Continuous education in rural settlement school
critical and humanizing collective work
DOI:
https://doi.org/10.28998/2175-6600.2021v13n32p60-74Keywords:
Political Pedagogical Project, Rural settlement schools, Continuing in-service educationAbstract
This article is the result of a Thematic Project (FAPESP) that analyzes the predatory advance of sugarcane agro-hydrobusiness in Pontal do Paranapanema/SP. We are part of the Education team and in this article, we reflect on the process of continuing education and reconstruction of the Political Pedagogical Project (PPP) of a rural settlement school in that region. We held formative research-intervention meetings at school and applied questionnaires to the subjects participating in the process. Of the 259 students who answered the questionnaire, 112 are from the early years, 75 from the final years and 72 from high school. Regarding families, 127 subjects responded, 83 claimed to have participated in the struggle for land and school. The continuing education carried out with the teachers enabled satisfactory results in terms of participation in the construction of the PPP and the realization of a critical and transformative education in the school.
Downloads
References
ALMEIDA, M. I. Formação Contínua de professores em face das múltiplas possibilidades e dos inúmeros parceiros existentes hoje. In: ALMEIDA, M. I. (Org.). Formação Contínua de Professores. Brasília: Ministério da Educação. Boletim 13, p.11-17. agos. 2005.
CALDART, R.S. Por Uma Educação do Campo: traços de uma identidade em construção. In: ARROYO, M.G. et al. Por Uma Educação do Campo. Petrópolis, RJ: Vozes, 2004. p.147-158.
CHRISTOV, L.H. Educação continuada: função do coordenador pedagógico. In: GUIMARÃES, A.A(et. all). O coordenador pedagógico e a educação continuada. São Paulo: Loyola, 1998. p. 9-12.
FACCIOLI, I. C. Educação do/no campo: o ser professor dos anos iniciais na região do Pontal do Paranapanema – SP. 2020. Iniciação Científica (FAPESP) - Universidade Estadual Paulista, Faculdade de Ciências e Tecnologia.
FERNANDES, B. M; MOLINA, M. C. O campo da educação do campo. NERA, Presidente Prudente, p. 1-34, 5 jul. 2005. Disponível em: http://www2.fct.unesp.br/nera/publicacoes/ArtigoMonicaBernardoEC5.pdf. Acesso em: 7 dez. 2019.
FUSARI, J.C. Formação Contínua de Educadores: um estudo de representações de coordenadores pedagógicos da Secretaria Municipal de Educação de São Paulo. 1997. 224 f. Relatório de Pesquisa. Faculdade de Educação, Universidade de São Paulo, São Paulo, 1997.
KLIEMANN, C. R. M. Percepções docentes sobre o ensino de ciências e a educação do campo em escolas do município de Toledo/Pr. 2017. 167 f. Dissertação (Mestrado - Programa de Pós-Graduação em Educação) - Universidade Estadual do Oeste do Paraná, Cascavel, 2017.
LEITE, A. F. O Lugar: Duas Acepções Geográficas. Anuário do Instituto de Geociências - UFRJ, Rio de Janeiro, v. 21, p. 9-20, 1998.
LIBÂNEO, J.C. Organização e Gestão da Escola: teoria e prática. Goiânia: Editora Alternativa, 2001, 260 p.
LIMA, V.M.M. Necessidades formativas docentes como subsídios para uma política de formação contínua em serviço. In: LEITE, Y.U.F.; MILITÃO, S.C.N; LIMA, V.M.M. (Orgs). Políticas Educacionais e qualidade da escola pública. 1.ed. Curitiba, PR: CRV, 2013.p. 127-154.
MARIN, A.J. Educação Continuada: Introdução a uma análise de termos e concepções. Cadernos CEDES, Campinas, Papirus, n. 36, p. 13-20, 1995.
OLIVEIRA, M. R. A. Os lugares e os sentidos da educação do campo nos currículos dos cursos de Pedagogia da UFPB/Campus I. 2016. 114 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal da Paraíba, João Pessoa, 2016.
RODRIGUES, A.; ESTEVES, M. Análise de necessidades na Formação de Professores. Portugal: Porto, 1993.
SANTOS, S. K. B. M. M. Educação popular e educação do campo: relação entre teorias e práticas na formação de educadores no curso de pedagogia – educação do campo/UFPB. 2017. 149 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal da Paraíba, João Pessoa, 2017.
SOUZA, K. T. A. F. Educação do campo e emancipação humana: contribuições do Projovem Campo - Saberes da Terra (Edição 2008) em Pernambuco. 2014. 151 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal da Paraí¬ba, João Pessoa, 2014.
THOMAZ JUNIOR, A.; GUIMARÃES, R. B.; LEAL, A.; LUCHIARI, A. Conflitos territoriais, relações de trabalho e saúde ambiental no agrohidronegócio canavieiro no Pontal do Paranapanema (SP). Scripta Nova: Revista Electronica de Geografia y Ciências Sociales, Barcelona, v. 16, n. 418, nov. 2012. Disponível em: http://www.ub.edu/geocrit/sn/sn-418/sn-418-30.htm. Acesso em: 05 fev. 2020.
VIOTTO FILHO, I.A.T. Processo grupal e construção coletiva do conhecimento: a história do GEIPEEthc. In: VIOTTO FILHO, NUNES, SANTOS, FELIX (Orgs.) Processo grupal e práxis científica educativa: a história do GEIPEEthc. São Carlos: Pedro e João, 2018, p. 23- 48.
VIOTTO FILHO, I.A.T. Escola-comunidade: educação escolar crítica na direção da humanização e transformação social. Tese de Livre docência – UNESP-Presidente Prudente. Presidente Prudente, 2019.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Debates em Educação
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Neste tipo de licença é permitido Compartilhar (copiar e redistribuir o material em qualquer suporte ou formato) e Adaptar (remixar, transformar, e criar a partir do material). Deverá ser dado o crédito apropriado , prover um link para a licença e indicar se mudanças foram feitas . O conteúdo não pdoerá ser utilizado para fins comerciais .
Atribuição-NãoComercial 4.0 Internacional Creative Commons Attribution 4.0 (CC BY-NC 4.0).