Insertion of chemical waste management in the initial education of chemistry teachers and its implications in the construction of socio-environmental responsibility
DOI:
https://doi.org/10.28998/2175-6600.2022v14n34p127-153Keywords:
Environmental education, Waste management, Socio-environmental responsibilityAbstract
The study consists of an analysis of the interaction of undergraduate in Chemistry with waste management processes from experimental classes, aiming to analyze the contributions of this interaction to the construction of socio-environmental responsibility. As research instruments, we use semi-structured interviews, recorded in audio and field notes. The materials produced were evaluated according to content analysis procedures. From the analysis, we found contributions related to the articulation between waste management and socio-environmental issues, as well as to the development of a broader vision regarding the reference theme and, for possible abstraction of attitudes related to the adequacy of waste management, in its future professional practice.
Downloads
References
ABREU, D. G.; CAMPOS, M. L. A. M.; AGUILAR, M. B. R. Educação ambiental nas escolas da Região de Ribeirão Preto (SP): Concepções orientadoras da prática docente e reflexões sobre a formação inicial de professores de Química. Química Nova, São Paulo, v. 31, n. 3, p. 688-693, 2008. https://doi.org/10.1590/S0100-40422008000300037
ARAÚJO, M. L. F.; FRANÇA, T. L. Concepções de Educação Ambiental de professores de biologia em formação nas universidades públicas federais do Recife. Educar em Revista, Curitiba, s.v, n. 50, p. 237-252, 2013. https://doi.org/10.1590/S0104-40602013000400015
BARDIN, L. Análise de conteúdo. Lisboa: Edições 70, 2011.
BRASIL. Lei nº 9.795, de 27 de abril de 1999. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/L9795.htm. Acesso em: 31/12/2018.
BRASIL. Lei nº 12.305, de 02 de agosto de 2010. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2007-2010/2010/lei/l12305.htm. Acesso em: 31/12/2018.
BRASIL. Ministério da Educação. Resolução no 2, de 15 de junho de 2012. Estabelece as Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação Ambiental. Brasília, 2012. Disponível em: htp:// conferenciainfanto.mec.gov.br/images/conteudo/iv- nijma/diretrizes.pdf. Acesso em: 3/02/2018.
DELATORRE, A. B.; SANTOS, L. A.; LIMA, R. F.; AGUIAR, C. J.; HUZIWARA, E. Gerenciamento de resíduos químicos: uma proposta de implementação em laboratórios de ensino. In: CONGRESSO SUL-AMERICANO DE RESÍDUOS SÓLIDOS E SUSTENTABILIDADE. 1, 2018. Gramado. Anais [...]. Gramado: IBEAS, 2018. p. 1-7.
DIEHL, A. A. Pesquisa em ciências sociais aplicadas: métodos e técnicas. São Paulo: Prentice Hall, 2004.
DOMINGUES, G. S.; GUARNIERI, P.; STREIT, J. A. C. Princípios e Instrumentos da Política Nacional de Resíduos Sólidos: Educação Ambiental para Implementação da Logística Reversa. Revista em Gestão, Inovação e Sustentabilidade, Brasília, v. 2, n.1, p. 191-216, 2016.
ECO21. O que foi prometido durante a histórica Cúpula de Ação Climática da ONU 2019. [S.I] [2019?]. Disponível em: http://eco21.eco.br/o-que-foi-prometido-durante-a-historica-cupula-de-acao-climatica-da-onu. Acessado em: 03/03/2020.
FEROLDI, A. P. Gerenciamento de resíduos utilizados em aulas práticas de química. 2014. 40 f. Orientadora: Leidi Cecilia Friedrich. Monografia (Especialista em Ensino de Ciências) - Universidade Tecnológica Federal do Paraná, UTFPR, Medianeira, 2014.
GERBASE, A. E.; COELHO, F. S.; MACHADO, P. F. L.; FERREIRA, V. F. Gerenciamento de resíduos químicos em instituições de ensino e pesquisa. Química Nova, São Paulo, v. 28, n. 1, p. 1, 2005. https://doi.org/10.1590/S0100-40422005000100001
GOERGEN, P. Educação para a responsabilidade social: pontos de partida para uma nova ética. In: SEVERINO, F. E. S. (Org.). Ética e formação de professores: política, responsabilidade e autoridade em questão. Cortez: São Paulo, 2011, 149 p.
JARDIM, W. F. Gerenciamento de Resíduos Químicos em Laboratórios de Ensino e Pesquisa. Química Nova, São Paulo, v. 21, n. 5, p. 671-673, 1998. https://doi.org/10.1590/S0100-40421998000500024
LEITE, T. M.; SANTOS, M. V. Tratamento de resíduos de cromo gerados nas aulas de química analítica. Revista do PPGEA, Rio Grande do Sul, s.v, n. 2, p. 34-47, 2019. https://doi.org/10.14295/remea.v0i2.8876
LOUREIRO, C. F. B. Trajetória e Fundamentos da Educação Ambiental. 4. ed. São Paulo: Cortez, 2012.
