Physical education in high school
the context of classes in the state network of Rio Grande do Sul
DOI:
https://doi.org/10.28998/2175-6600.2022v14n34p212-233Keywords:
Physical Education, High School, Classroom ContextAbstract
The study aimed to analyze the panorama of Physical Education classes in high schools in the state education network of Rio Grande do Sul. The sample consisted of 239 high schools, represented by 147 Physical Education teachers and 193 school managers. For data collection, an online questionnaire was used, about the profile of Physical Education teachers and the development of classes. For data analysis, content analysis and descriptive statistics were used. The results point to the presence of sport as hegemonic content, the existence of classes after school hours and classes separated by gender. It is concluded that it is necessary to understand the context of Physical Education in High School, seeking a reflection on pedagogical practice.
Downloads
References
ABRÃO, K. R; BAYSDORF, G. C. O Trabalho Docente do Professor de Educação Física em escolas com diferentes fatores socioeconômicos e demográficos: Estratégias e saberes construídos. Revista Contexto & Educação, v. 28, n. 91, p. 37-57, 2013.
BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. São Paulo: Edições 70, 2011.
BETTI, M. Educação Física e sociedade. São Paulo: Movimento, 1991.
BETTI, M.; ZULIANI, L. R. Educação Física escolar: uma proposta de diretrizes pedagógicas. Revista Mackenzie de Educação Física e Esporte, São Paulo, v.1, n.1, p. 73- 81, 2002.
BRASIL. Ministério da Educação. Resolução nº 3, de 21 de novembro de 2018. Brasília, 2018b. Disponível em < https://bit.ly/2SDocdR> Acesso em: 15 set 2020.
BRASIL. Ministério da Educação. Resolução nº 3, de 21 de novembro de 2018. Brasília, 2018b. Disponível em < https://bit.ly/2SDocdR> Acesso em: 05 out 2020.
CAPARRÓS, F. E, BRACHT, V. O tempo e o lugar de uma didática da educação física. Rev. Bras Ciênc Esporte, p.21-37, 2007.
CORREIA, W. R. Educação física no ensino médio: questões insólitas. In: Carreira Filho D, Correia, W. R, organizadores. Educação física escolar: docência e cotidiano. Curitiba: CRV; v. 1, p. 165-76, 2010.
CRUZ, R. M.; LEMOS, J. C. Atividade docente, condições de trabalho e processos de saúde. Motrivivência, v. 17, n. 24, p. 59-80, 2005.
DAOLIO, J. A cultura da/na Educação Física. 112 f. Tese (Livre docência) – Faculdade de Educação Física, Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2002.
DARIDO, S. C. Os conteúdos da Educação Física escolar: influências, tendências, dificuldades e possibilidades. Revista Fluminense de Educação Física Escolar, Niterói, v.2, n.1, p.5-25, 2001.
DARIDO, S. C.; RANGEL, I. C. A. Educação Física na escola: implicações para a prática pedagógica. Rio de Janeiro: Guanabara Koogan, 2005.
DARIDO, S. C.; SOUZA JÚNIOR, O. M. Para ensinar Educação Física: possibilidades de intervenção na escola. 7. ed. Campinas, SP: Papirus, 2013.
DARIDO, S. C; RANGEL, I. C. A. Educação Física na escola: implicações para a prática pedagógica. Rio de Janeiro: Guanabara, 2005.
ESTADO DO RIO GRANDE DO SUL. Secretaria de Educação. Busca de escolas, 2020. Disponível em <https://educacao.rs.gov.br/busca-de-escolas> Acesso em: 22 set. 2019.
FARIAS, G. O. et al. Carreira docente em educação física: uma abordagem sobre a qualidade de vida no trabalho de professores da rede estadual de ensino do Rio Grande do Sul. Revista da Educação Física/UEM, Maringá, v. 19, n. 1, p. 11-22, jan./mar., 2008.
FARIAS, G. O.; LEMOS, C. A. F.; BOTH, J.; NASCIMENTO, J. V.; FOLLE, A. A Carreira docente em educação física: uma abordagem sobre a qualidade de vida no trabalho de professores da rede Estadual de ensino do Rio Grande do Sul. Revista da Educação Física/UEM, Maringá, v. 19, n. 1, p. 11-22, 2008.
FREIRE, J. B. Educação de corpo inteiro: teoria e prática da educação física. São Paulo: Scipione, 2009.
GARIGLIO, J. Â; JUNIOR, A. S. A; OLIVEIRA, C. M. O “novo” Ensino Médio: implicações ao processo de legitimação da Educação Física. Motrivivência, v. 29, n. 52, p. 53-70, 2017.
GOIS, F. et al. Caracterização dos comportamentos de ensino, contexto de aula e atividade física em dois programas distintos de educação física. Retos, v. 38, p. 379-384, 2020.
