Spirituality and resilience in the practice of pedagogical coordinators of Ibitiara-BA

Authors

DOI:

https://doi.org/10.28998/2175-6600.2021v13nEsp2p709-729

Keywords:

Pedagogical Coordinators, Professional identity, Spirituality, Resilience

Abstract

This article discusses the challenges faced by the teacher educator/as: the pedagogical coordinator. It also promotes a brief reflection on spirituality, using the various meanings attributed to it throughout history, placing it as an inseparable element of professional identity. Six pedagogical coordinators from the city of Ibitiara, in Chapada Diamantina, participated in this research. They wrote a personal report exposing the difficulties encountered in their daily work and the strategies used to overcome them. Through the qualitative analysis of these productions, in the light of studies on the subject in question, it was found that, added to the empirical and didactic knowledge, spirituality conceives the necessary resilience to fulfill the complex (sometimes conflicting) task of conducting the continuing education of teachers, thus becoming an important aspect for professional relationships. This discussion opens paths for the agency of an integral education of the professional-subject, both at school and at the university, taking into account their multiple social dimensions.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Romário Silva Jorge, Centro Educacional Professora Alzira Alves Carneiro (CEPAAC), Tanque Novo, Bahia, Brasil.

Mestrando do Programa de Pós-Graduação em Ensino (PPGEn) pela Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB). Coordenador Pedagógico na rede municipal de ensino de Tanque Novo, Bahia, Brasil. Pesquisador no Núcleo de Estudo, Pesquisa e Extensão Educacional Paulo Freire (NEPE/UNEB). 

Sônia Maria Alves de Oliveira Reis, Universidade do Estado da Bahia (UNEB) Campus XII, Guanambi, Bahia, Brasil.

Doutora em Educação pela Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG). Professora Adjunta do Departamento de Educação – DEDC, Campus XII da Universidade do Estado da Bahia (UNEB). Líder do Núcleo de Estudo, Pesquisa e Extensão Educacional Paulo Freire (NEPE/UNEB). 

Tatyanne Gomes Marques, Universidade do Estado da Bahia (UNEB) Campus XII, Guanambi, Bahia, Brasil.

Doutora em Educação pela Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG). Professora Assistente no Departamento de Educação – DEDC, Campus XII da Universidade do Estado da Bahia (UNEB). Pesquisadora no Núcleo de Estudo, Pesquisa e Extensão Educacional Paulo Freire (NEPE/UNEB).

References

ANJOS, M. F. Para compreender a espiritualidade em bioética. São Paulo: Paulinas, Centro Universitário São Camilo, 2008.

ARDUINI, J. Ética responsável e criativa. São Paulo: Paulus, 2007.

BARBOSA, L. M.; MURTA, S. G. Terapia de aceitação e compromisso: história, fundamentos, modelo e evidências. Revista Brasileira de Terapia Comportamental e Cognitiva, 16(3), pp. 34-49. Disponível em: http://rbtcc.webhostusp.sti.usp.br/index.php/RBTCC/article/view/711. Acesso em: 24 abr. 2021.

BERGER, P. L. O dossel sagrado: elementos para uma teoria sociológica da religião. São Paulo: Paulinas, 1985.

BRANDÃO, C. R. O que é educação. São Paulo: Brasiliense, 2006.

BRASIL. Lei 9394, de 1996. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 1996. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm. Acesso em: 26 abr. 2020.

BRASIL. Lei nº 11.301, de 2006. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 2006. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2004-2006/2006/lei/l11301.htm. Acesso em: 27 abr. 2021.

BRASIL. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: MEC, 2017. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdfAcesso em: 27 abr. 2021.

CALDART, R. S. Por uma Educação do Campo: traços de uma identidade em construção. Brasília: ANPUEC, 2002.

CARDOSO, B; LERNER, D.; NOGUEIRA, N.; PEREZ, T. (Org.). Ensinar: tarefa para profissionais. Rio de Janeiro: Record, 2007.

CARVALHO, R. M. de A; BERTI, A. O. O tempo na educação pública: ensaio a partir do movimento “ocupa tudo”. Educação Unisinos, São Leopoldo/RS, v. 22, n. 4, outubro/dezembro 2018. Disponível em: http://revistas.unisinos.br/index.php/educacao/article/view/edu.2018.224.08. Acesso em: 20 abr. de 2020

CASTELLS, Manuel. A sociedade em rede. São Paulo: Paz e Terra, 1999.

D’ AGOSTINI, A; TAFFAREL, C. Z; JÚNIOR, C. de L. dos S. “Escola Ativa”. In: CALDART, R. S; PEREIRA, I. B; ALENTEJANO, P; FRIGOTTO, G. (org.). Dicionário da Educação do Campo. Rio de Janeiro, São Paulo: Escola Politécnica de Saúde Joaquim Venâncio, Expressão Popular, 2012.

DE SOUZA, F. J.; SEIXAS, G. O.; MARQUES, T. G. O coordenador pedagógico e sua identidade profissional. Práxis Educacional, [S. l.], v. 9, n. 15, p. 39-56, 2013. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/747. Acesso em: 28 abr. 2021.

DURKHEIM, E. Educação e sociologia. São Paulo: Edições Melhoramentos, 1975.

FAJARDO, I. N; MINAYO, M. C. S; MOREIRA, C. O. F. Educação escolar e resiliência: política de educação e a prática docente em meios adversos. Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação. Rio de Janeiro, v. 18, n. 69, out./dez. 2010, pp. 761-774. Disponível em: https://www.scielo.br/scielo.php?pid=S0104-40362010000400006&script=sci_arttext&tlng=pt. Acesso em: 24 abr. 2021.

