The bricolage methodology
a possibility in post-critical research in education
DOI:
https://doi.org/10.28998/2175-6600.2024v16n38pe16909Keywords:
Bricolage, Film Analysis, Editing, Education, Cultural StudiesAbstract
This theoretical essay proposes bricolage as a methodology for analyzing films within the post-critical realm of cultural studies, emphasizing the importance of film editing and analysis for deconstructing cultural narratives. By combining these techniques, researchers gain a flexible tool to question hegemonic discourses, explore power relations, and understand dynamics of exercise and resistance in film productions, enriching foucauldian cultural studies. The article promotes an unconventional approach to data analysis, encouraging reflection on the potential of analyzing cultural film artifacts.
Downloads
References
ARAÚJO, I. Cinema: o mundo em movimento. São Paulo: Scipioni, 1995.
COSTA, M. V. Estudos culturais: para além das fronteiras disciplinares. Estudos culturais em educação: mídia, arquitetura, brinquedo, biologia, literatura, cinema... p. 15-42. Porto Alegre: Editora da UFRGS, 2000.
COSTA, M. V; SILVEIRA, R. H; SOMMER, L. H. Estudos culturais, Educação e Pedagogia. Revista Brasileira de Educação. n. 23 – Mai/Jun/Jul/Ago, 2003.
DENZIN, N. K.; LINCOLN, Y. S. Introdução a disciplina e a prática da pesquisa qualitativa. In: DENZIN, Norma K.; LINCOLN, Yvonna S. et al. O planejamento da pesquisa qualitativa: teorias e abordagens. Trad. Sandra Regina Netz. p. 15-42. Porto Alegre: Artmed, 2006.
FABRIS, E. H. Cinema e educação: um caminho metodológico. Educação & Realidade, v. 33, n. 1, p. 117-133, 2008.
LOCKMANN, K. Ferramentas, procedimentos e posicionamentos: Uma tríade que constitui os caminhos investigativos. Pesquisas em Educação: experimentando outros modos investigativos. Coleção Cadernos Pedagógicos da EaD, v.18, 2013.
MAGALHÃES, J. C.; RIBEIRO, P. R. C. Aprende-se ciência somente na escola? Artefatos culturais para o ensino de ciências na contemporaneidade. In: SCHWANTES, L.; RIBEIRO, P. R. C. Ecos terrestres do Sul: articulando os ecossistemas ao ensino de ciências. Rio Grande: Ed. FURG, 2017, p. 47-58.
NEIRA, M. G.; LIPPI, B. G. Tecendo a colcha de retalhos: a bricolagem como alternativa para a pesquisa educacional. Educação & Realidade, v. 37, n. 2, p. 607-625, 2012.
NELSON, C.; TREICHLER, P. A.; GROSSBERG, L. Estudos Culturais: uma introdução. In: SILVA, T. T. da. (Org.). Alienígenas na sala de aula. Rio de Janeiro: Vozes, 2020.
PARAÍSO, M. A. Metodologias de pesquisas pós-críticas em educação e currículo: trajetórias, pressupostos, procedimentos e estratégias analíticas. Metodologias de pesquisas pós-críticas em educação. Belo Horizonte: Mazza Edições, p. 25-47, 2021.
STEINBERG, S. R.; KINCHELOE, J. (Orgs). Cultura infantil: a construção corporativa da infância. Trad. George Eduardo Japiassú Brício. 2. ed. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2004.
VANOYE, F. Ensaio sobre a análise fílmica. Trad. Marina Appenzeller. 7ª ed. - Campinas, SP: Papirus Editora, 2012.
VEIGA-NETO, A. Teoria e Método em Michel Foucault: (im)possibilidades. In: Cadernos de Educação, Pelotas: FaE / PPGE / UFPel, v. 34, p.83-94, set./dez. 2009.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Debates em Educação
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Neste tipo de licença é permitido Compartilhar (copiar e redistribuir o material em qualquer suporte ou formato) e Adaptar (remixar, transformar, e criar a partir do material). Deverá ser dado o crédito apropriado , prover um link para a licença e indicar se mudanças foram feitas . O conteúdo não pdoerá ser utilizado para fins comerciais .
Atribuição-NãoComercial 4.0 Internacional Creative Commons Attribution 4.0 (CC BY-NC 4.0).