Expanded professional qualification in associated work

Authors

DOI:

https://doi.org/10.28998/2175-6600.2021v13nEsp2p465-488

Keywords:

Associated work, Solidarity economy, Work knowledge, Professional qualification, Trajectories

Abstract

It is argued that associated work experiences, within the Solidarity Economy, promote an expanded professional qualification of workers that, in turn, generates tensions and complements with knowledge and values produced in previous work trajectories, including meanings attributed to the category profession. The research, reference for the article, aimed to know and understand how work experiences mark the qualification of people who chose to work in an associated and solidary way. The empirical referent is the trajectories of workers in a clothing cooperative in southern Brazil, captured through narrative interviews. The concept of extended professional qualification is from ALANIZ (2003) and FRANZOI’s (2006) studies on the profession were used as a guide.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Maria Clara Bueno Fischer, UFRGS – Faculdade de Educação - Departamento de Estudos Especializados – DEE PPG Educação.

Possui Pós-doutorado em Educação e doutorado em Educação. É pesquisadora PQ 1C, coordenadora do Grupo de Pesquisa Trabalho, Conhecimento e Educação (CNPq) e membro de CA-ED Cnpq.

Betânia Cordeiro, Universidade Federal do Rio Grande do Sul

Doutora em Educação, formada pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Principais áreas de pesquisa:Saberes do trabalho, Autogestão, Educação Popular, Trabalho Associado.

References

ALANIZ, Erika Porceli. Concepções e práticas educacionais de qualificação profissional na empresa autogerida. 2003. 356f. Dissertação (Mestrado em Educação) Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho. Programa de Pós-Graduação em Educação. Marília, 2003.

ALANIZ, Erika Porceli. Qualificação profissional: um estudo das práticas educacionais em uma empresa de autogestão. São Paulo: Editora UNESP, 2007.

COGO, Paulo Sérgio. Trajetórias profissionais. In: HOLZMANN, L.; CATTANI, A. (Orgs). Dicionário de Trabalho e Tecnologia. Porto Alegre: Zouk, 2011.

FISCHER, Maria Clara Bueno. A arte de aprender a trabalhar coletivamente na vida de uma costureira. Trama Interdisciplinar, São Paulo, v. 7, n. 1, p. 112-127, jan./abr. 2016.

FRANZOI, Naira. Entre a formação e o trabalho: trajetórias e identidades profissionais. Porto Alegre: UFRGS, 2006.

GAIGER, Luiz Inácio. Relações entre equidade e viabilidade nos empreendimentos solidários. Lua Nova, n. 83, p. 79-109, 2011.

GAIGER, Luiz Inácio. A economia solidária e a revitalização do paradigma cooperativo. RBCS, v.28, n. 82, p. 211-259, 2013.

HOLZMANN, Lorena. Divisão social do Trabalho. In: HOLZMANN, L.; CATTANI, A. (Orgs). Dicionário de Trabalho e Tecnologia. Porto Alegre: Zouk, 2011.

LIMA, Angela Maria. As faces da subcontratação do trabalho: um estudo com trabalhadoras e trabalhadores da confecção de roupas de Cianorte e região. 355 f. Tese (Doutorado em Ciências Sociais) – Universidade Estadual de Campinas, Instituto de Filosofia e Ciências Humanas, Campinas 2009.

MANFREDI, Silvia Maria. Qualificação e educação: reconstruindo nexos e inter-relações. Brasília: MTE, SPPE, DEQ, 2005.

NESPOLO, Nelsa Inês Fabian. Tramando certezas e esperanças: a história não para. São Leopoldo: Oikos, 2014.

NESPOLO, Nelsa Inês Fabian. As tramas da esperança: a história não para... São Leopoldo: Oikos, 2020.

NOVAES, Henrique. A autogestão como magnífica escola: notas sobre educação no trabalho associado. In: BATISTA, Eraldo; NOVAES, Henrique (Orgs). Trabalho, educação e reprodução social: as contradições do capital no século XXI. São Paulo: Canal 6, 2013.

SCHÜTZE, Fritz. Pesquisa biográfica e entrevista narrativa. In: WELLER, Wivian; PFAFF, Nicolle (Orgs.).Metodologias de pesquisa qualitativa em educação. Petrópolis/RJ: Vozes, 2010, p.210-222.

TIRIBA, Lia; FISCHER, Maria Clara. Espaços/tempos milenares dos povos e comunidades tradicionais: notas de pesquisa sobre economia, cultura e produção de saberes. Revista de Educação Pública, Cuiabá, v. 24, p. 405-426, 2015.

TIRIBA, Lia; SICHI, Bruna. Os trabalhadores e a escola: de olho na(s) cultura(s) do trabalho. In: TIRIBA, L.; CIAVATTA, M. (Orgs). Trabalho e Educação de Jovens e Adultos. Brasília: Liber Livro; Editora UFF, 2011.

Published

2021-11-30

How to Cite

BUENO FISCHER, Maria Clara; CORDEIRO, Betânia. Expanded professional qualification in associated work. Debates em Educação, [S. l.], v. 13, n. Esp2, p. 465–488, 2021. DOI: 10.28998/2175-6600.2021v13nEsp2p465-488. Disponível em: https://seer.ufal.br/index.php/debateseducacao/article/view/11363. Acesso em: 21 nov. 2024.

Most read articles by the same author(s)

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.