Leitura em voz alta como estímulo e facilitação para as narrações das crianças

Autores

  • Federico Batini Università degli Studi di Perugia

DOI:

https://doi.org/10.28998/2175-6600.2022v14n34p113-126

Palavras-chave:

Facilitar histórias, Leitura em voz alta, Empoderamento educacional por meio da leitura, Práticas de escuta, Histórias

Resumo

Qualquer iniciativa intencional que visa a possibilidade de dar espaço e prestar atenção às narrativas das crianças deve necessariamente ter em conta o tema da possibilidade. Na ausência de materiais suficientes para “pensar” e “contar”, as crianças, portadoras por definição doutros olhares, correm o risco de não poder aproveitar os espaços e as oportunidades que lhes são proporcionados para compartilhar as suas narrativas e autonarrativas. No que toca a esta problemática, a abordagem baseada na leitura em voz alta que aqui se apresenta, demonstrou ter um efeito benéfico dúplice: não só oferece e implementa um espaço para socializar narrativas, como também contribui para proporcionar a todas as crianças o material de construção dessas narrativas.

Downloads

Não há dados estatísticos.

Referências

BAKER, S. K.; SANTORO, L. E.; CHARD, D. J.; FIEN, H.; PARK, Y.; OTTERSTEDT, J. An evaluation of an explicit read aloud intervention taught in whole-classroom formats in first grade. The Elementary School Journal, 113(3), 331-358. https://www.jstor.org/stable/10.1086/668503, 2013.

BARTOLUCCI, M.; BATINI, F. C’era una volta un pezzo di legno. Un progetto Student Voice per scuole a zero dispersione della Rete di Gubbio. Milano: FrancoAngeli, 2016.

BARTOLUCCI, M.; BATINI, F. The effect of a narrative intervention program for people living with dementia. Psychology & Neuroscience. 12(2), p. 307, 2019a

BARTOLUCCI, M.; BATINI, F. Long term narrative training can enhance cognitive performances in patients living with cognitive decline. Educational Gerontology, 45(7), pp. 469-475, 2019b

BARTOLUCCI, M.; BATINI, F. Reading Aloud Narrative Material as a Means for the Student's Cognitive Empowerment. Mind, Brain, and Education, 14: 235-242, 2020

BASHAM, J. D.; BLACKORBY, J.; MARINO, M. T. Opportunity in Crisis: The Role of Universal Design for Learning in Educational Redesign. Learning Disabilities: A Contemporary Journal, 18(1), 71-91, 2020

BATINI, F. (ed). Ad alta voce. La lettura che fa bene a tutti. Firenze: Giunti, 2021a

BATINI, F. (ed). Un anno di leggere forte in Toscana. L’esperienza di una ricerca azione. Milano: Angeli, 2021b.

BATINI, F.; BARTOLUCCI, M.; TOTI, G. Gli effetti della lettura di narrativa nell’infanzia: Un mezzo per potenziare lo sviluppo di abilità cognitive e psicologiche. RICERCHE PEDAGOGICHE LIII, n. 211, pp. 121-134, 2019.

BATINI, F.; D’AUTILIA, B.; PERA, E.; LUCCHETTI, L.; TOTI, G. Reading Aloud and First Language Development: A Systematic Review. Review. Journal of Education and Training Studies, 8(12), pp. 49 - 68, 2020.

BATINI, F.; GIUSTI, S. Zone di lettura ad alta voce, RICERCA e DIDATTICA per promuovere intelligenza, comprensione e partecipazione. Atti del X Convegno della SIRD 9-10 aprile 2021. I Tomo Panel 1-2-3 (a cura di Pietro Lucisano), Lecce-Brescia, Pensa MultiMedia, 2021.

BATINI F.; LUPERINI, V.; CEI, E.; IZZO, D.; TOTI, G. The Association Between Reading and Emotional Development: A Systematic Review. Journal of Education and Training Studies, 9(1), pp. 12-50. DOI: 10.11114/jets.v9i1.5053, 2021.

BATINI F.; TOTI G.; BARTOLUCCI, M. Neuropsychological benefits of a narrative cognitive training program for people living with dementia: A pilot study. Dementia & neuropsychologia, 10(2), pp. 127-133, 2016.

BRANNON, D.; DAUKSAS, L. Studying the Effect Dialogic Reading Has on Family Members' Verbal Interactions during Shared Reading. Srate Journal, 21(2), 9-20, 2012.

