Analyzing the curriculum of graduation courses at the Federal University of Maranhão in terms of thematic gender

Authors

DOI:

https://doi.org/10.28998/2175-6600.2024v16n38pe17609

Keywords:

Curricular Components, Education, Woman

Abstract

This work is the result of a master's thesis from the Postgraduate Program in Education at the Federal University of Alagoas and sought to carry out an analysis of the curriculum of graduation courses at the Federal University of Maranhão, inferring how the theme of gender is being worked on, with centrality in women. From a methodological perspective, documentary research was used, accessing this university's institutional website, using Bardin's Content Analysis (2016) to analyze the data found, which also points out that the presence of gender issues is insufficient in these curriculum, It is necessary for the theme to leave the imagination, as well as the theoretical prism, and directly permeate educational and social practices. The theoretical framework used ranges from the classics to the contemporaries of Education, such as Michael Apple, Henry Giroux, Moreira e Silva, Goodson, among others.

Downloads

Download data is not yet available.

References

AKOTIRENE, C. Interseccionalidade. São Paulo, SP: Sueli Carneiro; Pólen, 2019. 152 p. ISBN 978-85-98349-69-5.

ANDRADE, Jemina de Araújo Moraes; SIMÕES, Helena Cristina Guimarães Queiroz. Educação Superior: um direito de todos? Práxis Educacional. v. 16, n. 37, p. 393-407, jan.,

Disponível em: http://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/6190. Acesso em: 01 abr. de 2024.

APPLE, M. W. Educação e Poder. Porto Alegre: Artes Médicas Sul, 1989.

APPLE, Michael W. Conhecimento oficial - a educação democrática numa era conservadora. Petrópolis: Editora Vozes, 1999.

ASSOCIAÇÃO NACIONAL DOS DIRIGENTES DAS INSTITUIÇÕES FEDERAIS DE ENSINO SUPERIOR. V pesquisa do perfil socioeconômico e cultural dos estudantes de graduação das instituições federais de ensino superior brasileiras. São Paulo, 2019. Disponível em: < https://www.andifes.org.br/wp-content/uploads/2019/05/V-Pesquisa-do-Perfil-Socioecon%C3%B4mico-dos-Estudantes-de-Gradua%C3%A7%C3%A3o-das-Universidades-Federais-1.pdf >. Acesso em: 21/03/2023

BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. São Paulo: Edições 70, 2016.

BRASIL. Mulheres brasileiras na educação e no trabalho. Censo Brasileiro de 2019. INSTITUTO BRASILEIRO DE GEOGRAFIA E ESTATÍSTICA (IBGE), 2023. Disponível em: https://educa.ibge.gov.br/criancas/brasil/atualidades/20459-mulheres-brasileiras-naeducacao-e-no-trabalho.html. Acesso em: 27 jan. 2024.

CORAZZA, S. O que quer um currículo: pesquisas pós-críticas em educação. Petrópolis: Vozes, 2001.

GIROUX, H. A. Escola Crítica e Política Cultural. 2. ed. São Paulo: Cortez, 1988. (Coleção Polêmicas do Nosso Tempo).

GIROUX, H. A. Os professores como intelectuais: rumo a uma Pedagogia Crítica da Aprendizagem. Porto Alegre: Artes Médicas, 1997.

GOMES, N.L. Estudos e pesquisas sobre educação, raça, gênero, e diversidade sexual. Educ. Soc. [online]. 2023. Disponível em: <https://www.scielo.br/j/es/a/kWym5qKLCgwjzBGPCBZYSsM/>. Acesso em: 01 abr. 2024.

GOODSON, I. F. A construção social do currículo. Lisboa: Educa, 1997.

POPKEWITZ, T. S. História do Currículo, Regulação Social e Poder. In: T. T. Silva (org.). O sujeito da educação: estudos foucaultianos. 6. ed. Petrópolis: Vozes, p. 173-210, 1994

MOREIRA; TOMAZ. T. da Silva (orgs.). Currículo, sociedade e cultura. São Paulo: Cortez, 1999: p.7-38

SILVA, Adrielen Amancio da; ARAÚJO, João Fernando de; JESUS, Adriana Regina de. Gênero e sexualidade nos currículos de Pedagogia do paraná. Revista Fórum Identidades, Itabaiana-SE, v. 33, n. 1, p. 113–128, 2021. Disponível em: <https://periodicos.ufs.br/forumidentidades/article/view/15499> Acesso em: 01 abr. de 2024.

UCHÔA, Márcia Maria Rodrigues; CHAVES, Carlos Alberto Paraguassú; PEREIRA, Carlos Eugênio. Os currículos na compreensão da educação como direito humano: dignidade e cidadania na reflexão ação curricular. Revista Teias. v. 22, n. especial, p. 61-72, out./dez. 2021.

Published

2024-06-26

How to Cite

PALMEIRA, Lana Lisiêr de Lima; QUEIROZ, Erica Bianco de Souza. Analyzing the curriculum of graduation courses at the Federal University of Maranhão in terms of thematic gender. Debates em Educação, [S. l.], v. 16, n. 38, p. e17609, 2024. DOI: 10.28998/2175-6600.2024v16n38pe17609. Disponível em: https://seer.ufal.br/index.php/debateseducacao/article/view/17609. Acesso em: 24 nov. 2024.

Issue

Section

Artigos

Similar Articles

<< < 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.