FILLOUX, J. C. Émile Durkheim. Recife: Editora Massangana, 2010.

FREIRE, P. Pedagogia da Autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 1996.

GODOY, H. P. Proposta de uma educação para a espiritualidade. Interdisciplinaridade, São Paulo, v.1, n. 2, out. 2012, pp. 72-83. Disponível em: https://revistas.pucsp.br/index.php/interdisciplinaridade/article/view/16245. Acesso em: 24 abr. de 2021.

GOES, B. O. S.; JORGE, R. S. Juventude Conectada: uma experiência de protagonismo juvenil através das mídias digitais. In: Anais do I Simpósio Internacional Juventudes e Educação: Cenários educacionais em tempos de reformas. Juazeiro(BA) Complexo multieventos - Virtual, 2020. Disponível em: https://www.even3.com.br/anais/sinjuve/248688-juventude-conectada--uma-experiencia-de-protagonismo-juvenil-atraves-das-midias-digitais/. Acesso em: 28 abr. de 2021.

IBGE. Censo Demográfico. Microdados, 2010. Disponível em: https://cidades.ibge.gov.br/brasil/ba/ibitiara/panorama. Acesso em: 27 abr. 2021.

AMADO, C; INOUE, A. (coordenação geral); GOUVEIA, B. (coordenação pedagógica), MONTEIRO, E. [et al.] (elaboração). Coordenador Pedagógico: Função, Rotina e Prática. Educar em Rede. Palmeiras: Instituto Chapada de Educação e Pesquisa, 2012.

LERNER, D. Ler e escrever na escola: o real, o possível e o necessário. Porto alegre: Artmed, 2002.

OLIVEIRA, E. G. de. As condições de trabalho do coordenador pedagógico no território sertão produtivo da Bahia. (Dissertação mestrado) – Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia, Programa de Pós-Graduação em Educação – PPGED, Vitória da Conquista, 2019.

PACHECO, J. A; MENDES, G. M. L; SOUZA, J. R. F. de. O conhecimento escolar em tempos de uma pluralidade de saberes e novas formas de aprendizagem. Educação Unisinos, São Leopoldo/RS, v. 22, n. 4, pp. 268-277, out./dez. 2018. Disponível em: http://revistas.unisinos.br/index.php/educacao/article/view/edu.2018.224.04. Acesso em: 20 abr. 2020.

PAIVA, G. J. de. Espiritualidade e qualidade de vida: pesquisas em psicologia. Porto Alegre: Edipucrs, 2004.

PARANÁ. Secretaria de Estado da Educação. Cadernos Temáticos: Educação do Campo. Curitiba: SEED-PR, 2008.

PAULILO, M. A. S. A pesquisa qualitativa e a história de vida. Serviço Social em Revista, Londrina, v. 2, n. 2, jul./dez. 1999, pp., p.135-148. Disponível em: https://www.uel.br/revistas/ssrevista/c-v2n1.htm. Acesso em: 28 abr. 2021.

POLLAK, M. Memória, Esquecimento, Silêncio. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 1989.

PRENSKY, M. Aprendizagem baseada em jogos digitais. São Paulo: Senac, 2001.

RIOS, J. A. V. P. Ser e não ser da roça, eis a questão! Identidades e discursos na escola. Salvador: EDUFBA, 2011.

SÁ, T. Lugares e não lugares em Marc Augé. Tempo Social, v. 26, n. 2, 2014, pp. 209-229. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/ts/article/view/97978. Acesso em: 24 abr. 2021.

SANTOS NETO, E. dos. Por uma Educação transpessoal: a ação pedagógica e o pensamento de Stanislav Grof. São Paulo: Metodista; 2006.

SILVA, T. T. da. Identidade e diferença: a perspectiva dos estudos culturais. Petrópolis: Vozes, 2000.

SOUZA, C. F. B. de. Espiritualidade e bioética. Revista Pistis Praxis, Curitiba, v. 5, n. 1, jan./jun. 2013, pp. 123-145. Disponível em: https://periodicos.pucpr.br/index.php/pistispraxis/article/view/8690. Acesso em: 24 fev. de 2021.

TAVARES, J. A resiliência na sociedade emergente. IN: TAVARES, J. (org.). Resiliência e educação. São Paulo: Cortez, 2001, pp.43-76.

TEIXEIRA, F. O potencial libertador da espiritualidade e da experiência religiosa. São Paulo: Paulus, 2005.

VERGOTE, A. La théologie devant les changements culturels en Europe. Paris: Cerf, 2003.

YUNES, M. M. Resiliência: noção, conceitos afins e considerações críticas. In: TAVARES, J. (Org.). Resiliência e educação. São Paulo: Cortez, 2001.

Published

2021-11-30

How to Cite

JORGE, Romário Silva; REIS, Sônia Maria Alves de Oliveira; MARQUES, Tatyanne Gomes. Spirituality and resilience in the practice of pedagogical coordinators of Ibitiara-BA. Debates em Educação, [S. l.], v. 13, n. Esp2, p. 709–729, 2021. DOI: 10.28998/2175-6600.2021v13nEsp2p709-729. Disponível em: https://seer.ufal.br/index.php/debateseducacao/article/view/11160. Acesso em: 24 nov. 2024.

Similar Articles

<< < 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.