Convergences and divergences in comprehensive education policies and programs in Brazil and Latin America
a historical narrative
DOI:
https://doi.org/10.28998/2175-6600.2024v16n38pe17881Keywords:
Integral education, Educational policy, HistoryAbstract
The article offers a historical narrative of the policies, programs and experiences of Full-time Education in Latin American countries. The aim is to discuss the divergences and convergences in the path of Full-time Education Policies disseminated in Brazil, encompassing experiences in Argentina, Chile, Mexico and Venezuela, seeking to identify trends and political currents that have influenced the construction of each of them. In the course of Integral Education, while initiatives that, although they have divergences and local (or national) singularities, are within a broader context of global guidelines. We propose a bibliographical and documentary review, establishing a dialogue on the Integral Education Policy from a perspective that articulates broader contextual issues, built historically, recognizing contributions from conceptions of education that have influenced Integral Education Policies. We conclude that various converging discourses are present in policies to extend the school day in the territories of countries that have undergone similar processes of colonization, dictatorships and the establishment of Republics in recent times.
Downloads
References
ALBUQUERQUE, Rosevanya Fortunato de. A educação integral em Jaboatão dos Guararapes: contextos de uma política pública educacional. Dissertação (Mestrado em Educação, Culturas e Identidades) – UFRPE/Fundaj, Recife, 2017.
ALVES, Alan; ALVES, Caio. 60 anos do Golpe Militar de 1964: uma reflexão necessária sobre democracia e direitos. Portal de Notícias da UFU, 2024. Disponível em: https://comunica.ufu.br/noticias/2024/03/60-anos-do-golpe-militar-de-1964-uma-reflexao-necessaria-sobre-democracia-e. Acesso em: 20 jan. 2024.
ARAÚJO, Carlos. et al. Aspectos da educação integral no Brasil: disputas conceituais, ideológicas e políticas. Revista Educação e Políticas em Debate, [S. l.], v. 12, n. 1, p. 421-440, 2022. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/66468/35147. Acesso em: 18 jul. 2024.
ARROYO, Miguel G. O direito a tempos-espaços de um justo e digno viver. In: MOLL, Jaqueline; et al. (Org.). Caminhos da educação integral no Brasil: direito a outros tempos e espaços educativos. Porto Alegre: Penso, 2012.
AZEVEDO, F. et al. Manifesto dos Educadores: Mais uma Vez Convocados (Janeiro de 1959). Revista HISTEDBR On-line, Campinas, n. especial, p. 205-220, ago 2006. Disponível em: https://www.fe.unicamp.br/pf-fe/publicacao/4922/doc2_22e.pdf. Acesso em: 18 jul. 2024.
AZEVEDO, Fernando. O manifesto dos pioneiros da educação nova (1932). Revista Histedbr on-line, Campinas, n. especial, p.188-204, ago. 2006. Disponível em: http://www.histedbr.fae.unicamp.br/revista/edicoes/22e/doc1_22e.pdf. Acesso em: 27 jan. 2024.
BALL, Stephen J. Diretrizes Políticas Globais e Relações Políticas Locais em Educação. Currículo sem Fronteiras, v.1, n.2, pp.99-116, Jul/Dez 2001.
BARBOSA, M. L de O. Desigualdade e desempenho: uma introdução à sociologia da escola brasileira. Belo Horizonte: Argumentum, 2009.
BARBOSA, Z. J; RODRIGUES, C. M. L. Construção e desconstrução da política de indução do tempo integral no ensino fundamental. Jornal de Políticas Educacionais. V. 14, e73897. Novembro de 2020. Disponível em: http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1981-19692020000100110. Acesso em: 18 jul. 2024.
BRASIL. Constituição da República Federativa do Brasil de 1988. Brasília, DF, 1988.
BRASIL. Lei nº 13.005 de 25 de junho de 2014. Aprova o Plano Nacional de Educação - PNE e dá outras providências. Subchefia para Assuntos Jurídicos, Brasília, DF, 2014. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2011-2014/2014/lei/l13005.htm. Acesso em: 18 jul. 2024.
BRASIL. Lei nº 14.640, de 31 de julho de 2023. Institui o Programa Escola em Tempo Integral; e altera a Lei nº 11.273, de 6 de fevereiro de 2006, a Lei nº 13.415, de 16 de fevereiro de 2017, e a Lei nº 14.172, de 10 de junho de 2021. Secretaria Especial para Assuntos Jurídicos, Brasília, DF, 2023. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_Ato2023-2026/2023/Lei/L14640.htm. Acesso em: 18 jul. 2024.