MACHADO, P. F. L.; MÓL, Gerson S. Resíduos e Rejeitos de Aulas Experimentais: O que fazer? Química Nova na Escola, São Paulo, n.27, p. 57-60, 2008.
MARCONI, M. A., & Lakatos, E. M. Fundamentos de metodologia científica. 5. ed. São Paulo: Atlas, 2003.
MARTINS, G. A.; BENAVIDES, M. L. A.; RAMALHO, D. G.; BRANDO, F. R. Uma proposta didática para disciplina de Educação Ambiental no Ensino Superior, a partir de concepções prévias sobre “meio ambiente”. TED: Tecné, Epistene y Didaxis, Bogotá, s.v, n. 38, p. 57-74, 2015.
MEDINA, N. M. Breve Histórico da Educação Ambiental. 2008. Disponível em: http://docplayer.com.br/1415782-Artigo-breve-historico-da-educacao-ambiental-nana-mininni-medina.html. Acesso em: 31/12/2016.
MINOTTO, J. B.; INGRASSIA, J. P.; RODRIGUES, E. A. Gestão de Resíduos orgânicos na Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS). In: X Fórum Internacional de Resíduos Sólidos, 10., João Pessoa: 2019. Anais [...]. João Pessoa: Instituto Venturi, 2019, p. 1-10.
OLIVEIRA, Maria. M. Como fazer pesquisa qualitativa. 7. ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2016
PENTEADO, H. D. Meio Ambiente e formação de Professores. 7. ed. v.13. São Paulo: Editora Cortez, 2010.
PORTO, M. F. S. Saúde, ambiente e desenvolvimento: reflexões sobre a experiência da COPASAD – Conferência Pan-Americana de Saúde e Ambiente no Contexto do Desenvolvimento Sustentável. Ciência & Saúde, Rio Grande do Sul, v. 3, n. 2, p. 33-46, 1998. https://doi.org/10.1590/S1413-81231998000200004
RAMM, J. G.; PASSOS, C. G.; SIRTORI, C. A elaboração do Programa de Gestão de Resíduos do Curso Técnico em Química do Colégio Dom João Becker. In: ENCONTRO NACIONAL DE ENSINO DE QUÍMICA, 18., 2016, Florianópolis. Anais [...]. Florianópolis: UFSC, 2016, p. 1-9.
RIBEIRO, R. M. C. Formação do professor na relação ética da teoria com a prática: uma questão de responsabilidade social universitária. Revista Reflexão e Ação, Santa Cruz do Sul, v. 21, n. esp., p. 25-43, 2013.
SILVA, A. F.; SOARES, T. R. S.; AFONSO, J. C. Gestão de Resíduos de Laboratório: Uma abordagem para o Ensino Médio. Química Nova na Escola, São Paulo, v. 32, n. 1, p. 37-42, 2010.
SILVA, A. P.; SANTOS JUNIOR, R. P. Educação ambiental e sustentabilidade: é possível uma integração interdisciplinar entre o ensino básico e as universidades? Ciência & Educação, Bauru, v. 25, n. 3, p. 803-814, 2019. https://doi.org/10.1590/1516-731320190030007
SILVA, S. A.; SANTOS, M. E. P.; SOUSA, A. N. Caminhos, descaminhos e perspectivas na formação de professores na contemporaneidade. In: LIMA, A. A.; SOUZA, S. R. (Org). Ensino Médio nas Ciências Naturais: Fundamentos teóricos e vivências didáticas. 1. ed. MXM Gráfica & Editora: Recife, 2016, p. 79-102.
SOUSA, Y. K.; OLIVEIRA, R. C. B.; SOUZA, A. N. Concepções de manejo de resíduos químicos por parte de um grupo de licenciandos em Química do CAA/UFPE. Revista Docência em Ensino Superior, Belo Horizonte, v. 8, n. 1, p. 205-225, 2018.
TEIXEIRA, P. M. M.; MEGID NETO, J. Uma proposta de tipologia para pesquisas de natureza interventiva. Ciência & Educação, Bauru, v. 23, n. 4, p. 1055-1076, 2017. https://doi.org/10.1590/1516-731320170040013
TRISTÃO, M. A educação ambiental na formação de professores: redes de saberes. 2. ed. São Paulo: Annablume; Vitória: Facitec, 2004.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Debates em Educação
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Neste tipo de licença é permitido Compartilhar (copiar e redistribuir o material em qualquer suporte ou formato) e Adaptar (remixar, transformar, e criar a partir do material). Deverá ser dado o crédito apropriado , prover um link para a licença e indicar se mudanças foram feitas . O conteúdo não pdoerá ser utilizado para fins comerciais .
Atribuição-NãoComercial 4.0 Internacional Creative Commons Attribution 4.0 (CC BY-NC 4.0).