Literacy and Heterogeneity

teacher discourses on didactic strategies in the return to in-Person teaching

Authors

DOI:

https://doi.org/10.28998/2175-6600.2024v16n38pe18013

Keywords:

Literacy, Didactic strategies, Heterogeneities, Focus group, Return to in-person classes

Abstract

The article, an excerpt from a master’s research project completed in 2024, focuses on the teaching of reading and writing in 3rd, 4th, and 5th-grade classes at municipal public schools in the state of Pernambuco, Brazil, after the Covid-19 pandemic. Our hypothesis was that students in these grades were directly impacted in their literacy processes due to remote classes during the pandemic. Our objective here is to highlight the teaching strategies developed by teachers in response to the challenges faced. As a methodological approach, we conducted a virtual focus group with four teachers: one from a multi-grade class (2nd and 3rd grades), one from a 4th-grade class, and two from 5th-grade classes. We found that students' learning difficulties worsened due to the pandemic and social inequality, which prevented low-income students from accessing remote classes, as evaluated by the teachers. In response, the teachers developed actions to address the wide heterogeneity in students' knowledge, beginning with welcoming the children and their families, conducting diagnostic assessments, and implementing playful and varied activities with the support of literature and even the possibility of additional pedagogical support. We concluded that the teaching strategies implemented by the teachers are not new and, although they took on a leading role in a delicate context, these strategies are embedded in traditional literacy practices.

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Author Biographies

Maria do Socorro Alencar Nunes Macedo, Universidade Federal de São João Del-Rei

Professora Titular da Universidade Federal de São João del-rei. Doutora em educação pela UFMG, associada à ANPED e a ABALF. Tem Pós- doutorado pela University of London, King's College, (2009), pela Goldsmits University of London (2019), pela UFSCAR, 2019-2020). Líder do (GPEALE) grupo de pesquisa Alfabetização, Linguaguem e Colonialidade. Coordenadora Geral da AlfaRede (Rede de Pesquisa em Alfabetização). É pesquisadora da área alfabetização, letramentos, cultura escrita. Orientadora de mestrado e doutorado nos Programas de Pós-Graduação em Educação da UFSJ e da UFPE. Coordena projetos que investigam práticas escolares de alfabetização no contexto da pandemia e da pós-pandemia em áreas urbanas e no campo. Pesquisa letramento acadêmico em contextos de internacionalização da universidade. Foi vice-presidente da ABALF 2014-2017. Bolsista produtividade do CNPq. Coordenadora Geral da Alfabetização de Jovens e Adultos na DPAEJA/SECADI-MEC. (Texto informado pelo autor)

Ana Caroline Almeida, Universidade Federal de São João Del-Rei

Possui graduação em Pedagogia, Especialização em Práticas de Letramento e Alfabetização e Mestrado em Educação, pela Universidade Federal de São João del-Rei - UFSJ. Doutora em Educação pela Universidade Federal de Pernambuco - UFPE, com estágio sanduíche na University of Wisconsin - EUA. Atuou como professora do Ensino Básico, Técnico e Tecnológico - EBTT no Instituto Federal do Rio de Janeiro - IFRJ/Campus Pinheiral; no Centro Universitário Presidente Antônio Carlos/UNIPAC - Barbacena, no Centro Universitário de Lavras - UNILAVRAS e na Universidade Estadual de Minas Gerais - UEMG/Barbacena como docente no curso de Pedagogia. Possui experiência na Educação a Distância nas funções de tutora presencial, tutora a Distância e professora conteudista em cursos de graduação e especialização; Possui experiência de 13 anos na Educação Básica. Produz material didático de apoio aos professores da educação básica. É sócia da ABALF - Associação Brasileira de Alfabetização; vice-líder do Grupo de Pesquisa em Alfabetização, Linguagem e Colonialidade - GPEALE e integrante do ALFAREDE - alfabetização em rede. Como pesquisadora, trabalha principalmente nos seguintes temas: alfabetização, ensino da leitura e da escrita, letramentos, educação infantil, literatura infantil, infâncias, políticas educacionais para as infâncias. (Texto informado pelo autor)

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Published

2024-11-10

How to Cite

VITOR, Karla Karoline Silva; MACEDO, Maria do Socorro Alencar Nunes; ALMEIDA, Ana Caroline. Literacy and Heterogeneity: teacher discourses on didactic strategies in the return to in-Person teaching. Debates em Educação, [S. l.], v. 16, n. 38, p. e18013, 2024. DOI: 10.28998/2175-6600.2024v16n38pe18013. Disponível em: https://seer.ufal.br/index.php/debateseducacao/article/view/18013. Acesso em: 14 nov. 2024.

Issue

Section

Dossiê: Alfabetização no pós-pandemia: políticas, discursos e práticas

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