The political character of the specificity of education
difficulties in accepting a thesis
DOI:
https://doi.org/10.28998/2175-6600.2024v16n38pe17541Keywords:
Specificity of education, Socialization of knowledge, Political dimension of educationAbstract
Saviani's thesis about the political nature of the socialization of knowledge through schools has always encountered strong resistance. It is argued in this article that this arises from pragmatic, instrumental, subjectivist and relativist views of knowledge.
Downloads
References
COUTINHO, Carlos Nelson. Catarse. In: LIGUORI, Guido e PASQUALE, Voza (Orgs.) Dicionário Gramsciano. São Paulo: Boitempo, 2009, p. 179-182.
GLASERSFELD, Ernst Von. A Construção do Conhecimento. In: SCHNITMAN, Dora F. (org.) Novos Paradigmas, Cultura e Subjetividade. Porto Alegre: Artes Médicas, 1996, p. 75-92
GLASERSFELD, Ernst Von. Construtivismo: Aspectos Introdutórios. in FOSNOT, C. T. (org.) – Construtivismo - Teoria, Perspectivas e Práticas Pedagógicas. Porto Alegre: Artes Médicas, 1998. p. 19-23
GRAMSCI, Antonio. Cadernos do Cárcere. Volume 1. Introdução ao estudo da filosofia. A filosofia de Benedetto Croce. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1999.
LUKÁCS, György. Estética. A Peculiaridade do Estético. Volume 1. Questões preliminares e de princípio. São Paulo: Boitempo, 2023.
MARX, Karl. Sobre a Questão Judaica. São Paulo: Boitempo, 2009.
MARX, Karl. Grundrisse. São Paulo: Boitempo, 2011.
PERRENOUD, Philippe. Construir as Competências Desde a Escola. Porto Alegre: Artes Médicas, 1999.
SAVIANI, Dermeval. Educação: do Senso Comum à Consciência Filosófica. São Paulo: Cortez & Autores Associados, 1982, 2ª ed.
SAVIANI, Dermeval. Escola e Democracia. Edição comemorativa. Campinas: Autores Associados, 2008.
SAVIANI, Dermeval. Pedagogia histórico-crítica: primeiras aproximações. 11. ed. rev. Campinas: Autores Associados, 2011.
SEMPRINI, Andrea. Multiculturalismo. Bauru: EDUSC, 1999.
SILVA, Tomaz. T. da. Identidades Terminais. Rio de Janeiro: Vozes, 1996.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Debates em Educação
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Neste tipo de licença é permitido Compartilhar (copiar e redistribuir o material em qualquer suporte ou formato) e Adaptar (remixar, transformar, e criar a partir do material). Deverá ser dado o crédito apropriado , prover um link para a licença e indicar se mudanças foram feitas . O conteúdo não pdoerá ser utilizado para fins comerciais .
Atribuição-NãoComercial 4.0 Internacional Creative Commons Attribution 4.0 (CC BY-NC 4.0).