Public teaching competition in Bahia
a critical analysis of the chemistry examinations
DOI:
https://doi.org/10.28998/2175-6600.2024v16n38pe16626Keywords:
Public competition, chemistry exams, teachingAbstract
In academic writing, the public competition is a legally guaranteed process used to select candidates qualified to perform a specific role. This article presents a qualitative and documentary research study that analyzed the public teaching competition exams in the state of Bahia, specifically focusing on objective and discursive questions in the field of chemistry from the editions of 2011, 2018, and 2022. Regarding the data, a higher concentration of questions related to general chemistry was identified, while there was a noticeable scarcity of questions on organic chemistry. The discursive questions integrated specific subject matter with educational aspects such as contextualization, for instance.
Downloads
References
ARAUJO, Denise Lino de. O que é (e como faz) sequência didática. Entre Palavras, Fortaleza, v. 3, n.1, p. 322-334, jan./jul. 2013.
BAHIA. Lei no 8.261 de 29 de maio de 2002. Estatuto do Magistério Público do Ensino Fundamental e Médio do Estado da Bahia e dá outras providências. Disponível em: https://governo-ba.jusbrasil.com.br/legislacao/85404/lei-8261-02. Acesso em: 2 nov. 2022.
BAHIA, SECRETARIA DA EDUCAÇÃO DO ESTADO DA BAHIA. Processo Seletivo Simplificado. Edital SEC/SUDEPE nº 18/2022 de 10 de novembro de 2022. Salvador: SEC-BA, 2022. Disponível em: http://institucional.educacao.ba.gov.br/selecaoconcursos. Acesso em: 10 nov. 2022.
BAIRD, Colin; CANN, Michael. Química ambiental. 4. ed. Porto Alegre: Bookman, 2011.
BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. Tradução de Luís Antero Reto e Augusto Pinheiro. São Paulo: Edições 70, 2016.
BARROS, Claudia Cristiane Andrade; SOUZA, Adriana da Silva; DUTRA; Franciny D’Esquivel; GUSMÃO; Risia Silva Chaves; CARDOSO, Berta Leni Costa. Precarização do trabalho docente: reflexões em tempos de pandemia e pós pandemia. Ensino em Perspectivas, v. 2, n. 2, p. 1-23, 2021.
BRASIL. Ministério da Educação. Parâmetros Curriculares Nacionais do Ensino Médio: Ciências da Natureza, Matemática e suas Tecnologias. Brasília: Secretaria de Educação Básica/MEC, 1999.
BRASIL. Secretaria de Educação Média e Tecnológica. PCN+ Ensino Médio: orientações educacionais complementares aos Parâmetros Curriculares Nacionais. Ciências da Natureza, Matemática e suas Tecnologias. Brasília: MEC, SEMTEC, 2002.
BRASIL. Ministério da Educação. Orientações Curriculares para o Ensino Médio: Ciências da natureza, matemática e suas tecnologias. v. 2. Brasília: Ministério da Educação, Secretaria de Educação Básica, 2006.
BRASIL. LDB: Lei de diretrizes e bases da educação nacional. Brasília: Senado Federal, Coordenação de Edições Técnicas, 2017a. Disponível em: https://www2.senado.leg.br/bdsf/bitstream/handle/id/529732/lei_de_diretrizes_e_bases_1ed.pdf. Acesso em: 2 nov. 2022.
BRASIL. Ministério da Educação. PNLD 2018: química – guia de livros didáticos – ensino médio. Brasília, DF: FNLD, 2017b.
BRASIL. Constituição da República Federativa do Brasil: texto constitucional promulgado em 5 de outubro de 1988, compilado até a Emenda Constitucional nº. 105/2019. Brasília : Senado Federal, Coordenação de Edições Técnicas, 2020. Disponível em: https://www2.senado.leg.br/bdsf/bitstream/handle/id/566968/CF88_EC105_livro.pdf. Acesso em: 2 nov. 2022.
CHAVES, João Victor; SOUZA; Tayná L. Schuaste de; ARONI, Marilise; BUNDCHEN, Márcia; NICHELE, Aline G. O Átomo: Investigação das Concepções dos Estudantes e o Planejamento de Proposta Didática no Contexto do Pibid. In: ENCONTRO DE DEBATES SOBRE O ENSINO DE QUÍMICA, 37., 2017, Porto Alegre. Anais [...]. Porto Alegre: UFRGS, 2017. Disponível em: https://edeq.furg.br/images/arquivos/trabalhoscompletos/s15/ficha-180.pdf. Acesso em: 20 abr. 2023.
