Os discursos feministas nas estratégias de legitimação de anúncios publicitários de produtos beleza para mulheres: uma investigação crítica do discurso

Authors

  • Lorena Araújo de Oliveira Borges Universidade Federal de Alagoas
  • Gabriella Anchieta Silva Barros Universidade Federal de Alagoas

Keywords:

Feminist discourses, Beauty product advertising, Discursive construction of legitimation, Critical Discourse Analysis

Abstract

Based upon the theoretical-methodological framework built within Critical Discourse Studies (ECD), especially in its Dialectical-Relational aspect (Chouliaraki; Fairclough, 1999; Fairclough, 2003; 2016), the present paper aims to investigate how feminists discourses are being mobilized by legitimation strategies in beauty products advertisement aimed at the female public. To this end, we analyzed Mulheres que Amamos advertising campaign, from the beauty product brand Quem disse Berenice?, released between the end of February and the beginning of March 2021. The discursive analysis was based on the theoretical-analytical category discursive construction of legitimation (van Leeuwen, 2007; 2008) and allowed us to verify how brands manipulate feminist discourses to validate the consumption of makeup by women who identify themselves with the ideals of this activism.

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Author Biographies

Lorena Araújo de Oliveira Borges, Universidade Federal de Alagoas

Licenciatura em Letras Português pela Universidade Federal de Goiás (2014). Mestrado em Letras e Linguística pela Universidade Federal de Goiás (2015). Doutorado em Linguística pela Universidade de Brasília (2018). Professora Adjunta da Universidade Federal de Alagoas (UFAL), atuando no curso de Letras Português e no Programa de Pós-Graduação em Linguística e Literatura (PPGLL).

Gabriella Anchieta Silva Barros, Universidade Federal de Alagoas

Licenciatura em Letras Inglês pela Universidade Federal do Agreste de Pernambuco (2015) Pós-graduada em Linguagens e Práticas Sociais pelo Instituto Federal de Pernambuco (2020). Mestranda em Letras e Linguística pela Universidade Federal de Alagoas (UFAL). Atualmente professora de inglês na rede estadual de ensino de Pernambuco.

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Published

2024-12-14

How to Cite

ARAÚJO DE OLIVEIRA BORGES, Lorena; ANCHIETA SILVA BARROS, Gabriella. Os discursos feministas nas estratégias de legitimação de anúncios publicitários de produtos beleza para mulheres: uma investigação crítica do discurso. Revista Leitura, [S. l.], n. 83, p. 564–581, 2024. Disponível em: https://seer.ufal.br/index.php/revistaleitura/article/view/17306. Acesso em: 19 dec. 2024.

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