GONÇALVES, L. R.; PASSOS, S. R. M. M. D. Processo de desenvolvimento profissional do professor – educação continuada. PARADOXA: Projetivas Múltiplas em Educação, São Gonçalo, v. 10, n. 17, p. 45-56, 2004.
IBGE. INTITUTO BRASILEIRO DE GEOGRAFIA E ESTATÍSTICA. Divisão Territorial Brasileira - DTB. São Paulo, 2019. Disponível em: <https://bit.ly/34Rjcav> Acesso em: 12 out 2020.
KUNZ, E. Transformação didático-pedagógica do esporte. 6. ed. Ijuí: Unijuí, 2004.
LEMOS, C. A. F. Qualidade de vida na carreira profissional de professores de educação física do magistério público estadual do Rio Grande do Sul. 2007. xx f. Dissertação (Mestrado em Educação Física) – Curso de Educação Física, UFSC, Florianópolis, 2007.
LOURO, G. L. Gênero, Sexualidade e Educação: uma perspectiva pósestruturalista. Petrópolis, RJ: Vozes, 2001.
MATTOS, M. G.; NEIRA, M. G. Educação Física na adolescência: construindo o conhecimento na escola. São Paulo: Phorte, 2008.
MELO, R. Z. de; FERRAZ, O. L. O novo ensino médio e a Educação Física. Motriz, Rio Claro, v. 13, n. 2, p. 86-96, 2007.
MENEZES, R; VERENGUER, R, de C, G. Educação Física no Ensino Médio: o sucesso de uma proposta segundo os alunos. Revista Mackenzie de Educação Física e Esporte, v. 5, n. 3, 2006.
MEYER, D. E.; SOARES, R. F. R. Corpo, gênero e sexualidade nas práticas escolares: um início de reflexão. In.: MEYER, D. E.; SOARES, R. de F. R. (org.). Corpo, gênero e sexualidade. Porto Alegre: Mediação, p. 5-16, 2004.
NUNES, F. S. A Dispensa nas aulas de Educação Física no ensino médio: legalidade e legitimidade, 2007. Dissertação (Mestrado em Educação) - Faculdade de Educação, Universidade Federal da Bahia, Bahia, 2007.
PEREIRA, F. M; SILVA, A. C da. Sobre os conteúdos da educação física no Ensino Médio em diferentes redes educacionais do Rio Grande do Sul. Revista da Educação Física, Maringá, v. 15, n. 2, p. 67-77, 2004.
RÖESCH, I. C. C. Ressignificando a formação docente: um estudo sobre as histórias de vida dos afro-brasileiros. In: SEMINÁRIO INTERNACIONAL EDUCAÇÃO INTERCULTURAL, GÊNERO E MOVIMENTOS SOCIAIS, 2, 2003. Florianópolis. Anais, Florianópolis, [s. n], 2003.
SARAIVA, M. do C. Por que investigar as questões de gênero no âmbito da Educação Física, Esporte e Lazer? Motrivivência, v.13, n. 19, p. 79-85, 2002.
SILVA, F, M; COFFANI, M, C, R, da S. O lugar da Educação Física no Ensino Médio: entre a presença e ausência do aluno. Conexões: revista da Faculdade de Educação Física da UNICAMP, v. 11, n. 4, p. 159-178, 2013.
SILVA, M. F. P; DAMAZIO, M. S. O ensino da educação física e o espaço físico em questão. Revista Pensar a Prática, v. 11, n. 2, p. 189-196, 2008.
SILVA, R, da; MACIEL, P. B. Características da Educação Física do Ensino Médio noturno. Revista Motriz, Rio Claro, v. 15 n. 2 p. 247-256, 2009.
SOARES, C. TAFFAREL, C. N. Z; VARJAL. E; CASTELLANI FILHO, L; ESCOBAR. M, O, BRACHT, V. Metodologia do ensino de educação física. 2 ed. rev. São Paulo: Cortez; 2009.
VASCONSELLOS, C. D. S., Currículo: a atividade humana como princípio educativo. 3. ed. São Paulo, Libertad Editora, 2011.
ZONTA, A. F. Z.; BETTI, M.; LIZ, L.C. Dispensa das aulas de Educação Física: os motivos de alunas do ensino médio. In: VIII CONGRESSO DE EDUCAÇÃO FÍSICA E CIÊNCIAS DO DESPORTO DOS PAÍSES DE LÍNGUA PORTUGUESA. Anais. Lisboa. Universidade Técnica de Lisboa, 2000.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Debates em Educação
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Neste tipo de licença é permitido Compartilhar (copiar e redistribuir o material em qualquer suporte ou formato) e Adaptar (remixar, transformar, e criar a partir do material). Deverá ser dado o crédito apropriado , prover um link para a licença e indicar se mudanças foram feitas . O conteúdo não pdoerá ser utilizado para fins comerciais .
Atribuição-NãoComercial 4.0 Internacional Creative Commons Attribution 4.0 (CC BY-NC 4.0).