Políticas e ideologias linguísticas no Instituto Federal Farroupilha: um olhar autoetnográfico
DOI:
https://doi.org/10.28998/2317-9945.202483.429-445Keywords:
Políticas Linguísticas., Educação profissional tecnológica, Internacionalização, Decolonização, Formação críticaAbstract
This paper aims to discuss language policies (LP) related to Technological Professional Education, the curricular guidelines that underpin technological high school and higher education, and to present a proposal for LP and internationalization to IFFar. This investigation corresponds to research in a postdoctoral supervised internship in Linguistics at University of Brasília. The primary understanding of LP is as a field of political activity, resulting from choices, decisions, planning, and responsibilities of agents within a democratic system. The LP approach here is carried out in light of decolonial theories, highlighting the assumptions of Rajagopalan (2003, 2013) and Lagares (2018), aiming at a conception of critical linguistic education in language teaching. The proposal suggests a relationship between knowledge, culture, and power, with the need for an intercultural liberating pedagogical praxis, anchored in the thoughts of Paulo Freire (1968, 1992, 1996), promoting the decolonization of knowledge.
Downloads
References
BAKHTIN, M. The Dialogic Imagination: Four Essays. University of Texas Press, 1981.
ELLIS, C.; ADAMS, T. E.; BOCHNER, A. P. Autoethnography: An Overview. Forum Qualitative Sozialforschung / Forum: Qualitative Social Research, v. 12, n. 1, Art. 10, 2011.
ESCOLAR, Arturo. Resistência Cultural e Educação Crítica na América Latina. Bogotá: Editorial ABC, 2021.
FINARDI, K. R.; GUIMARÃES, F. Ideologias Linguísticas e Políticas de Internacionalização: Desafios e Oportunidades no Brasil. Londrina: EDUEL, 2019.
FINARDI, K. R. English in Brazil: Views, Policies and Programs. EDUEL, 2016.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da Autonomia: Saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 1996.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da Esperança: Um reencontro com a Pedagogia do Oprimido. São Paulo: Paz e Terra, 1992.
FREIRE, Paulo. Pedagogia do Oprimido. 17. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1970.
HAMEL, R. E. Plurilinguismo e Educação Decolonial: Desafios para a Educação Superior. México: Editorial XYZ, 2020.
HAMEL, R. E. L’anglais, langue unique pour les sciences? Le rôle des modèles plurilingues dans la recherche, la communication scientifique et l’enseignement supérieur. Synergies Europe, n. 8, 2013.
KUMARAVADIVELU, B. A Linguística Aplicada na Era da Globalização. In: MOITA LOPES, L. P. (Org.). Por uma Linguística Aplicada Indisciplinar. São Paulo: Parábola Editorial, 2006.
LAGARES, X. Ideologias Linguísticas: Teoria e Análise. Edições Humus, 2018.
MIGNOLO, W. D. Desobediência Epistêmica: A Opção Decolonial e o Significado da Pluriversalidade. Durham: Duke University Press, 2011.
MIGNOLO, W. D. Epistemologias do Sul e Educação Decolonial: Desafios e Perspectivas. Durham: Duke University Press, 2021.
QUIJANO, Aníbal. Colonialidade do Poder e a América Latina. Buenos Aires: CLACSO, 2000.
RAJAGOPALAN, K. Linguística Crítica: Uma Abordagem às Ideologias Linguísticas no Contexto Global. São Paulo: Parábola Editorial, 2021.
RAJAGOPALAN, K. Políticas Linguísticas e Direitos Linguísticos: Uma Visão Crítica. Revista Brasileira de Linguística Aplicada, v. 13, n. 1, p. 13-38, 2013.
RAJAGOPALAN, K. Por uma Linguística Crítica: Linguagem, Identidade e a Questão Ética. São Paulo: Parábola Editorial, 2003.
SANTOS, Boaventura de Sousa. Conhecimento Local e Educação Decolonial: A Educação no Contexto do Sul Global. Coimbra: Almedina, 2020.
SANTOS, Boaventura de Sousa. Decolonialidade e Educação Crítica: Novos Caminhos para a Justiça Social. Coimbra: Almedina, 2020.
SANTOS, Boaventura de Sousa. Epistemologias do Sul: Perspectivas. 2. ed. São Paulo: Cortez, 2018.