Nature readings by children via informative Science books
DOI:
https://doi.org/10.28998/2175-6600.2024v16n38pe18297Keywords:
Reading, Informative book, Natural Sciences, ChildrenAbstract
A scientific education proposal is investigated with the aim of understanding the repercussions of promoting educational practices that articulate readings in nature (in the field), about nature (in informative books) and nature (in children's productions), in the elaboration of understandings of natural phenomena by a group of young children from Early Childhood Education. The research is qualitative in nature and in terms of procedure it is classified as intervention, with data generation carried out based on the didactic sequence “Ant Readings”. It is concluded that the experiences lived by the children enabled them to read in nature, expanding their explanations and observation skills. With informative books, they explored images and related their curiosities with readings about nature, expressing their discoveries in different ways. With this, it can be inferred that knowledge experiences from informative Natural Science books enable children to expand scientific and cultural repertoire when they learn and develop in Early Childhood Education in connection with nature.
Downloads
References
BARROS, M.I. A. de. Desemparedamento da infância: A escola como um lugar de encontro com a natureza. 2. ed. Rio de Janeiro: Editora Alana, 2018.
BEREDES, C. Um livro de ciência para crianças é um livrinho de ciência? In: MASSARANI, L. (Org.). Ciência e criança: a divulgação científica para o público infantojuvenil. Rio de Janeiro: Museu da Vida / Casa de Oswaldo Cruz / Fiocruz, 2008. p. 61- 65.
BRASIL. Ministério da Educação. Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação Infantil. Brasília: MEC, 1990.
BRASIL. Secretaria de Educação Fundamental. Referencial Curricular Nacional para Educação Infantil: Conhecimento de Mundo. v. 3. Brasília: MEC/SEF, 1998.
BRASIL. Ministério da Educação e Cultura. Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação Infantil. Resolução n. 5, de 17/12/2009, Brasília: MEC, 2009.
BRASIL. Base Nacional Comum Curricular: Educação é a Base. Brasília: Ministério da Educação, 2017.
CALLAI, H. C. Aprendendo a ler o mundo: a geografia nos anos iniciais do ensino fundamental. Cad. Cedes, Campinas, vol. 25, n. 66, p. 227-247, maio/ago. 2005.
CAMPOS, Ana Paula. Processos de design na divulgação científica para crianças: estudo de caso de livro informativo. 2016. 199 p. Dissertação (Mestrado em Design e Arquitetura) – Universidade de São Paulo, São Paulo, 2016.
CARRERAS, C. Libros científicos, atuales y comprensibles. Biblioteca Virtual de Prensa Histórica, 2011.
CASTRO, F. V. de. “Encham os olhos de paisagem!” Ensinando a observar em geografia. Uma proposta taxónomica. Geografia: Publicações Avulsas. Universidade Federal do Piauí, Teresina, v.3, n. 1, Dossiê Temático/Edição Especial, p. 40-57, jan./jun. 2021.
DAMIANI, M. F. et al. Discutindo pesquisas do tipo intervenção pedagógica. Cadernos de Educação, Pelotas, n. 45, p. 57 – 67, 2013.
EDWARDS, C. GANIDINI, L.; FORMAN, G. As cem linguagens da criança: A abordagem de Reggio Emilia na educação da primeira infância. v.1. Porto Alegre: Penso, 2016.
FREIRE, P. A importância do ato de ler: em três artigos que se completam. São Paulo: Autores associados: Cortez, 1988.
FREIRE, P. Extensão ou comunicação? Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2013.
FUMAGALLI, L. O ensino de ciências naturais no nível fundamental de educação formal: argumentos a seu favor. In: WEISSMANN, H. (Org.). Didática das ciências naturais: contribuições e reflexões. Porto Alegre: ArtMed, 1998.
GARRALÓN, A. Ler e saber: Os livros informativos para crianças. 1ed. São Paulo: Editora Pulo do Gato, 2015.
GARRALÓN, A. 100% natural: cómo los libros informativos han contado nuestra relación con la naturaliza. Anatarambana, 2020. Disponível em: https://anatarambana.substack.com/p/100-natural-como-los-libros. Acesso em: 07 set 2024.
HUTCHISON, D. Educação ecológica: ideias sobre consciência ambiental. Porto Alegre: Artmed, 2000.
MORAES, Roque; GALIAZZI, Maria do Carmo. Análise textual discursiva. 2 ed. Ijuí: Editora Unijuí, 2011.
SANTA CATARINA. Secretaria de Estado da Educação. Proposta Curricular de Santa Catarina: formação integral na Educação Básica. Florianópolis: Secretaria de Estado da Educação, 2014.
SCHROEDER, Edson. Educação científica para a conservação da biodiversidade. In: SEVEGNANI, L.; SCHROEDER, E. Biodiversidade catarinense: características, potencialidades e ameaças. Blumenau: Edifurb, 2013, p.12-29.
TIRIBA, L. As crianças da natureza. Brasília: MEC, 2010.
TIRIBA, L. Educação Infantil como direito e alegria: em busca de pedagogias ecológicas, populares e libertárias. Rio de Janeiro/São Paulo: Paz e Terra, 2018.
YUNES, E. Pelo avesso: A Leitura e o Leitor. Revista Letras, [S.l.], v. 44, dez. 1995.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Debates em Educação
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Neste tipo de licença é permitido Compartilhar (copiar e redistribuir o material em qualquer suporte ou formato) e Adaptar (remixar, transformar, e criar a partir do material). Deverá ser dado o crédito apropriado , prover um link para a licença e indicar se mudanças foram feitas . O conteúdo não pdoerá ser utilizado para fins comerciais .
Atribuição-NãoComercial 4.0 Internacional Creative Commons Attribution 4.0 (CC BY-NC 4.0).