Collective subject discourses on education and public policies

Authors

DOI:

https://doi.org/10.28998/2175-6600.2021v13nEsp2p693-708

Keywords:

Social Rights, Education, Educational Processes, Educational Psychology

Abstract

The aim of the study is to present discussions that problematize the topic of education during a Public Policies and Educational Processes in a stricto sensu graduate course. A qualitative research was carried out in a private Higher Education Institution, located in the western region of the greater São Paulo. The results point to reflections on public educational policies and education based on the inference of two categories, namely: combating social inequalities; effectiveness of LDBEN as an instrument for quality education. It was considered that Public Policies are important to meet social demands, for education, and the development of society; and the continued participation of civil society in favor of the exercise and achievement of new rights.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Valdemir Bezerra da Silva, Centro Universitário Fieo - UNIFIEO

Doutorando e Mestre em Psicologia Educacional. Especialista em Literatura Contemporânea, Magistério do Ensino Superior, Psicopedagogia Clínica, Gestão de Conflitos. Graduado em Letras. 

 

Janaína da Silva Gonçalves Fernandes, Universidade Ibirapuera - UNIB

Doutora e Mestre em Psicologia Educacional. Graduação em Psicopedagogia.

Professora do Programa de Pós-Graduação Stricto Sensu em Educação da Universiade Ibirapuera - UNIB

References

ALELUIA, Roseane Farias da Silva. Reconhecimento e alteridade: uma reflexão da práxis docente e sua implicação na formação do aluno. Debates em Educação, Maceió, v. 12, n. 26, p. 52-66, abr. 2020.

BASTOS, Manoel de Jesus. Políticas Públicas na Educação Brasileira. Revista Científica Multidisciplinar Núcleo do Conhecimento. ed. 5. ano. 2, v. 1. p. 253-263, jul. 2017.

BONETI, Lindomar Wessler. Políticas públicas por dentro. São Geraldo: Editora Unijuí, 2006.

BRASIL. Constituição da República Federativa do Brasil. Brasília, DF: Senado, 1988.

BRASIL. Estatuto da Criança e do Adolescente, ECA. Lei nº 8.069, de 13 de julho de 1990. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/LEIS/L8069.htm. Acesso em 02 set. 2020.

BUCCI, Maria Paula Dallari. Buscando um conceito de políticas públicas para a concretização dos direitos humanos. In: BUCCI, Maria Paula Dallari, et al. Direitos humanos e políticas públicas, São Paulo, Polis, p. 01-07, 2001.

CALDAS, Ricardo Wahrendorff (coord.). Políticas Públicas: conceitos e práticas. Belo Horizonte: Sebrae, 2008.

CUNHA, Rodrigo Carvalho da; MALDANER, Jair José; CAVALCANTE, Rivadavia Porto. Pedagogia histórico-crítica e educação em direitos humanos: alternativas para o desenvolvimento de uma cultura de promoção e respeito dos direitos humanos. Debates em Educação, Maceió, v. 12, n. 26, p. 418-439, abr. 2020.

DELGADO, Adriana Patrício. O impacto das políticas públicas nas práticas escolares sob a ótica da avaliação de aprendizagem. Espaço do currículo, v. 4, n. 2, p. 162-171, mar. 2012.

ECAR, Ariadne Lopes. Práticas pedagógicas da escola normal de Niterói na Primeira República. Revista Contemporânea de Educação, v. 14, n. 30, p. 150-166, mai./ago. 2019.

FREIRE, Paulo. Educação como Prática de Liberdade. São Paulo: Paz e Terra, 2014.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da Autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 2018.

FREIRE, Paulo. Pedagogia do Oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2019.

LEFÈVRE, Fernando, & LEFÈVRE, Ana Maria Cavalcanti. Depoimentos e discursos: uma proposta de análise em pesquisa social. Brasília. Líber Livro: Editora, 2005.

LEMOS, Flavia Cristina Silveira et al. Pesquisa documental com relatórios da UNESCO, de 1990 a 2010, sobre os direitos ao esporte, ao lazer e à cultura de crianças e adolescentes, no Brasil. Revista Polis e Psique, Porto Alegre, RS, v. 6, n. 2, p. 186 - 203, ago. 2016.

PEREIRA, Jardel Costa. Práticas pedagógicas e obrigatoriedade de ensino nos primórdios do século XX: fundamento para análise das políticas públicas educacionais na contemporaneidade. Cadernos CIMEAC, v. 6, n. 2, p. 53-77, jan. 2017.

SCHMIDT, João Pedro. Para entender as Políticas Públicas: aspectos conceituais e metodológicos. In: REIS, Jorge Renato; LEAL, Rogério Gesta (Org.). Direitos Sociais & Políticas Públicas. Desafios contemporâneos. Santa Cruz do Sul: EDUNISC, 2008.

SOARES, Ademilson de Sousa. A formação do professor da Educação Básica entre políticas públicas e pesquisas educacionais: uma experiência no Vale do Jequitinhonha em Minas Gerais. Ensaio: avaliação e políticas públicas em educação, Rio de Janeiro, v. 22, n. 83, p. 443-464, jun. 2014.

SOARES, Marta Genú. Concepção e ação curricular nas obras de Paulo Freire. Revista Educação e Cultura Contemporânea, v. 15, n. 40, p. 411-429, set./out. 2018.

SOUZA, Celina. Políticas públicas: uma revisão da literatura. Sociologias, Porto Alegre, n. 16, p. 20-45, dezembro de 2006.

VISEU, Sofia. Revisitando o debate sobre o público e o privado em educação: da dicotomia à complexidade das políticas públicas. Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação, v. 22, n. 85, p. 899-916, out./dez. 2014.

Published

2021-11-30

How to Cite

SILVA, Valdemir Bezerra da; FERNANDES, Janaína da Silva Gonçalves. Collective subject discourses on education and public policies. Debates em Educação, [S. l.], v. 13, n. Esp2, p. 693–708, 2021. DOI: 10.28998/2175-6600.2021v13nEsp2p693-708. Disponível em: https://seer.ufal.br/index.php/debateseducacao/article/view/11105. Acesso em: 22 nov. 2024.

Similar Articles

<< < 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.