“My teaching has improved”

formative processes in the self-efficacy of university teachers in the post-pandemic period

Authors

  • Caren Rossi Universidade Federal do Pampa
  • Valesca Irala Universidade Federal do Pampa

DOI:

https://doi.org/10.28998/2175-6600.2024v16n38pe16873

Keywords:

Teacher self-efficacy, University professors, Teacher training, Post-pandemic

Abstract

The research had as a main objective to understand the implications of training processes for university teachers sources of self-efficacy in the post-pandemic period. It is an exploratory single-case and mixed-method study. The study has used a questionnaire and an interview as instruments of the collection. The results shows that there were positive influences from the different training processes on teaching self-efficacy which helped professionals to overcome the challenges of the period. The conclusion is that mediated training in small groups and face-to-face is well accepted and can contribute to maintaining or increasing teacher self-efficacy.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Caren Rossi, Universidade Federal do Pampa

Graduação em Pedagogia pela Universidade Federal de Santa Maria.  Doutorado em Educação pela Universidad Nacional de Rosario - Argentina (Reconhecido pela Universidade de Sorocaba). Mestrado pelo Programa de Pós-Graduação em Ensino da Universidade Federal do Pampa. Atua como Técnica em Assuntos Educacionais na Universidade Federal do Pampa/Campus Santana do Livramento. Faz parte do Grupo de Pesquisa sobre Aprendizagens, Metodologias e Avaliação (GAMA) da Universidade Federal do Pampa e do Grupo de Estudos sobre Assessoria Pedagógica Universitária (GEAPU) da Universidade Federal de Alfenas.

Valesca Irala, Universidade Federal do Pampa

Doutora em Letras (Linguística Aplicada), pela Universidade Católica de
Pelotas (UCPel), com Pós-doutorado na Facultad de Humanidades y Ciencias
de la Educación, na Universidad de la República (Uruguai). É professora da
Universidade Federal do Pampa no Curso de Letras - Línguas Adicionais e no Mestrado Acadêmico em Ensino. Seus atuais interesses de pesquisa são: avaliação no ensino superior, tecnologias educacionais e metodologias ativas.

References

ALARCÃO, Isabel. Professores reflexivos em uma escola reflexiva. 7 ed. São Paulo: Cortez, 2010.

ALAVINIA, Parviz; KUROSH, Shabnam. On the Would-be Bonds between Emotional Intelligence and Self-efficacy: The Case of Iranian EFL University Professors. Theory & Practice in Language Studies, v. 2, n. 5, p. 956-964, may. 2012. Disponível em: http://www.academypublication.com/issues/past/tpls/vol02/05/12.pdf Acesso em: 22 jun. 2022.

ANDERSON, James et al. Senegalese professors’ intention to engage in learner-centered instructional strategies in agriculture courses. Journal of International Agricultural and Extension Education, v. 26, n. 1, p. 85-99, apr. 2019. DOI: http://dx.doi.org/10.5191/jiaee.2019.26108 Disponível em: encurtador.com.br/jmEZ1 Acesso em: 7 jun. 2022.

AWANDO, Maxwell et al. Advancement of Mid-Career Faculty Members: perceptions, experiences, and challenges. Gender Transformation In The Academy, [s.l.], p. 199-220, 6 out. 2014. Emerald Group Publishing Limited. DOI: http://dx.doi.org/10.1108/s1529-212620140000019009. Disponível em: https://www.emerald.com/insight/content/doi/10.1108/S1529-212620140000019009/full/html Acesso em: 20 jun. 2022.

AZZI, Roberta Gurgel; POLYDORO, Soely Aparecida Jorge (org.). Auto-Eficácia: em diferentes contextos. São Paulo: Ed. Alínea, 2006.

AZZI, Roberta Gurgel; POLYDORO, Soely Aparecida Jorge; BZUNECK, José Aloyseo. Considerações Sobre a Auto-eficácia Docente. In: AZZI, Roberta Gurgel; POLYDORO, Soely Aparecida Jorge (org.). Auto-Eficácia: em diferentes contextos. São Paulo: Ed. Alínea, 2006.

