The family that exists inside the contemporary teenagers's imagination

complex experiences and coexistences in the educational institution

Authors

DOI:

https://doi.org/10.28998/2175-6600.2022v14n36p13-20

Keywords:

Family and Educational Institutions, Imaginary, Teenagers, Epistemology of Complexity, Phenomenography

Abstract

The purpose of this article is to identify, describe, interpret, understand and document different family configurations existing in the imaginary of contemporary teenagers, based on interviews with students enrolled in high schools located in the state of Rio de Janeiro, part of the doctoral dissertation by the title “The family that exists inside the contemporary teenagers’ imaginary: complex experiences and coexistences at educational institutions”. This research is of a qualitative descriptive nature, based on Epistemology of Complexity, proposed by Edgar Morin and tries to answer the question: what are the different family configurations that exist in the imaginary of teenagers enrolled in high schools as perceived and identified in the daily practices of educational institutions? Phenomenography is the research strategy used for mapping and handling data obtained from teenager’s statements, which

show that educational institutions prioritize conjugal families and they expect to find them in relationships established in their daily life and do not demonstrate, at first, belief in the existence of different families.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Jardinete Tavares, Universidade Metodista de São Paulo

Doutora em Educação pela Universidade Metodista de São Paulo. Psicóloga – Abordagem Gestáltica. Pesquisadora do GEPEC – Grupo de Estudos e Pesquisas em Complexidade/CNPq, da UMESP.

Orcid: https://orcid.org/0000-0002-9689-3944.

E-mail: jardinetett@gmail.com

References

BRASIL. Constituição da República Federativa do Brasil de 1988. Disponível em: <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/constituicao.htm>. Acesso em 12 nov. 2019.

DURKHEIM, E. L’Évolution pédagogique en France. Paris: PUF, 1890.

FREIRE, P. A pedagogia do oprimido. 9. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1981.

GROPPO, L. A. Juventude: ensaios sobre sociologia e história. Rio de Janeiro: Difel, 2000, p. 7-27.

HARVEY, D. O neoliberalismo: história e implicações. 5. ed. São Paulo: Loyola, 2014.

LAVAL, C. A escola não é uma empresa: o neoliberalismo em ataque ao ensino público. 2. ed. São Paulo: Boitempo, 2019.

LEMGRUBER, M. S. Por que ler Montaigne? Educação em foco, Juiz de Fora, v. 17, n. 2, p. 169-187, jul./out. 2012.

LENINE, V. I. Karl Marx: breve esboço biográfico seguido de uma exposição do marxismo (2021). Disponível em: <http://www2.uefs.br/filosofia-bv/pdfs/lenin_07.pdf>. Acesso em 24 jun. 2021.

MAFFESOLI, M. O imaginário é uma realidade. Revista Famecos. Porto Alegre: EDIPUCRS, n. 15, p. 75-76, 2001.

MARTON, F.; FAI, P. M. Two faces of variation. Paper presented at 8th. European Conference for Learning and Instrution August 24-28. Goteborg Universit, Goteborg, Sweden, 1999. Disponível em: . Acesso em 21 jan. 2019.

MAYER, G. Friedrich Engels: uma biografia. 1. ed. São Paulo: Boitempo, 2020.

MORIN, E. A cabeça bem-feita: repensar a reforma, reformar o pensamento. Tradução Eloá Jacobina. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2000.

MORIN, E. A noção de sujeito. In: SCHNITMAN, D. F. (Org.). Novos paradigmas, cultura e subjetividade. Tradução Jussara H. Rodrigues. Porto Alegre: Artes Médicas, 1996a.

MORIN, E. Ciência com consciência. Tradução Maria D. Alexandre e Maria Alice Sampaio Dória. 13. ed. Rio de Janeiro: Bertrand, 2010.

MORIN, E. Complexidade e transdisciplinaridade: a reforma da universidade e do ensino fundamental. Tradução Edgar de Assis Carvalho. Natal: EDUFRN, 1999.

MORIN, E. Ética e imaginário. In: PENA-VEGA, A; ALMEIDA, C. R. S.; PETRAGLIA, I. C. (Orgs.). Edgar Morin: ética, cultura e educação. 4. ed. São Paulo: Cortez, 2010, p. 89-103.

MORIN, E. Introdução ao pensamento complexo. Tradução Eliane Lisboa. 4. ed. Porto Alegre: Sulina, 2011.

MORIN, E. O método 1: a natureza da natureza. Tradução Ilana Heineberg. Porto Alegre: Sulina, 2016.

MORIN, E. O método 3: o conhecimento do conhecimento. Tradução Juremir Machado da Silva. 5. ed. Porto Alegre: Sulina, 2015.

MORIN, E. O método 5: a humanidade da humanidade. Tradução Juremir Machado da Silva. 5. ed. Porto Alegre: Sulina, 2012.

MORIN, E. Os sete saberes necessários à educação do futuro. Tradução de Catarina Eleonora F. da Silva e Jeanne Sawaya. 8. ed. São Paulo: Cortez; Brasília: UNESCO, 2003.

MORIN, E. Para sair do século XX. Tradução Vera Azambuja Harvey. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 1986.

MORIN, E. Política de civilização e problema mundial. Revista Famecos, Porto Alegre, n. 5, Semestral, p. 7-13, nov. 1996b.

MORIN, E.; CIURANA, R.; MOTTA, R. D. Educar na era planetária: o pensamento complexo como método de aprendizagem no erro e na incerteza humana. Tradução Sandra Trabucco Valenzuela. São Paulo: Cortez, 2003.

PETRAGLIA, I. C. Pensamento complexo e educação. São Paulo: Editora Livraria da Física, 2013.

Published

2022-12-23

How to Cite

TAVARES, Jardinete; PETRAGLIA, Izabel Cristina. The family that exists inside the contemporary teenagers’s imagination: complex experiences and coexistences in the educational institution. Debates em Educação, [S. l.], v. 14, n. 36, p. 13–20, 2022. DOI: 10.28998/2175-6600.2022v14n36p13-20. Disponível em: https://seer.ufal.br/index.php/debateseducacao/article/view/14108. Acesso em: 28 oct. 2024.

Issue

Section

Dossiê: Complexidade, Tessituras Educacionais e Poética Transdisciplinar

Most read articles by the same author(s)

Similar Articles

<< < 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.