BRASIL. Lei nº 9.394/96, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 23 dez. 1996. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm. Acesso em: 18 jul. 2024.
BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, DF, 2017. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf. Acesso em: 18 jul. 2024.
BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. Programa Mais Educação: Passo a Passo. Brasília, DF, 2011. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=8145-e-passo-a-passo-mais-educacao-pdf&Itemid=30192. Acesso em: 18 jul. 2024.
CABROL, Marcelo; SZÉKELY, Miguel. Educación para la transformación. Banco Interamericano de Desarrollo – BID, 2012. Disponível em: https://publications.iadb.org/es/publications/spanish/viewer/Educaci%C3%B3n-para-la-transformaci%C3%B3n.pdf. Acesso em 18 jul. 2024.
CAVALIERE, Ana Maria. Anísio Teixeira e a educação integral. Paideia, v. 20, n. 46, p. 249-259, 2010. Disponível em: https://www.scielo.br/j/paideia/a/VqDFLNVBT3D75RCG9dQ9J6s/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 18 jul. 2024.
CAVALIERE, Ana Maria. Escolas de tempo integral versus alunos em tempo integral. Em Aberto, Brasília, v. 22, n. 80, p. 51-63, abr. 2009. Disponível em: https://rbep.inep.gov.br/ojs3/index.php/emaberto/article/view/2418/2157. Acesso em: 18 jul. 2024.
COELHO, L. C. da C. História(s) da educação integral. Em aberto, Brasília, v. 22, no. 80, abr. 2009. Disponível em: https://rbep.inep.gov.br/ojs3/index.php/emaberto/article/view/2420/2159. Acesso em: 18 jul. 2024.
CONFERÊNCIA MUNDIAL SOBRE EDUCAÇÃO PARA TODOS, 1990, Tailândia. Declaração Mundial sobre Educação para Todos. Tailândia: Unicef, 1990. Disponível em: https://www.unicef.org/brazil/declaracao-mundial-sobre-educacao-para-todos-conferencia-de-jomtien-1990. Acesso em: 18 jul. 2024.
Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/constituicao.htm. Acesso em: 18 jul. 2024.
FANFANI, Emilio Tenti. Secretaría de Educación Pública de México. IIPE-UNESCO – Sede Regional Buenos Aires. Estado del arte: Escolaridad primaria y jornada escolar en el contexto internacional. Estudio de casos en Europa y América Latina. Coordinación: Emilio Tenti Fanfani. Buenos Aires. Junio de 2010. Disponível em: https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000372220. Acesso em: 18 jul. 2024.
Federal Rural de Pernambuco. Recife, 2018.
FERREIRA, R. de S. A. O trabalho docente na escola em tempo integral no município de João Pessoa/PB. Dissertação (Mestrado em Educação, Culturas e Identidades) – Universidade Federal Rural de Pernambuco/Fundação Joaquim Nabuco, Recife, 2018. Disponível em: http://www.tede2.ufrpe.br:8080/tede/bitstream/tede2/7589/2/Ruttany%20de%20Souza%20Alves%20Ferreira.pdf. Acesso em: 18 jul. 2024.
GENTILI, Pablo. O direito à educação e as dinâmicas de exclusão na América Latina. Educação e Sociedade. Campinas, v. 30, n. 109, p. 1059-1079, set./dez. 2009. Disponível em: https://www.scielo.br/j/es/a/7CLbgjQSMbW6hX7T9wbQ4mn/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 18 jul. 2024.
GIOLO, J. Educação em tempo integral: resgatando elementos históricos e conceituais para o debate. In MOLL, Jaqueline et al. Caminhos da Educação Integral no Brasil. Porto Alegre: Penso, 2012.
IMPEACHMENT de Dilma Rousseff marca ano de 2016 no Congresso e no Brasil. Senado notícias, Brasília, 28 dez. 2016. Disponível em: https://www12.senado.leg.br/noticias/materias/2016/12/28/impeachment-de-dilma-rousseff-marca-ano-de-2016-no-congresso-e-no-brasil. Acesso em: 27 jan. 2024.
