Historical-critical pedagogy and its historical, political and philosophical foundations

the urgent need to bend the stand towards the working class

Authors

  • Paulino José Orso Universidade Estadual do Oeste do Paraná - Unioeste

DOI:

https://doi.org/10.28998/2175-6600.2024v16n38pe17548

Keywords:

History of education, Historical-critical pedagogy, School and democracy

Abstract

The objective of this article is to discuss the meaning of the work School and Democracy, written by Professor Dermeval Saviani, published in 1983. We address the historical, political and philosophical foundations of Historical-Critical Pedagogy and its importance for education and society Brazilian, considering that it is a founding work of this pedagogical theory, which opposes hegemonic pedagogies and is committed to the working class, to social transformation and human emancipation. Its relevance stands out even more in the current context in which we find ourselves, in which the development of capital threatens practically all civilizational and human achievements, which urgently requires changes in both education and society.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ECO, Humberto. Os imbecis venceram na internet e criaram o Império da Boçalidade. Disponível em https://veja.abril.com.br/coluna/o-leitor/os-imbecis-venceram-na-internet-e-criaram-o-imperio-da-bocalidade/. Com acesso em18.10.23.

DRUMMOND DE ANDRADE, Carlos. POEMA: No Meio do Caminho. Disponível em: https://armazemdetexto.blogspot.com/2017/08/no-meio-do-caminho-carlos-drummond-de.html. Acesso em 18.10.23.

ORSO, Paulino José. A implementação da pedagogia histórico-crítica: formas, exigências e desafios. LOMBARDI, J. C.; COLARES, M. L. I. S.; ORSO, P. J. (Orgs.). Pedagogia histórico-crítica e prática pedagógica transformadora. Uberlândia: Navegando Publicações, 2021.

PERIN, Thiago. O mundo está emburrecendo, dizem cientistas. Disponível em: https://super.abril.com.br/coluna/cienciamaluca/o-mundo-esta-emburrecendo-dizem-cientistas/. Acesso em 18.10.23.

SAVIANI, Dermeval. Escola e Democracia. 1ª edição, Campinas, SP: Autores Associados, 1983. Edição comemorativa.

SAVIANI, Dermeval. Escola e Democracia. Campinas, SP: Autores Associados, 2008. Edição comemorativa.

SAVIANI, Dermeval. Pedagogia Histórico-Crítica: primeiras aproximações. Campinas, SP: Autores Associados, 1991.

SAVIANI, Dermeval. A pedagogia histórico-crítica. Revista Binacional Brasil-Argentina: Diálogo entre as ciências, [S. l.], v. 3, n. 2, p. 11-36, 2014. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/rbba/article/view/1405. Acesso em: 27 out. 2022.

Published

2024-05-29

How to Cite

ORSO, Paulino José. Historical-critical pedagogy and its historical, political and philosophical foundations: the urgent need to bend the stand towards the working class. Debates em Educação, [S. l.], v. 16, n. 38, p. e17548, 2024. DOI: 10.28998/2175-6600.2024v16n38pe17548. Disponível em: https://seer.ufal.br/index.php/debateseducacao/article/view/17548. Acesso em: 21 nov. 2024.

Issue

Section

Dossiê: 40º aniversário do livro Escola e Democracia: contribuição e novos desafios

Similar Articles

<< < 89 90 91 92 93 94 95 96 97 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.