Early years teachers' perceptions of the return to face-to-face teaching

Authors

DOI:

https://doi.org/10.28998/2175-6600.2024v16n38pe18207

Keywords:

Education, Elementary school, Face-to-face teaching, Pedagogical work, Pandemic

Abstract

This article analyzes the perceptions of teachers in the early years of elementary school about aspects considered challenging during the process of returning to classroom teaching. Through a reading and discussion of survey data applied to Descriptive Statistics methods, the results discussed reveal aspects of the dynamics and decisions relating to pedagogical work at school. The position defended is that of the presence of teachers as active agents who are not exempt from the task of safeguarding the right to literacy.

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Author Biographies

Marta Nörnberg, UFPel - Universidade Federal de Pelotas

Professora Associada do Departamento de Ensino da Faculdade de Educação e docente permanente do Programa de Pós-Graduação em Educação da UFPel. Bolsista em Produtividade em Pesquisa CNPq – nível 2. Vice-líder do GEALE – Grupo de Estudos sobre Aquisição da Linguagem Escrita. Desenvolve atividades de ensino e pesquisa com ênfase em Formação de Professores e Teoria e Prática Pedagógica, conduzindo e orientando estudos sobre processos formativos; docência nos anos iniciais; educação, cuidado e escola pública; planejamento e avaliação de práticas educativas.

Nilton José Neves Cordeiro, Universidade do Vale do Acaraú

Doutor em Educação (UFPel) e Mestre em Estatística (UFPE). É Professor do curso de Licenciatura em Matemática da UVA - Universidade Estadual Vale do Acaraú. Pesquisador do GEALE - Grupo de Estudos sobre Aquisição da Linguagem Escrita.

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Published

2024-11-10

How to Cite

NÖRNBERG, Marta; NEVES CORDEIRO, Nilton José. Early years teachers’ perceptions of the return to face-to-face teaching. Debates em Educação, [S. l.], v. 16, n. 38, p. e18207, 2024. DOI: 10.28998/2175-6600.2024v16n38pe18207. Disponível em: https://seer.ufal.br/index.php/debateseducacao/article/view/18207. Acesso em: 13 nov. 2024.

Issue

Section

Dossiê: Alfabetização no pós-pandemia: políticas, discursos e práticas

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