LECLERC, G. F. E. e MOLL, J. Programa Mais Educação: avanços e desafios para uma estratégia indutora da Educação Integral e em tempo integral. Educar em Revista, Curitiba, Brasil, Editora UFPR, n. 45, p. 91-110, jul./set. 2012. Disponível em: https://www.scielo.br/j/er/a/C5Jn4Yrn5XxhznFNTDMGJwt/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 18 jul. 2024.
MARTINIC, Sergio. El tiempo y el aprendizaje escolar. Revista Brasileira de Educação. v. 20 n. 61 abr.-jun. 2015. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbedu/a/9rRWP86hspfYnsYhyKNrv7Q/?format=pdf&lang=es. Acesso em: 18 jul. 2024.
MELLO, Rachel Costa de Azevedo; MOLL, Jaqueline. Políticas públicas em educação e a garantia do direito à educação no contexto de desigualdade social no Brasil. Revista Perspectiva, Florianópolis, v. 38, n. 2 p. 01-21,abr./jun. 2020. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/perspectiva/article/view/2175-795X.2020.e65196/pdf. Acesso em: 18 jul. 2024.
MÉXICO. Estrategias para el funcionamiento y organización de las escuelas de tiempo completo. Secretaría de Educación Pública. México, D. F. 1ª ed. 2009.
MÉXICO. Secretaría de Educacción Pública. Informe de la evaluación específica de desempeño 2012-2013. Disponível em: https://www.gob.mx/cms/uploads/attachment/file/45648/Ejecutivo.pdf. Acesso em: 18 jul. 2024.
MOLL, Jaqueline. A agenda da educação integral: compromissos para sua consolidação como política pública. In: MOLL, Jaqueline; et al. (Org.). Caminhos da educação integral no Brasil: direito a outros tempos e espaços educativos. Porto Alegre: Penso, 2012.
PEREIRA, Sarah Porto da Paixão Barbosa. O professor comunitário do Programa Mais Educação: Diretrizes e práticas.TCC (Monografia) Pedagogia – Universidade
RODRIGUES, C. M. L. et al. Avaliação do programa Mais Educação no Brasil. Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação, Araraquara, v. 18, n. 00, e023018, 2023. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/16618. Acesso em: 04 jul. 2024.
RODRIGUES, C. M. L. O plano de ações articuladas (PAR) em municípios do nordeste: Pretextos, Proposições e o contexto da prática pedagógica e currículo. Espaço do Currículo, v.6, n.2, p. 292-306, Maio a Agosto de 2013. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/index.php/rec/article/view/17151/9770. Acesso em: 18 jul. 2024.
SILVA, R. R. D. da; SCHERER, R. P. Políticas de educação integral no Brasil do século XXI: Metapesquisa da produção científica publicada em periódicos (2001-2020). Education Policy Analysis Archives, 2023. Disponível em: https://doi.org/10.14507/epaa.31.7656. Acesso em: 24 fev. 2023.
UNDIME. MEC confirma encerramento do Programa Novo Mais Educação. Undime, 2020. Disponível em: https://undime.org.br/noticia/17-03-2020-10-08-mec-confirma-encerramento-do-programa-novo-mais-educacao. Acesso em: 27 jan. 2024.
VELEDA, Cecília. Nuevos tiempos para la educación primaria: lecciones sobre la extensión de la jornada escolar. 1ª ed. – Buenos Aires: Fundación CIPPEC; Unicef Argentina, 2013. Disponível em: https://www.cippec.org/wp-content/uploads/2017/03/1381.pdf. Acesso em: 18 jul. 2024.
VENEZUELA. Agencia Venezolana de Noticias, 2014. Disponível em: http://www.avn.info.ve. Acesso em 25 jul. 2016.
VENEZUELA. Líneas estratégicas en el marco del proceso curricular venezolano. Ministerio del Poder Popular para La Educación. Dirección General de Currículo, 2011.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Debates em Educação
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Neste tipo de licença é permitido Compartilhar (copiar e redistribuir o material em qualquer suporte ou formato) e Adaptar (remixar, transformar, e criar a partir do material). Deverá ser dado o crédito apropriado , prover um link para a licença e indicar se mudanças foram feitas . O conteúdo não pdoerá ser utilizado para fins comerciais .
Atribuição-NãoComercial 4.0 Internacional Creative Commons Attribution 4.0 (CC BY-NC 4.0).