DAMHUIS, C. M.; SEGERS, E.; VERHOEVEN, L. Stimulating breadth and depth of vocabulary via repeated storybook readings or tests. School Effectiveness and School Improvement, 26(3), 382-396. http://dx.doi.org/10.1080/09243453.2014.965181, 2015.

FEDELI, M.; FRISON, D. Metodi per la facilitazione dei processi di apprendimento nei diversi contesti educativi. Form@ re, 18(3), 2018.

GONZALEZ, J. E., POLLARD-DURODOLA, S., SIMMONS, D. C., TAYLOR, A. B., DAVIS, M. J., KIM, M., & SIMMONS, L. Developing low-income preschoolers’ social studies and science vocabulary knowledge through content-focused shared book reading. Journal of Research on Educational Effectiveness, 4(1), 25-52 https://doi.org/10.1080/19345747.2010.487927, 2010.

GRION, V.; COOK-SATHER, A. (Eds.). Student Voice: The International Movement to the Emergent Perspectives in Italy. Milan: Guerini Editore, 2013.

HIPFNER-BOUCHER, K.; MILBURN, T.; WEITZMAN, E.; GREENBERG, J.; PELLETIER, J.; GIROLAMETTO, L. Relationships between preschoolers’ oral language and phonological awareness. First Language, 34(2), 178-197 https://doi.org/10.1177/0142723714525945, 2014.

KLEINDIENST, P. School and enhancement of self-expression values. New Trends and Issues Proceedings on Humanities and Social Sciences, 4(8), 184-194, 2017.

KOTAMAN, H. Impacts of dialogical storybook reading on young children’s reading attitudes and vocabulary development. Reading Improvement, 57(1), 40-45, 2013.

MARGOTTINI, M.; ROSSI, F. Il ruolo delle dinamiche cognitive, motivazionali e temporali nei processi di apprendimento. FORMAZIONE & INSEGNAMENTO. Rivista internazionale di Scienze dell'educazione e della formazione, 15(2), 499-512, 2017.

MATTHIESSEN, C. M. Applying systemic functional linguistics in healthcare contexts. Text & Talk, 33(4-5), 437-466. https://doi.org/10.1515/text-2013-0021, 2013.

MOL, S. E.; BUS, A. G. To read or not to read: A meta-analysis of print exposure from infancy to early adulthood. Psychological Bulletin, 137(2), 267–296. https://doi.org/10.1037/a0021890, 2011

MOL, S. E.; BUS, A. G.; DE JONG, M. T. Interactive book reading in early education: A tool to stimulate print knowledge as well as oral language. Review of Educational Research, 79(2), 979-1007. https://doi.org/10.3102/0034654309332561, 2009.

NEVO, E.; VAKNIN-NUSBAUM, V. Joint Reading of Informational Science Text Versus Narrative Stories: How Does each Affect Language and Literacy Abilities Among Kindergarteners?. Reading Psychology, 39(8), 787-819. https://doi.org/10.1080/02702711.2018.1547343, 2018

RAKHMANKULOVA, N. F. Contemporary crisis of values: survival or self-expression. St. Petersburg State Polytechnical University Journal. Humanities and Social Sciences, 12(3), 7, 2021.

SALO, V. C.; ROWE, M. L.; LEECH, K. A.; CABRERA, N. J. Low-income fathers’ speech to toddlers during book reading versus toy play. Journal of child language, 43(6), 1385-1399. https://doi.org/10.1017/S0305000915000550, 2016.

WHITTEN C.; LABBY S.; SULLIVAN, N S. L. The impact of Pleasure Reading on Academic Success. The Journal of Multidisciplinary Graduate Research. 2(4), 48-64, 2016.

WRIGHT, C. Z.; DUNSMUIR, S. The Effect of Storytelling at School on Children’s Oral and Written Language Abilities and Self-Perception. Reading & Writing Quarterly, 35(2), 137-153. https://doi.org/10.1080/10573569.2018.1521757, 2019.

Publicado

2022-04-27

Como Citar

BATINI, Federico. Leitura em voz alta como estímulo e facilitação para as narrações das crianças. Debates em Educação, [S. l.], v. 14, n. 34, p. 113–126, 2022. DOI: 10.28998/2175-6600.2022v14n34p113-126. Disponível em: https://seer.ufal.br/index.php/debateseducacao/article/view/13288. Acesso em: 16 set. 2024.

Edição

Seção

Dossiê: Infância, narrativa e educação: diálogos pela alteridade