BANDURA, Albert. Self-efficacy: toward a unifying theory of behavioral change. Psychological Review, [s.l.], v. 84, n. 2, p. 191-215, mar. 1977. American Psychological Association (APA). http://dx.doi.org/10.1037/0033-295x.84.2.191. Disponível em: https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/0146640278900024 Acesso em: 29 jun. 2022.

BANDURA, Albert; AZZI, Roberta Gurgel; POLYDORO, Soely AJ. Teoria social cognitiva: conceitos básicos. Porto Alegre: Artmed, 2008.

BARDIN, Laurence. Análise de Conteúdo. 5. Ed. Lisboa: EDIÇÕES 70 LDA; 2009.

BRESSA, Rebeca Carvalho.; MURGO, Carmélia Santina; SENA, Bárbara Cristina Soares. Associações entre a autoeficácia docente e a utilização do Objective Structured Clinical Examination na educação médica. Revista Brasileira de Educação Médica, v. 45, n. 1, p. 1-10, [s.l.], 2021. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbem/a/Ph8M7hJmk4BVZ6Bz5cPs4ys/?lang=pt Acesso em: 1 jul. 2022.

BUTANI, Lavjay; DALLAGHAN, Gary L. Beck. Exploring how national educational organizations can promote educational research amongst members: a survey-based study. BMC medical education, v. 22, n. 1, p. 1-8, mar. 2022. Disponível em: https://bmcmededuc.biomedcentral.com/articles/10.1186/s12909-022-03202-3 Acesso em: 5 ago. 2022.

CAMARGO, Brigido Vizeu; JUSTO, Ana Maria. IRAMUTEQ: um software gratuito para análise de dados textuais. Temas em psicologia, v. 21, n. 2, p. 513-518, 2013. Disponível em: https://www.redalyc.org/pdf/5137/513751532016.pdf. Acesso em: 11 mar. 2024.

CAZERS, Gunars; CURTNER-SMITH, Matthew Legacy of a Pioneer African American Educator. Research Quarterly For Exercise And Sport, [s.l.], v. 84, n. 1, p. 39-51, mar. 2013. Informa UK Limited. DOI: http://dx.doi.org/10.1080/02701367.2013.762290 Disponível em:https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/02701367.2013.762290 Acesso em: 1 set. 2022.

CUNHA, Maria Isabel da. Verbete. Professor Universitário - Formador Cultural. In: MOROSINI, Marília Costa (org.). Enciclopédia de Pedagogia Universitária, v. 2. Porto Alegre: FAPERGS/RIES, 2006. p. 361.

CUNHA, Maria Isabel da; BOLZAN, Dóris Pires Vargas; ISAIA, Silvia Maria de Aguiar. Professor da Educação Superior. In: MOROSINI, Marília (org.). Enciclopédia Brasileira de Educação Superior. Porto Alegre: EDIPUCRS, 2021. p.273-339. Disponível em: https://editora.pucrs.br/livro/1563/ Acesso em: 20 jul.2022.

DEV, Smitha; NAIR, Sreethi; DWIVEDI, Anand. Emotional Intelligence of Instructors and the Quality of Their Instructional Performance. International Education Studies, [s.l.], v. 9, n. 5, p. 40, 26 abr. 2016. Canadian Center of Science and Education. http://dx.doi.org/10.5539/ies.v9n5p40. Disponível em: https://eric.ed.gov/?id=EJ1099432 Acesso em: 1 jul. 2022.

DURRAH, Omar et al. The impact of the psychological capital on job performance: A case study on faculty members at Philadelphia University. International Review of Management and Marketing, v. 6, n. 2, p. 183-191, apr. 2016. Disponível em: https://dergipark.org.tr/en/pub/irmm/issue/32092/355315 Acesso em: 11 ago. 2022.

GARCÍA PADILLA, Arlington Antonio; ESCORCIA BONIVENTO, Carla Vanessa; PEREZ SUAREZ, Blinis Sat. Burnout Syndrome and Self-Efficacy Beliefs in Professors. Journal of Educational Psychology - Propositos y Representaciones. ISSN-2307-7999 v. 5 n. 2 p. 65-126 jul.-dez. 2017. Disponível em: http://www.scielo.org.pe/pdf/pyr/v5n2/en_a03v5n2.pdf Acesso em: 3 jul. 2022.

