Didactic sequence - solid waste

recreational activities as a pedagogical proposal

Authors

DOI:

https://doi.org/10.28998/2175-6600.2022v14n34p186-211

Keywords:

Selective collection, Environmental education, Science teaching, Educational games

Abstract

Discussions of environmental topics in the teaching of Environmental Sciences contribute to responsibility towards the environment. To develop a didactic sequence on solid waste with recreational activities in elementary school, an exploratory and qualitative applied research addressed conscious consumption, pollution, recycling and selective collection, presented in video, game and theater activities. The results showed that the didactic sequence promoted greater awareness and increased students' knowledge about solid waste. The recreational activities as a pedagogical proposal allowed a significant learning, introduction of themes from the students' reality, reflection and the expansion of their critical view.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ARAÚJO, D. L. O que é (e como faz) sequência didática?. Entrepalavras, Fortaleza, v. 3, n. 1, p. 322-334, 2013.

ARAÚJO, R. M.; SANTOS, L. A.; LUSTOSA, M. A. F. S.; SANTOS, E. A. Atividades lúdicas: uma iniciativa para o ensino de educação ambiental no operação resgate, Patos – Paraíba. In: CONGRESSO NACIONAL DE EDUCAÇÃO, 2., 2015, Campina Grande. Anais. [...].Campina Grande: Realize Eventos Científicos & Editora, 2015.

BASTOS, M. R.; SILVA-PIRES, F. E. S.; FREITAS, C. A. V.; TRAJANO, V. S. A utilização de sequências didáticas em biologia: revisão de artigos publicados de 2000 a 2016. In: ENCONTRO NACIONAL DE PESQUISA EM EDUCAÇÃO EM CIÊNCIAS, 11., 2017,Florianópolis. Anais. [...]. Florianópolis: ABRAPEC, 2017.

BONANATO, M. A. GeoDominó reciclagem. Jogo de dominó didático. [S.I.]: Classe invertida, 2018. 1 caixa.

BRASIL. Lei nº 12.305, de 2 de agosto de 2010. Institui a Política Nacional de Resíduos Sólidos; altera a Lei nº 9.605, de 12 de fevereiro de 1998; e dá outras providências. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2007-2010/2010/lei/l12305.htm. Acesso em: 7 maio 2019.

BRASIL. Lei nº 9.795, de 27 de abril de 1999. Dispõe sobre a educação ambiental, institui a Política Nacional de Educação Ambiental e dá outras providências. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9795.htm. Acesso em: 7 maio 2020.

BRASIL. Ministério da Educação. Parâmetros Curriculares Nacionais. Temas Transversais: Meio Ambiente. Brasília: MEC/SEF, 1998.

BRASIL. Ministério do Meio Ambiente. Como e porquê separar o lixo?. 2012. Disponível em: https://www.mma.gov.br/informma/item/8521-como-e-porqu%C3%AA-separar-o-lixo. Acesso em: 10 jul. 2019.

CAMPOS JÚNIOR, E. O.; PEREIRA, B. B.; LUIZ, D. P; MOREIRA-NETO, J. F.; ARANTES, C. A.; BONETTI, A. M.; KERR, W. E. Dominó de mutações cromossômicas estruturais. Genética na Escola, Ribeirão Preto, v. 5, n. 2, p. 30-33, 2009.

DANTAS, J. I. M.; SANTOS, M. I. A. G.; COSTA, K. M.; TORRES, A. M.; SANTOS, B. Y. M. Sequência didática: uma abordagem sobre coleta seletiva em uma escola da rede pública do sertão alagoano. Diversitas Journal, Santana do Ipanema, v. 5, n. 2, p.803-813, 2020.

GALDINO, A.; GALDINO, S.; BASTOS, M. F. S. A. A ludicidade como mediação pedagógica no contexto da educação de jovens e adultos na Escola Municipal Marcionílio Rosa – Irecê/BA. Revista Discentis, Irecê, n.1, p.14-26, 2012.

