Post emergency remote teaching

a literacy teacher’s reflections on child culture, school culture and literacy

Authors

DOI:

https://doi.org/10.28998/2175-6600.2024v16n38pe17950

Keywords:

Literacy, Post Remote Teaching, Child and School Culture

Abstract

This text describes a literacy teacher’s reflections on challenges faced by post remote teaching, mainly regarding children’s resistance to follow school routine. The literacy teacher participated in a study of teachers’ development and work and based on concepts of childhood culture and school culture, she focused on children and their interactions. Her reflections encouraged changes in planning and the new routine favored the process of literacy.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Carmen Regina Ferreira Gonçalves, Universidade Federal de Pelotas

Professora na Universidade Federal de Pelotas (UFPEL). Doutora em Educação, Integrante do Grupo de Estudo sobre a aquisição da linguagem escrita (GEALE). Realizou pós-doutorado no Programa de Pós-graduação em Educação na FURG.

Gabriela Medeiros Nogueira, Universidade Federal do Rio Grande-FURG

Doutora em Educação pela Universidade Federal de Pelotas – UFPEL. Realizou Pós-doutorado na University of Illinois at Urbana-Champaign – UIUC, em 2016 e na University of Canterbury – UC na Nova Zelândia, em 2019. Professora no Instituto de Educação da Universidade Federal do Rio Grande – FURG e no Programa de Pós-graduação em Educação da FURG. Coordena o Grupo de Estudo e Pesquisa em Alfabetização e letramento – GEALI, é integrante do Núcleo de Estudo e Pesquisa em Educação da Infância – NEPE/FURG e do Grupo de pesquisa em História da Alfabetização, Leitura, Escrita e dos Livros Escolares – HISALES/UFPEL.

 

Juliane de Oliveira Alves Silveira, Universidade Federal do Rio Grande-FURG

Professora dos Anos Iniciais da Educação Básica na Prefeitura Municipal do Rio Grande. Mestre e Doutora em Educação Ambiental pelo Programa de Pós-Graduação em Educação Ambiental da Universidade Federal do Rio Grande (FURG). Pesquisadora no grupo de Estudo e Pesquisa em Alfabetização e Letramento (GEALI/FURG), realiza pós-doutorado, no Programa de Pós-Graduação em Educação da FURG.

References

BARBOSA, Maria Carmen Silveira. Culturas Escolares, Culturas De Infância E Culturas Familiares: As Socializações e a escolarização no entretecer destas culturas. Educ. Soc., Campinas, vol. 28, n. 100 - Especial, p. 1059-1083, out. 2007. Disponível em: http://www.cedes.unicamp.br. Acesso em: 11 fev. 2024.

BOGDAN, Rober; BIKLEN, Sari. Investigação qualitativa em educação. Porto: Porto Editora, 1994.

COHN, Clarice. Antropologia da criança. Rio de Janeiro: Zahar, 2005.

CORSARO, William. Reprodução interpretativa e cultura de pares. In: MÜLLER, F.; CORSARO, William. Sociologia da infância. Porto Alegre: Artmed, 2011.

EM REDE. Alfabetização em rede: uma investigação sobre o ensino remoto da alfabetização na pandemia covid-19 - Relatório Técnico (Parcial). Revista Brasileira de Alfabetização, n. 13, p. 185-201, 3 dez. 2020.

JOSSO, Marie Christine. Experiências de vida e formação. São Paulo: Cortez, 2004.

JULIA, Dominique. A cultura escolar como objeto historiográfico. Revista Brasileira de História da Educação, São Paulo, nº 1, pp. 9-44, 2001.

MAFRA, Leila de Alvarenga. A sociologia dos estabelecimentos escolares: passado e presente de um campo de pesquisa em reconstrução. In: ZAGO, Nadir; CARVAHO, Marilda Pinto; VILELA, Rita Amélia Texeira. (orgs.). Itinerários de pesquisa. Rio de Janeiro: DP&A, 2003, p. 109-136.

MORAES, Roque. Análise de Conteúdo. Revista Educação. Porto Alegre, v. 22, n. 37, p. 7-32. 1999.

SARMENTO, Manuel Jacinto. Infância, exclusão social e educação como utopia realizável. Educação & Sociedade, Campinas, v. 23, n. 78, p. 265-283, abr. 2002.

SARMENTO, Manuel Jacinto. As culturas da infância nas encruzilhadas da segunda modernidade. In: SARMENTO, Manuel Jacinto.; CERISARA, Ana Beatriz. Crianças e miúdos: perpectivas sócio-pedagógicas da infância e educação. Porto: ASA, 2004.

SARMENTO, Manuel Jacinto. Visibilidade social e estudo da infância. In: VASCONCELOS, Vera Maria Ramos; SARMENTO, Manuel Jacinto (Org.). Infância (in)visível. Araraquara: J&M Martins, 2007.

SARMENTO, Manuel Jacinto.; PINTO, Manuel. (Coord.). As crianças: contextos e identidades. Braga: Universidade do Minho, 1997.

SARMENTO, Manuel Jacinto; GOUVEA, Maria Cristina Soares de. Estudos da infância: educação e práticas sociais. Petrópolis, RJ: Vozes, 2009.

SILVEIRA, Juliane Oliveira Alves; NOGUEIRA, Gabriela Medeiros. Reflexões sobre a rotina escolar no retorno ao ensino presencial sob o olhar de quatro professoras alfabetizadoras. In: CONGRESSO BRASILEIRO DE ALFABETIZAÇÃO, VI.; 2023, Belém do Pará. Anais [...] Belém do Pará: Associação Brasileira de Alfabetização, 2023. Disponível em: https://eventos.udesc.br/ocs/index.php/V_CBA/viconbalf/schedConf/presentations . Acesso em: 05 de jul. 2024.

SPRÉA, Nélio Eduardo; GARANHANI, Marynelma Camargo. Culturas infantis e suas relações de Interdependência com a cultura escolar. Revista Contrapontos - Eletrônica, Vol. 14 - n. 1 - jan-abr 2014.

Published

2024-11-10

How to Cite

GONÇALVES, Carmen Regina Ferreira; NOGUEIRA, Gabriela Medeiros; SILVEIRA, Juliane de Oliveira Alves. Post emergency remote teaching: a literacy teacher’s reflections on child culture, school culture and literacy. Debates em Educação, [S. l.], v. 16, n. 38, p. e17950, 2024. DOI: 10.28998/2175-6600.2024v16n38pe17950. Disponível em: https://seer.ufal.br/index.php/debateseducacao/article/view/17950. Acesso em: 22 dec. 2024.

Issue

Section

Dossiê: Alfabetização no pós-pandemia: políticas, discursos e práticas

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.