013
CASTELO, Rodrigo. O social-liberalismo: auge e crise da supremacia burguesa na era neoliberal. São Paulo: Expressão Popular, 2013.
CASTELO. Rodrigo. O canto da sereia: social-liberalismo, novo desenvolvimentismo e supremacia burguesa o capitalismo dependente. In: Revista Em Pauta, Rio de Janeiro, 1º sem. 2013, n. 31, v. 14, p. 119-138.
FERNANDES, Florestan. Sociedade de Classes e Subdesenvolvimento. Rio de Janeiro: Zahar, 1981.
IPEA. Relatório Institucional: Lições de Experiências Exitosas para melhorar a educação em regiões com baixos índices de desenvolvimento. Brasília: IPEA, 2018. Disponível on line: https://repositorio.ipea.gov.br/handle/11058/9449. Acesso em maio 2021.
LEHER, Roberto. Da ideologia do desenvolvimento à ideologia da globalização: a educação como estratégia do Banco Mundial para alívio da pobreza. São Paulo, 1998. Tese de Doutorado Universidade de São Paulo. Doutorado em Educação.
MARINI, Rui Mauro. Dialética da Dependência. In Germinal: Marxismo e Educação em Debate. Salvador, v. 9, n. 3, pp 325-356, dez. 2017. Disponível online: esearchgate.net/publication/323440310_Dialetica_da_Dependencia/link/5a9639d7a6fdccecff092c6f/download. Acesso em maio de 2021.
MARX, Karl. O capital: crítica da economia política. São Paulo: Abril Cultural, 1983.
MARX, Karl e ENGELS, Friedrich. A ideologia alemã. São Paulo: Boitempo, 2007.
OCDE. La medición del aprendizagem de los alunos: mejores prácticas para evaluar el valor agregado de las escuelas. 2011. Disponível online: https://www.oecd.org/education/school/47871357.pdf. Acesso em 30 de outubro de 2020.
OLIVA, Aloizio Mercadante. As Bases do Novo Desenvolvimentismo no Brasil: Análise do governo Lula (2003-2010). Tese (doutorado). Campinas, SP: Universidade Estadual de Campinas, 2010. Disponível em: < http://www.bibliotecadigital.unicamp.br/document/?code=000794314>. Acesso em 10 jul. 2013.
OSÓRIO, Jaime. Sobre exploração e capitalismo dependente. In: Caderno CRH,
Salvador, v. 31 n.84, pp. 483-500, set/dez 2018. Disponível online: https://www.scielo.br/j/ccrh/a/k4bFtvb59dcscp75pkNZRxn/abstract/?lang=pt. Acesso em maio de 2021.
PAULANI, Leda M. O projeto Neoliberal para a sociedade Brasileira: sua dinâmica e seus impasses. In: Júlio C. F. Lima; Lúcia M. W. Neves. (Org.). Fundamentos da Educação Escolar do Brasil contemporâneo. Rio de Janeiro: Editora Fiocruz, 2006. p. 67-107. Disponível em: https://portal.fiocruz.br/livro/fundamentos-da-educacao-escolar-do-brasil-contemporaneo. Acesso em: 20.mar.2021
PRADO, Fernando Correa. A ideologia do desenvolvimento e a controvérsia da dependência no Brasil contemporâneo. Marília: Lutas Anticapital, 2020.
ROBERTSON, Susan. A estranha não morte da privatização neoliberal na Estratégia 2020 para a Educação do Banco Mundial. In: Revista Brasileira de Educação, v. 17, n.50, maio-agosto 2012, p. 283-302. Disponível online: https://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-24782012000200003. Acesso em 26 mar. 2021
SANTOS, Theotonio dos. A Teoria da Dependência: balanço e perspectivas. Niterói, 1998. Disponível online: https://edisciplinas.usp.br/pluginfile.php/409532/mod_resource/content/1/ateoriadadependencia.pdf. Acesso em 25 de julho de 2021.
UNESCO. Declaração de Incheon e Marco de ação da educação: rumo a uma educação de qualidade inclusiva e equitativa e à educação ao longo da vida para todos - Educação 2030. 2015. Disponível online: http://www.mpsp.mp.br/portal/page/portal/cao_civel/aa_ppdeficiencia/aa_ppd_educacaoinclusiva/Declara%C3%A7%C3%A3o%20de%20Incheon%20e%20Marco%20de%20A%C3%A7%C3%A3o%20-%20Educa%C3%A7%C3%A3o%202030.pdf. Acesso em 15 de setembro de 2019.
WARDE, Miriam. Liberalismo e Educação. São Paulo: PUC, 1984. Tese (Doutorado em Educação). Disponível online: https://sapientia.pucsp.br/handle/handle/10660?mode=full. Acesso em outubro de 2023.
XAVIER, Maria Elizabeth. S. P. Capitalismo e Escola no Brasil. Campinas, SP: Papirus. 1990.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Debates em Educação
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Neste tipo de licença é permitido Compartilhar (copiar e redistribuir o material em qualquer suporte ou formato) e Adaptar (remixar, transformar, e criar a partir do material). Deverá ser dado o crédito apropriado , prover um link para a licença e indicar se mudanças foram feitas . O conteúdo não pdoerá ser utilizado para fins comerciais .
Atribuição-NãoComercial 4.0 Internacional Creative Commons Attribution 4.0 (CC BY-NC 4.0).