GARCÍA, Antonio Víctor Martín; PÉREZ, Bárbara Mariana Gutiérrez; LUCAS, Judith Martín. Fases de implementación de Blended Learning en las universidades españolas. Estudio basado en análisis de segmentación.: Blended Learning en las universidades. Revista Portuguesa de Educação, v. 34, n. 1, p. 28-47, [s.l.] 2021. Disponível em: https://revistas.rcaap.pt/rpe/article/view/17754. Acesso em: 1 jul. 2022.

GAROFALO, Débora. O que esperar da educação pós pandemia. ECOAuol: Por um mundo melhor, 2020. Disponível em: https://www.uol.com.br/ecoa/colunas/debora-garofalo/2020/05/13/o-que-esperar-da-educacao-pos-pandemia.htm Acesso em: 15 jul. 2022.

GOMES, Alex Sandro; GOMES, Claudia Roberta Araújo. Classificação dos Tipos de Pesquisa em Informática na Educação. In: JAQUES, Patrícia Augustin; PIMENTEL, Mariano; SIQUEIRA; Sean; BITTENCOURT, Ig. (org.) Metodologia de Pesquisa Científica em Informática na Educação: Concepção de Pesquisa. Porto Alegre: SBC, 2020. (Série Metodologia de Pesquisa em Informática na Educação, v.1) Disponível em: https://metodologia.ceie-br.org/livro-1/ Acesso em: 19 jul. 2022.

HADDAD, Shafig; TALEB, Rand Abu. The impact of self-efficacy on performance (An empirical study on business faculty members in Jordanian universities). Computers In Human Behavior, [s.l.], v. 55, p. 877-887, fev. 2016. Elsevier BV. DOI: http://dx.doi.org/10.1016/j.chb.2015.10.032. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbem/a/Ph8M7hJmk4BVZ6Bz5cPs4ys/?format=html&lang=pt Disponível em: https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0747563215302107 Acesso em: 5 jul. 2022.

ISAIA, Silvia Maria de Aguiar. Verbete. Autoformação docente. In: MOROSINI, Marília Costa (org.). Enciclopédia de Pedagogia Universitária, v. 2. Porto Alegre: FAPERGS/RIES, 2006. p. 351

KHAN, Rahman; NEVEU, Jean Pierre; MURTAZA, Ghulam. Is Grit Hurting You? The Dark Side of Psychological Resources in Goal Pursuit. Applied Psychology, [s.l], v. 70, n. 3, p. 1323-1344, jul. 2020. Wiley. http://dx.doi.org/10.1111/apps.12279. Disponível em: https://iaap-journals.onlinelibrary.wiley.com/doi/epdf/10.1111/apps.12279 Acesso em: 19 set. 2022.

LOBOS PEÑA, Karla et al. Professors' expectations about online education and its relationship with characteristics of university entrance and students' academic performance during the COVID-19 pandemic. Frontiers in Psychology, v. 12, Article 642391, p. 1-10, April 2021. Disponível em: https://www.frontiersin.org/articles/10.3389/fpsyg.2021.642391/full Acesso em: 7 jul. 2022.

MARCELO, Carlos. Verbete. Interformação docente. In: MOROSINI, Marília Costa (org.). Enciclopédia de Pedagogia Universitária, v. 2. Porto Alegre: FAPERGS/RIES, 2006. p. 352

MARTINS, Gilberto de Andrade. Estudo de Caso: Uma estratégia de Pesquisa. 2. ed. São Paulo, Brasil: Atlas S.A., 2008.

MERINO, Ewer Portocarrero. Desarrollo profesional y autoeficacia docente del profesor universitario, Universidad Nacional Hermilio Valdizán - Huánuco 2013. Revista de Investigación En Psicología, [s.l.], v. 17, n. 1, p. 81, ago. 2014. Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Vicerectorado de Investigacion. DOI: http://dx.doi.org/10.15381/rinvp.v17i1.8972 Disponível em: https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/psico/article/view/8972 Acesso em: 15 jul. 2022.