DEFFAVERI, Maiko; MÉA, Cristina Pilla Della; FERREIRA, Vinícius Renato Thomé. Sintomas de ansiedade e estresse em professores de educação básica. Cadernos de Pesquisa, v. 50, p. 813-827, 2020.
DESLANDES, Suely Ferreira; GOMES, Romeu; MINAYO, Maria Cecília de Souza (Org.). Pesquisa Social: teoria, método e criatividade. 28. ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2009.
FONSECA, Martha Reis Marques da. Química: Ensino Médio. v. 1. 2. ed. São Paulo: Ática, 2016a.
FONSECA, Martha Reis Marques da. Química: Ensino Médio. v. 2. 2. ed. São Paulo: Ática, 2016b.
FONSECA, Martha Reis Marques da. Química: Ensino Médio. v. 3. 2. ed. São Paulo: Ática, 2016c.
GALIZA, L. S. Analisando o Perfil Formativo de Professores de Química: um estudo em algumas escolas públicas do território de identidade do Vale do Jiquiriçá. 2022. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura em Química) – Centro de Formação de Professores, Universidade Federal do Recôncavo da Bahia, Amargosa, 2022.
ROSENFIELD, Cinara L. Trabalho decente e precarização. Tempo Social, São Paulo, São Paulo, V. 23, n.01, p.247-268, jun. 2011. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/ts/article/view/12660. Acesso em 20 de abril de 2023.
JESUS, Cláudia Santos de; SANTOS, Genivaldo Cruz; SOUZA, Vanilton Caetano Soares de. As modalidades de inserção do professor nas salas de aula da educação básica do estado da Bahia e sua relação com a autonomia docente.In: SEMANA DE MOBILIZAÇÃO CIENTÍFICA-ALTERIDADE, DIREITOS FUNDAMENTAIS E EDUCAÇÃO (SEMOC), 22., 2019, Salvador. Anais [...]. Salvador: UCSAL, 2019.
SILVA JUNIOR, Jorge Adriano da; OLIVEIRA, Isabela Fadul de. A contratação em regime especial de direito administrativo (REDA) e seu impacto nas condições de trabalho docente: o caso dos professores do estado da Bahia. Revista Brasileira de Sociologia do Direito, v. 6, n. 1, p. 86-105, 2019.
SILVA, Railane dos Santos; SILVA, Mara Aparecida Alves da; SILVA, José Gilberto da. Os Limites e Potencialidades de uma Oficina Temática como estratégia para o Ensino de Química. Revista de Estudos em Educação e Diversidade - REED, v. 1, n. 2, p. 207-230, 2020.
SILVA, M. A. A.; SILVA, J. G.; FERREIRA, L. G. Profissionalização Docente: Um estudo sobre o perfil dos Professores de Química em escolas estaduais no interior da Bahia. In: ENCONTRO NACIONAL DE ENSINO DE QUÍMICA (ENEQ), 20., 2021, Pernambuco. Anais [...]. Pernambuco: UFRPE/UFPE, 2021. p. 1-12. Disponível em: https://www.even3.com.br/anais/eneqpe2020/248002-profissionalizacao-docenteum-estudo-sobre-o-perfil-dos-professores-de-quimica-em-escolas-estaduais-nointerior-/. Acesso em: 30 abr. 2023.
TOSTES, Maiza Vaz; ALBUQUERQUE, Guilherme Souza Cavalcanti de; SILVA, Marcelo José de Souza e; PETTERLE, Ricardo Rasmussen. Sofrimento mental de professores do ensino público. Saúde em Debate, v. 42, n. 116, p. 87-99, 2018.
TOZONI-REIS, Marília Freitas de Campos. Metodologia da Pesquisa. 2. ed. Curitiba: IESDE, 2009.
ZABALA, Antoni. A Prática Educativa: como ensinar. Porto Alegre: Artmed, 1998.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Debates em Educação
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Neste tipo de licença é permitido Compartilhar (copiar e redistribuir o material em qualquer suporte ou formato) e Adaptar (remixar, transformar, e criar a partir do material). Deverá ser dado o crédito apropriado , prover um link para a licença e indicar se mudanças foram feitas . O conteúdo não pdoerá ser utilizado para fins comerciais .
Atribuição-NãoComercial 4.0 Internacional Creative Commons Attribution 4.0 (CC BY-NC 4.0).