A culture of dialogue in chemistry classes

arguments about dietary supplements

Authors

  • Joanna de Paoli Universidade de Brasília (UnB) Secretaria de Estado de Educação (SEEDF)
  • Patrícia Fernandes Lootens Machado Universidade de Brasília (UnB)

DOI:

https://doi.org/10.28998/2175-6600.2021v13nEsp2p878-905

Keywords:

Argumentation, Science Teaching, Dietary supplements

Abstract

This paper aims to analyze argumentative elaboration processes by high school students, in a debate motivated by a case study on the dilemma of the use of dietary supplements. From the study of genesis and the development of argumentation, we identified and analyzed the extent to which the pedagogical intervention in chemistry classes, through the teaching of concepts, supports the complexification of their discourses related to food processes and health care, in the search for a socially idealized body. As a result, and contributions to the teaching area, we defend the essentiality of heterogeneous argumentative practice – not as a punctual or fragmented action – but as a fundamental culture to be established in the teaching process.

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Author Biographies

Joanna de Paoli, Universidade de Brasília (UnB) Secretaria de Estado de Educação (SEEDF)

Professora de Química da Secretaria de Educação do Distrito Federal (DF), Licenciada em química pela Universidade de Brasília (UnB) e Mestre em Ensino de Ciências (PPGEC - UnB). Doutoranda do Programa de Pós-graduação em Educação em Ciências (PPGEduC-UnB), membro do Círculo Vigotskiano - Grupo de Estudos em Teoria Histórico-Cultural (UnB) e pós-graduada em Psicomotricidade Escolar (IMPI). Eixos de interesse: Educação Química, Ensino em Ciências, Ensino da argumentação; Educação Científica e Cidadania; Questões Sociocientíficas; Inclusão de pessoas com deficiência, Inclusão de pessoas com transtorno do espectro autista.

Patrícia Fernandes Lootens Machado, Universidade de Brasília (UnB)

Professora Associada no Instituto de Química da Universidade de Brasília, bacharel em química pela UFC. Possui Mestrado e Doutorado em Ciência de Materiais pelo Programa de Pós-Graduação em Engenharia de Minas, Metalúrgica e de Materiais da UFRGS. Tem pós-doutorado em Educação Química Catholic University of America (CUA) em Washington, DC, EUA. Eixos de interesse: Educação Química, com ênfase no ensino de Ciências e de Química; Educação Científica e Cidadania; Educação CTS; Questões Sociocientíficas; Formação de Professores de Ciências.

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Published

2021-11-30

How to Cite

PAOLI, Joanna de; MACHADO, Patrícia Fernandes Lootens. A culture of dialogue in chemistry classes: arguments about dietary supplements. Debates em Educação, [S. l.], v. 13, n. Esp2, p. 878–905, 2021. DOI: 10.28998/2175-6600.2021v13nEsp2p878-905. Disponível em: https://seer.ufal.br/index.php/debateseducacao/article/view/11266. Acesso em: 21 nov. 2024.

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