MESURADO, Belén; LAUDADÍO, Julieta. Experiencia profesional, capital psicológico y engagement. Su relación con el burnout en docentes universitarios. Propósitos y Representaciones, [s.l.], v. 7, n. 3, p. 12, 11 set. 2019. Universidad San Ignacio de Loyola S.A. DOI: http://dx.doi.org/10.20511/pyr2019.v7n3.327 Disponível em: https://revistas.usil.edu.pe/index.php/pyr/article/view/327 Acesso em: 10 jul. 2022.

MOÑIVAS, Jesús Romero. El profesor como catalizador de energía emocional frente a la ambivalencia del nuevo entorno tecno-educativo. Educação e Pesquisa, [s.l.], v. 42, n. 4, p. 1061-1076, mai. 2016. FapUNIFESP (SciELO). DOI: http://dx.doi.org/10.1590/s1517-9702201604144766. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ep/a/sWkQW38nvSYgW7tdL5cvYTg/abstract/?lang=es Acesso em: 8 jul. 2022.

MUTULA, Stephen; NWONE, Simeon. Determinants of use of electronic information resources by the professoriate in Nigerian universities: Extending the unified theory of acceptance and utilisation of technology model. South African Journal of Information Management, v. 21, n. 1, p. 1-8, dec. 2019. Disponível em: https://journals.co.za/doi/abs/10.4102/sajim.v21i1.1108 Acesso em: 10 ago. 2022.

RATINAUD, P. IRaMuTeQ: Interface de R pour les Analyses Multidimensionnelles de Textes et de Questionnaires [software computacional]. 2012. Disponível em: http://www.iramuteq.org Acesso em: 5 ago. 2022.

REYES-CRUZ, María del Rosario; MURRIETA-LOYO, Griselda; PERALES-ESCUDERO, Moisés Damián. Foreign Language Faculty Research-Related Beliefs, Perceptions, and Research Motivation at Three Mexican Universities. Profile: Issues in Teachers´ Professional Development, [s.l.], v. 20, n. 2, p. 35-49, jul. 2018. Universidad Nacional de Colombia. DOI: http://dx.doi.org/10.15446/profile.v20n2.66008. Disponível em: http://www.scielo.org.co/scielo.php?pid=S1657-07902018000200035&script=sci_arttext&tlng=en Acesso em: 12 jun. 2022.

REYES-CRUZ, María del Rosario; PERALES-ESCUDERO, Moisés Damián. Research self-efficacy sources and research motivation in a foreign language university faculty in Mexico: implications for educational policy. Higher Education Research & Development, [s.l.], v. 35, n. 4, p. 1-15, 5 fev. 2016. Informa UK Limited. DOI: http://dx.doi.org/10.1080/07294360.2015.1137884. Disponível em: https://eric.ed.gov/?id=EJ1107347 Acesso em: 15 jun. 2022.

SÁEZ-DELGADO, Fabíola et al. Prácticas docentes para promover la autorregulación del aprendizaje durante la pandemia COVID-19: escalas de medición y modelo predictivo. Formación universitaria, v. 15, n. 1, p. 95-104, fev. 2022. DOI: http://dx.doi.org/10.4067/s0718-50062022000100095 Disponível em: https://www.scielo.cl/scielo.php?pid=S0718-50062022000100095&script=sci_arttext Acesso em: 1 ago. 2022.

SALLES, William das Neves et al. Teaching self-efficacy and factors associated with the teaching practice of physical education faculty. Journal of Physical Education, v. 31, [s.l.], p. 1-12, [s.l.], 2020. Disponível em: https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/RevEducFis/article/view/45868 Acesso em: 12 jul. 2022.

SALVIATI, Maria Elisabeth. Manual do Aplicativo IRaMuTeQ. Planaltina. 2017. APRESENTAÇÃO. Disponível em: http://www.iramuteq.org/documentation/fichiers/slides-manual-do-aplicativo-iramuteq-par-maria-elisabeth-salviati Acesso em: 5 ago. 2022.

SANTOS, Alexandra. IBM SPSS como Ferramenta de Pesquisa Quantitativa. PUC, São Paulo, ago. 2018. Disponível em: https://www.pucsp.br/sites/default/files/download/posgraduacao/programas/administracao/IBM-SPSS-como-ferramenta%20de-pesquisa-quantitativa-alexandra-santos.pdf Acesso em: 30 ago. 2023.