IBGE. Cidades e estados. Vitória de Santo Antão. 2019. Disponível em: https://www.ibge.gov.br/cidades-e-estados/pe/vitoria-de-santo-antao.html? Acesso em: 8 jan. 2020.

JACOBI, P. Educação ambiental, cidadania e sustentabilidade. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, n. 118, p. 189-205, 2003.

JEOVANIO-SILVA, V. R.; JEOVANIO-SILVA, A. L.; CARDOSO, S. P. Resíduos sólidos: uma sequência didática para o ensino fundamental. Ensino, Saúde e Ambiente, Niterói, v. 12, n. 1, p. 179-199, 2019.

KLEINA, F. B.; GONÇALVES-DIASA, S. L. F.; JAYO, M. Gestão de resíduos sólidos urbanos nos municípios da bacia hidrográfica do Alto Tietê: uma análise sobre o uso de TIC no acesso à informação governamental. urbe. Revista Brasileira de Gestão Urbana, Curitiba, v. 10, n. 1, p. 140-153, 2018.

LOGAREZZI, A. Contribuições conceituais para o gerenciamento de resíduos sólidos e ações de educação ambiental. In: LEAL, A. C. (org.). Resíduos sólidos no Pontal do Paranapanema. Presidente Prudente: Antônio Thomaz Junior, 2004, p. 221-246.

LOGAREZZI, A. Educação Ambiental em resíduo: uma proposta de terminologia. In: CINQUETTI, H., C., S.; LOGAREZZI, A. (org.). Consumo e resíduo - fundamentos para o trabalho educativo. São Carlos: EdUFSCar, 2006, p. 85-117.

MUELLER, C. C. Os economistas e as relações entre o sistema econômico e o meio ambiente. Brasília: Universidade de Brasília, Finatec, 2007.

NADALINE, M.; FINAL, R. A. O lúdico como facilitador nas dificuldades no processo de ensino-aprendizagem da língua portuguesa. In: Os desafios da escola pública paranaense na perspectiva do professor PDE, 2013. Curitiba: SEED–Pr., 2016. Versão On-line.

RAMIRO, M. N. A. S. Proposta de atividade paradidática sobre resíduos sólidos para o ensino fundamental. 2017. Dissertação (Mestrado Profissional em Ensino em Ciências da Saúde e do Meio Ambiente). Fundação Oswaldo Aranha, Volta Redonda, 2017.

REIGOTA, M. Desafios à educação ambiental escolar. In: JACOBI, P. et al. (org.). Educação, meio ambiente e cidadania: reflexões e experiências. São Paulo: SMA, 1998, p.43-50.

SOUZA, L. V. L.; SOUZA, D. C.; JESUS, E. L.; CAVALCANTE, K. V. Diálogos transdisciplinares: reflexões acerca das práticas pedagógicas para o Ensino de Ciências Ambientais. In: SEMINÁRIO NACIONAL DE INTEGRAÇÃO DA REDE PROFCIAMB, 3., 2018, Belém. Anais. [...]. São Carlos: EESC-USP, 2018. Dados eletrônicos.

VIVEIROS, M. V. Coleta Seletiva Solidária: desafios no caminho da retórica à prática sustentável. 2006. Dissertação (Mestrado em Ciência Ambiental) –Universidade de São Paulo, São Paulo, 2006.

ZABALA, A. A prática educativa: como ensinar. Porto Alegre: Artmed, 1998.

Published

2022-04-27

How to Cite

FREITAS, Carlos José Silva de; SILVA, Alineaurea Florentino; COSTA, Valéria Sandra de Oliveira. Didactic sequence - solid waste: recreational activities as a pedagogical proposal. Debates em Educação, [S. l.], v. 14, n. 34, p. 186–211, 2022. DOI: 10.28998/2175-6600.2022v14n34p186-211. Disponível em: https://seer.ufal.br/index.php/debateseducacao/article/view/12058. Acesso em: 23 nov. 2024.

Issue

Section

Artigos

Similar Articles

<< < 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.