Project-based learning
possibilities for health education in the school context
DOI:
https://doi.org/10.28998/2175-6600.2021v13nEsp2p453-464Keywords:
Health education, Project-based learning, Teaching-learningAbstract
This study investigates the contributions of project-based learning to the teaching-learning process of health education in the school context. It was considered an interdisciplinary project developed collectively by teachers of the disciplines of Science, Physical Education, and Portuguese Language, during the second and third quarters of the 2018 school year, with elementary school students, from a public school in the Rio Grande do Sul. Results showed that the project was developed from collective discussions, considering the reality and specificities of the school context. The actions were designed and developed in an interdisciplinary way and provided educational practices in health that were planned and articulated to the curriculum, as well as the participation of family members in school activities relevant to the project.
Downloads
References
ARAÚJO, U. F. Temas transversais, pedagogia de projetos e as mudanças na educação. São Paulo: Summus, 2014. 120p.
BENDER, W. N. Aprendizagem baseada em projetos: educação diferenciada para o século XXI. Porto Alegre: Penso, 2014. 159p.
BRASIL. Painel indicadores do SUS nº 6 - Temático promoção da saúde. Ministério da Saúde: Organização Pan-Americana da Saúde: 1-62 p. 2009.
CARDOSO, V.; REIS, A. P. D.; IERVOLINO, S. A. Escolas Promotoras de Saúde. Revista Brasileira de Crescimento Desenvolvimento Humano, v. 18, n. 2, p. 107-115, 2008.
CARTA DE OTTAWA. 1ª Conferência Internacional sobre Promoção da Saúde. Canadá, 1986.
CARVALHO, F. F. B. D. A saúde vai à escola: a promoção da saúde em práticas pedagógicas. Physis - Revista de Saúde Coletiva, v. 25, n. 4, p. 1207-1227, 2015.
CASEMIRO, J. P.; FONSECA, A. B. C. D.; SECCO, F. V. M. Promover saúde na escola: reflexões a partir de uma revisão sobre saúde escolar na América Latina. Ciência & Saúde Coletiva, v. 19, n. 3, p. 829-840, 2014.
FARIAS, P. D. S.; ATAÍDE, M. D. C.; FREITAS, L. M. Metodologia de Projetos nas teses e dissertações em Ensino de Biologia (2005-2014). In: XII Encontro Nacional de Pesquisa em Educação em Ciências. Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, RN: http://abrapecnet.org.br/enpec/xii-enpec/anais/resumos/1/R1917-1.pdf. 2019.
FREIRE, P. Pedagogia do Oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra [recurso eletrônico], 2013.
GUIMARÃES, R. D. F.; LANGER, R. D.; GUERRA-JÚNIOR, G.; GONÇALVES, E. M. Efetividade de programas de intervenção escolar para reduzir fatores de risco à saúde em adolescentes: uma revisão sistemática. Rev. bras. cineantropom. desempenho hum, 17, n. 4, p. 485-495, 2015.
HERNÁNDEZ, F.; VENTURA, M. A organização do currículo por projetos de trabalho: o conhecimento é um caledoscópio. Porto Alegre: Penso [livro eletrônico], 2017.
ILHA, P. V.; GRAUP, S.; KRUG, M. D. R.; MOLIN, V. T. S. D.; SOARES, F. A. A. Learning by collaborative projects in context: Contributions for the practice of teaching. Acta Scientiae, v. 19, n. 6, p. 958-976, 2017.
MACIEL, M. E. D. Educação em Saúde: Conceitos e propósitos. Cogitare Enfermagem, v. 14, n. 4, p. 773-776, 2009.
MARINHO, J. C. B.; SILVA, J. A. D. Conceituação da educação em saúde e suas implicações nas práticas escolares Ensino, Saúde e Ambiente, v. 6, n. 3, p. 21-38, 2013.
MOHR, A. A natureza da educação em saúde no ensino fundamental e os professores de ciências. 2002. 410 (Doutorado em Educação). Universidade Federal de Santa Catarina, Universidade Federal de Santa Catarina, Santa Catarina.
OLIVEIRA, R. G.; BUENO, S. M. V. Processos educativos transformadores no contexto da saúde: uma proposta metodológica para pesquisa-ação. In: 5º Congresso Ibero-America de Investigação Qualitativa, 2016. Atas CIAIQ2016 - Investigação Qualitativa em Saúde, p. 674-689. Disponível em: https://proceedings.ciaiq.org/index.php/ciaiq2016/article/view/809/795. Acesso em: 05/05/2020
PINHEIRO, L. M. Pedagogia de Projetos. Rio de Janeiro: Clube de Autores [livro eletrônico], 2016. 110p.
SALCI, M. A. et al. Educação em saúde e suas perspectivas teóricas: algumas reflexões. Texto Contexto Enferm, v. 22, n. 1, p. 224-30, 2013.
SANTOS, A. A. D.; TEODORO, A.; QUEIROZ, S. Educação em saúde: um mapeamento dos estudos produzidos no Brasil e em Portugal (2000-2013). Revista Lusófona de Educação, v. 33, p. 9-22, 2016.
SOUSA, M. C. D.; GUIMARÃES, A. P. M.; AMANTES, A. A Saúde nos Documentos Curriculares Oficiais para o Ensino de Ciências: da Lei de Diretrizes e Bases da Educação à Base Nacional Comum Curricular. Revista Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências, 19, p. 129-153, 2019.
VENTURI, T.; MOHR, A. Análise da Educação em Saúde em publicações da área de Educação em Ciências. In: VIII Encontro Nacional de Pesquisa em Educação em Ciências, 2011, Campinas. Disponível em: http://www.nutes.ufrj.br/abrapec/viiienpec/resumos/R0617-1.pdf. Acesso em: 08/09/2018.
VENTURI, T.; PEDROSO, I.; MOHR, A. Educação em Saúde na escola a partir de uma perspectiva pedagógica: discussões acerca da formação de professores. In: VI Encontro Regional Sul de Ensino de Biologia (EREBIO-SUL). 2013. Disponível em: http://santoangelo.uri.br/erebiosul2013/anais/wp-content/uploads/2013/07/comunicacao/13437_130_Tiago_Venturi.pdf. Acesso em: Acesso 02/04/2019.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Debates em Educação
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Neste tipo de licença é permitido Compartilhar (copiar e redistribuir o material em qualquer suporte ou formato) e Adaptar (remixar, transformar, e criar a partir do material). Deverá ser dado o crédito apropriado , prover um link para a licença e indicar se mudanças foram feitas . O conteúdo não pdoerá ser utilizado para fins comerciais .
Atribuição-NãoComercial 4.0 Internacional Creative Commons Attribution 4.0 (CC BY-NC 4.0).