SCHÖN, Donald. Formar professores como profissionais reflexivos. In: NÓVOA, António (Coord.). Os professores e sua formação. Lisboa: Dom Quixote, 1992.

SILVA, Maria Heloísa Aguiar da; PEREZ, Isilda Louzano. Docência no Ensino Superior. Curitiba, PR: IESDE Brasil, 2009. 193 p.

SOHRABI, Babak; GHOLIPOUR, Ariano; KUZEKANAN, Samira Fakheri. Impact of Professors' Behavioral Variables on Performance and Ranking of Universities. Stanisław Juszczyk, [s.l], [s.l], p. 42-52 [s.l] 2011. Disponível em: http://www.educationalrev.us.edu.pl/dok/volumes/tner_3_2011.pdf#page=42 Acesso em: 9 ago. 2022.

VALVERDE RIASCOS, Oscar Olmedo. Las creencias de autoeficacia en la práctica pedagógica del docente universitario de humanidades, ciencias sociales, educación y ciencias contables, económicas y administrativas. 2011. 963 f. Tese [s.l.] - Universitat de Valencia, Valencia, 2011. Disponível em: https://dialnet.unirioja.es/servlet/tesis?codigo=94236 Acesso em: 4 nov. 2022.

WESTER, Kelly et al. Factors Contributing to Scholarly Productivity of Assistant Professors in Counseling. Counselor Education And Supervision, v. 58, n. 3, p. 225-237, set. 2019. DOI: http://dx.doi.org/10.1002/ceas.12152 Disponível em: https://core.ac.uk/download/pdf/345092148.pdf Acesso em: 30 jul. 2022.

WIEBUSCH, Andressa; BOLZAN, Dóris Pires Vargas. Docência Universitária: Um estudo com Professores Iniciantes. In: WIEBUSCH, Eloisa Maria; VITÓRIA, Maria Inês Côrte (org.). Estreantes: No ofício de ensinar na Educação Superior. Porto Alegre: Ed: ediPUCRS, 2018. p. 121-144.

WIEBUSCH, Eloisa Maria; GARCÍA, Carlos Marcelo; VITÓRIA, Maria Inês Côrte. Professores Principiantes na Educação Superior: Trajetórias de Becários Espanhóis. In: WIEBUSCH, Eloisa Maria; VITÓRIA, Maria Inês Côrte (org.). Estreantes: No ofício de ensinar na Educação Superior. Porto Alegre: Ed: ediPUCRS, 2018. p. 9-28.

WOLOSHYN, Vera et al. Support, Mentorship and Well-Being in Canadian and Croatian Faculties of Education: professor and student perspectives. Journal Of Education And Development, [s.l.], v. 5, n. 1, p. 82, mar. 2021. July Press Pte. Ltd. DOI: http://dx.doi.org/10.20849/jed.v5i1.880. Disponível em: http://journal.julypress.com/index.php/jed/article/view/880/631 Acesso em: 2 jul. 2022.

YANG, Jianbo. The Predictive Role of Chinese EFL Teachers’ Individual Self-Efficacy and Collective Efficacy in Their Work Engagement. Propósitos y Representaciones v. 12 | Article 752041 p.1-7, sep. 2021. Disponível em: https://www.frontiersin.org/articles/10.3389/fpsyg.2021.752041/full Acesso em: 3 jun. 2022.

YIN, Robert K. Estudo de Caso: Planejamento e métodos. Bookman editora, 2010.

Published

2024-04-05

How to Cite

ROSSI, Caren; IRALA, Valesca. “My teaching has improved”: formative processes in the self-efficacy of university teachers in the post-pandemic period. Debates em Educação, [S. l.], v. 16, n. 38, p. e16873, 2024. DOI: 10.28998/2175-6600.2024v16n38pe16873. Disponível em: https://seer.ufal.br/index.php/debateseducacao/article/view/16873. Acesso em: 22 nov. 2024.

Issue

Section

Artigos

Similar Articles

<< < 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.