Contemporary pandemics and ethics in science teaching

Authors

DOI:

https://doi.org/10.28998/2175-6600.2022v14n34p324-349

Keywords:

21st century pandemics, Science teaching, Life ethics

Abstract

The text alerts science teachers to the need to introduce ethics, and in particular the ethics of life, in the education. The proposal is based on current environmental and ethical issues that arise from anthropocentrism, offering the pandemics of the 21st century as an example the. The cosmocentric, senciocentric and biocentric positions are exposed and analyzed, in the sense of legitimizing actions in the scope of science education, that contribute to overcoming the anthropocentric perspective. The text suggests that the continuity of this biased culture depends, in part, on the immutability of certain traditional discourses, scientific articles and didactic texts in science education, in which remnants of speciesist ideology underlie. In conclusion, the text recalls that the civilizing process achieved slow, but successive advances throughout history, which allows us to predict that the ethics of life will eventually overcome the reactionary forces linked to tradition and profits, inaugurating an era of greater awareness, with people assuming ethical commitments regarding the maintenance of life and the rights it confers on beings.

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Author Biographies

Nathalia Fogaça Albuquerque, Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)

Graduada em Ciências Biológicas (licenciatura) e mestra em Educação em Ciências e Matemática pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul. Atualmente é doutoranda no mesmo programa de pós graduação e concursada da rede municipal de Gravataí, atuando como professora de ciências na E.M.E.F Presidente Getúlio Vargas.

João Bernardes da Rocha Filho, Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)

Especialista em Psicologia Analítica Junguiana (Unyleya/RJ, 2020). Licenciado em Matemática (Claretiano Centro Universitário/SP, 2018). Bacharel em Filosofia (Universidade do Sul de Santa Catarina/SC, 2015). Pós-Doutor em Enseñanza de las Ciencias (Facultad de Educación/Pontificia Universidad Católica de Chile, 2012). Especialista em Psicossomática (Faculdade de Ciências da Saúde/SP, 2002). Doutor em Engenharia, Metrologia e Instrumentação (Laboratório de Metrologia e Automatização - Labmetro/UFSC, 1999). Mestre em Educação (Faculdade de Educação/Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul, 1994). Especialista em Metodologia do Ensino Superior (Faculdade de Educação/Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul, 1991). Licenciado em Física (Faculdade de Física/Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul, 1989). Técnico em Análises Clínicas (Colégio La Salle Santo Antônio/RS, 1978). Técnico em Eletrônica (Instituto Monitor/SP, 1974). Atua como professor titular em dedicação exclusiva da Escola Politécnica da Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul e professor permanente do Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências e Matemática (PPGEducem) da mesma instituição. Atuou como metrologista em Eletricidade e Tempo e Frequência nos Laboratórios Especializados em Eletroeletrônica (Labelo) da Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul, como professor concursado da Secretaria de Educação do Estado do Rio Grande do Sul (Seduc/RS) e em escolas privadas de Ensino Fundamental, Ensino Médio e Educação de Jovens e Adultos, tendo lecionado em cursos de pós-graduação da Sociedade Brasileira de Psicooncologia (SBPO) e da Associação Brasileira de Medicina Psicossomática (ABMP).

 

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Published

2022-04-27

How to Cite

ALBUQUERQUE, Nathalia Fogaça; DA ROCHA FILHO, João Bernardes. Contemporary pandemics and ethics in science teaching. Debates em Educação, [S. l.], v. 14, n. 34, p. 324–349, 2022. DOI: 10.28998/2175-6600.2022v14n34p324-349. Disponível em: https://seer.ufal.br/index.php/debateseducacao/article/view/12097. Acesso em: 25 nov. 2024.

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