From Remote to In-Person Learning (2020-2023)

the effects of the pandemic on the literacy process in a public school in Santa Catarina

Authors

DOI:

https://doi.org/10.28998/2175-6600.2024v16n38pe17973

Keywords:

Literacy, Pandemic, Emergency remote teaching, Pedagogical practice

Abstract

This research, part of the national initiative Alfabetização em Rede - ALFAREDE, examines the impact of the Covid-19 pandemic on children's literacy in a public state school in Santa Catarina during and after the suspension of in-person classes (2020-2023). The study, grounded in historical-dialectical materialism, was conducted in a school in Jaguaruna/SC, involving two 4th-grade classes with 16 children, their parents, and teachers. Data were collected through semi-structured interviews and analyzed based on Historical-Cultural Theory and research on language and literacy. The results show that the dedication of teachers and family support were crucial in overcoming the challenges of remote learning, maintaining children's interest, and monitoring their progress. It is concluded that school-family collaboration and pedagogical adaptations were essential in mitigating the negative effects and promoting learning.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Maria Sirlene Pereira Schlickmann, Universidade do Sul de Santa Catarina - Unisul

Universidade do Sul de Santa Catarina - Unisul. Lattes: http://lattes.cnpq.br/6788928330157306. Orcid: https://orcid.org/0000-0002-7321-3280. Contato: sirlene.schlickmann@gmail.com

References

ABAlf. Associação Brasileira de Alfabetização. Congresso Brasileiro de Alfabetização (CONBAlf). 2021. Disponível em: https://www.abalf.org.br/v-conbalf. Acesso em: 30 maio 2024.

BAKHTIN, Mikhail. (1953). Estética da criação verbal. Tradução de M. E. Galvão Gomes. 2. ed. São Paulo: Martins Fontes, 1997.

BAKHTIN, Mikhail. (1929). Marxismo e filosofia da linguagem. Trad. Michel Lahud e Yara Frateschi Vieira. 12. ed. São Paulo: Hucitec, 2006.

BAKHTIN, Mikhail. Os gêneros do discurso. In: Estética da criação verbal. Tradução de Paulo Bezerra. São Paulo: Martins Fontes, 2003, págs. 261-306.

COLELLO, Silvia M. Gasparian. Alfabetização em tempos de pandemia. Convenit Internacional, n. 35, São Paulo, Cemoroc-Feusp, p. 143-164, 2021. Disponível em:

https://12f7a472-3151-ab81-d2e6-789a72c3925c.filesusr.com/ugd/2fea7f_259163cf13e84da09193e6beb76a673e.pdf. Acesso em: 10 set. 2022.

DIAS, Daniele Pampanini; SMOLKA, Ana Luiza Bustamante. Das (im)possibilidades de se alfabetizar e investigar em condições de isolamento social. Revista Brasileira De Alfabetização, [S.l.], n. 14, 228-244. 2021. Disponível em: https://doi.org/10.47249/rba2021495. Acesso em: 20 ago. 2022.

LURIA, Alexander Romanovich. O desenvolvimento da escrita na criança. In: VIGOTSKI, Lev Semenovich; LURIA, Alexander Romanovich. Linguagem, desenvolvimento e aprendizagem. 11. ed. São Paulo: Ícone, 2010. p. 143-189.

MACEDO, M. S. A. N; BARROS-MENDES, A. N. N.; SANTOS, A. C.; TASSONI, E. C. M.; NOGUEIRA, G. M.; FILHO, L. M.; RODRIGUES, S. F. P. (Orgs.). Retratos da alfabetização no pós-pandemia: resultados de uma pesquisa em rede – Curitiba: CRV, 2024. D.O.I. 10.24824/978652516107.5

SAVIANI, Dermeval. Escola e democracia. 44. ed. Campinas: Autores Associados, 2008.

SANTA CATARINA. Decreto nº 509 de 17 de março de 2020. Governo do Estado de Santa Catarina, Florianópolis, 2020a. Disponível em: https://leisestaduais.com.br/sc/decreto-n-509-2020-santa-catarinada-continuidade-a-adocao-progressiva-de-medidas-de-prevencao-e-combate-aocontagio-pelo-coronavirus-covid-19-nos-orgaos-e-nas-entidades-da-administracaopublica-estadual-direta-e-indireta-e-estabelece-outras-providencias. Acesso em: 23 set. 2022.

SCHLICKMANN, Maria Sirlene Pereira; FELISBINO, Rariely Rocha; CARDOSO, Jorge Alexandre Nogared. As relações socioafetivas e as interações no ensino remoto emergencial. Poiésis, Tubarão/SC, v. 15, n. 28, p. 342-343, jul./dez. 2021.

SMOLKA, Ana Luisa Bustamante. A criança na fase inicial da escrita – a alfabetização como processo discursivo. 13. ed. São Paulo: Cortez, 2012.

SPERRHAKE, Renata; PICOOLI, Luciana; ANDRADE, Sandra dos. Conhecimentos e Estratégias Didáticas para Alfabetização no Ensino Remoto: uma análise a partir dos grupos focais da pesquisa Alfabetização em Rede. In: 40ª Reunião Nacional da ANPED, Pará, 2021. Anais [...]. Reuniões Regionais da ANPED, Pará, 2021. p. 1-6. Disponível em: http://anais.anped.org.br/sites/default/files/arquivos_15_16. Acesso em: 15 ago. 2022.

TASSONI, Elvira Cristina Martins; BRITO, Antonia Edna. A alfabetização em tempos de pandemia: tensões, desafios e a persistência de professoras. Cadernos de Educação, Pelotas, n. 66. p. 1-21. 2022. Disponível em: https://periodicos.ufpel.edu.br/index.php/caduc/article/view/22902/14792. Acesso em: 10 fev. 2023.

VIGOTSKI, Lev Semionovich. A formação social da mente. 7. ed. Trad.: José Cipolla Neto, Luis Silveira Menna Barreto, Solange Castro Afeche. Livraria Martins Fontes Editora Ltda. São Paulo/SP, 2007.

VIGOTSKI, Lev Semionovich. A construção do pensamento e da linguagem. 2. ed. Trad. Paulo Bezerra. Livraria Martins Fontes Editora Ltda. São Paulo/SP, 2009.

Published

2024-11-10

How to Cite

LUIZ, Vânia Gomes Rafael; SCHLICKMANN, Maria Sirlene Pereira. From Remote to In-Person Learning (2020-2023): the effects of the pandemic on the literacy process in a public school in Santa Catarina. Debates em Educação, [S. l.], v. 16, n. 38, p. e17973, 2024. DOI: 10.28998/2175-6600.2024v16n38pe17973. Disponível em: https://seer.ufal.br/index.php/debateseducacao/article/view/17973. Acesso em: 22 nov. 2024.

Issue

Section

Dossiê: Alfabetização no pós-pandemia: políticas, discursos e práticas

Similar Articles

<< < 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.