“I usually hear a lot that she is not important, but i know that she is important”

representations about philosophy

Authors

DOI:

https://doi.org/10.28998/2175-6600.2021v13n32p128-143

Keywords:

Philosophy, Representations, Teaching

Abstract

The contemporary political scenario engenders a discourse of delegitimization of Philosophy. In the educational context, is this situation reverberated by students? The text aims to understand if there is an assimilation by the students of this perspective. For this, a semi-structured questionnaire was used as a methodological strategy, in which 133 subjects from High School Integrated Technical Education participated in the city of Manaus. Data were analyzed qualitatively from content analysis. The results show that there is an identification of expressions that disqualify Philosophy, however, it was not observed an assimilation of them by the students. On the contrary, there is an important signal in their representations of the appreciation and relevance of Philosophy in their daily lives and in their education.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

José Cavalcante Lacerda Junior, Instituto Federal do Amazonas. Professor de Filosofia

Graduado em Filosofia. Doutor em Ciências do Ambiente e Sustentabilidade na Amazônia.

References

ALVES, Dalton José. A filosofia no ensino médio: ambiguidades e contradições na LDB. Campinas – SP: Autores Associados, 2002.

ARISTÓTELES. Ética a Nicômaco. Trad. Leonel Vallandro e Gerd Bornheim. São Paulo: Abril Cultural, 1973.

BARDIN, Laurence. Análise de Conteúdo. São Paulo: Edições 70, 2016.

BOURDIEU, P. Razões Práticas: sobre a teoria da ação. Campinas: SP: Papirus Editora, 1996.

CONSELHO NACIONAL DE EDUCAÇÃO - CNE. Resolução n. 38, de 07 de julho de 2006. Inclusão obrigatória das disciplinas de Filosofia e Sociologia no currículo do Ensino Médio. Institui as Diretrizes Curriculares Nacionais para o Ensino Médio. Diário Oficial da República Federativa do Brasil, Brasília, DF, 14 de agosto de 2006.

BRASIL. Lei n. º 11.684, de 2 de julho de 2008. Altera o art. 36 da Lei no 9.394, de 20 de dezembro de 1996, que estabelece as diretrizes e bases da educação nacional, para incluir a Filosofia e a Sociologia como disciplinas obrigatórias nos currículos do Ensino Médio. Disponível em <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_Ato2007-2010/2008/Lei/L11684.htm#:~:text=36%20da%20Lei%20no,nos%20curr%C3%ADculos%20do%20ensino%20m%C3%A9dio.>. Acesso em: 17 de junho de 2020.

BRASIL. Lei n. º 11.892, de 29 de dezembro de 2008. Institui a Rede Federal de Educação Profissional, Científica e Tecnológica, cria os Institutos Federais de Educação, Ciência e Tecnologia, e dá outras providências. Disponível em <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_Ato2007-2010/2008/Lei/L11892.htm>. Acesso em: 17 de junho de 2020.

BRASIL. Lei Nº 13.415, de 16 de fevereiro de 2017. Altera as Leis n º 9.394, de 20 de dezembro de 1996, que estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Disponível em: <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_Ato2015-2018/2017/Lei/L13415.html>. Acesso em: 22 de fevereiro 2020.

CARVALHO, João Eduardo Coin de. As Representações Sociais e o Conhecimento do Cotidiano: uma crítica metodológica a partir da Filosofia da Linguagem. Revista Neurociências, São Paulo, v. 13, n.3, jul. - set., p. 146-151, 2005.

PEDROSO, Ana Maria Miranda e MALACARNE, Vilmar. Filosofia para Crianças – Educação para o Pensar: Um Olhar Pedagógico. Cascavel, p. 1-11, novembro, 2008.

CÍCERO, Marco Túlio. A Virtude e a Felicidade. Tradução de Carlos Ancêde Nougué. São Paulo: Martins Fontes, 2005.

DELEUZE, Gilles e GUATARRI, Felix. O que é Filosofia? Trad. Bento Prado Jr. E Alberto Alonso Muñoz. Rio de Janeiro: 1992.

FOUCAULT, Michel. O Filósofo Mascarado. In: Arqueologia das Ciências e História dos Sistemas de Pensamento. Ditos e Escritos. MOTA, Manoel Barros de (org.). Trad. Elisa Monteiro. 2.ª ed. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2008.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da Autonomia: saberes necessários a prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 1996.

GALLO, Sílvio. Filosofia e o exercício do pensamento conceitual na educação básica. Educação e Filosofia, Uberlândia, v. 22, n. 44, p. 55-78, jul.- dez., 2008.

GALLO, Sílvio. Metodologia do ensino de filosofia: uma didática para o ensino médio. Campinas, SP: Papirus, 2012.

HORN, Geraldo Balduíno. A presença da Filosofia no currículo do Ensino Médio brasileiro: uma perspectiva histórica. In: GALLO, Sílvio; KOHAN, Walter Omar. Filosofia no Ensino Médio. 2. ed. Petrópolis: Vozes, 2000.

JUK, Joelson. Condições e contradições do ensino da filosofia no Brasil: da instrução jesuíta ao ensino técnico no IFPR. 370 f. Tese (Doutorado em Educação) - Universidade Tuiuti do Paraná, Curitiba, 2019.

LIPMAN, Matthew; SHARP, Ann Margaret; OSCANYAN, Frederick S. A Filosofia na Sala de Aula. Trad. Ana Luiza Fernandes Falcone. São Paulo: Nova Alexandria, 1994.

MORIN, Edgar. A cabeça bem-feita: repensar a reforma, reformar o pensamento. Tradução de Eloá Jacobina. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2002.

MOSCOVICI, Serge. Representações sociais: investigações em psicologia social. Petrópolis, RJ: Vozes, 2005.

MOSCOVICI, Serge. A psicanálise, sua imagem e seu público. Petrópolis, RJ: Vozes, 2012

MURANAKA, Fabiana. Filosofia e seu espaço no ensino fundamental. IX Encontro Nacional de Educação – EDUCERE/III Encontro Sul Brasileiro de Psicopedagogia. 22 a 29 de outubro de 2009. PUC-Paraná.

OLIVEIRA, Wagner Teles de. Filosofia no Ensino Médio: materiais e métodos. Kínesis, Vol. X, n° 24 (Edição Especial), p. 55-72, dezembro, 2018.

ORTEGA Y GASSET, José. Meditaciones del Quijote. In.: Obras completas de José Ortega y Gasset. 7. ed. Madrid: Revista de Occidente, 1966.

PEREIRA, Leonardo da Hora. Uma abordagem filosófica do capitalismo é possível? Limites e possibilidades de renovação da Filosofia Social contemporânea. Kriterion, Belo Horizonte, nº 141, p. 789-808, dezembro, 2018.

PERINE, Marcelo. Mito e Filosofia. Philósophos, 7 (2), p. 35-56, 2002.

SILVA, Rafael Celestino; FERREIRA, Márcia de Assunção. Construindo o roteiro de entrevista na pesquisa em representações sociais: como, por que, para que. Escola Anna Nery, Rio de Janeiro, vol.16, n.3, setembro, 2012.

Published

2021-08-31

How to Cite

CAVALCANTE LACERDA JUNIOR, José. “I usually hear a lot that she is not important, but i know that she is important”: representations about philosophy. Debates em Educação, [S. l.], v. 13, n. 32, p. 128–143, 2021. DOI: 10.28998/2175-6600.2021v13n32p128-143. Disponível em: https://seer.ufal.br/index.php/debateseducacao/article/view/10624. Acesso em: 16 sep. 2024.

Issue

Section

Artigos

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.