New grammar of resistance pedagogy

a reading from Freire

Authors

DOI:

https://doi.org/10.28998/2175-6600.2021v13nEspp100-124

Keywords:

Resistance Pedagogy, EJA students, Schools, Narratives

Abstract

In this article, we highlight the contributions of the readings of Freire (1975, 1979, 1992, 2005) and Honneth (2009, 2018) that were part of our professional trajectory. It is noteworthy that in the paths we live at different times, as teachers, researchers of Education, we had the opportunity to experience innovative pedagogical practices, largely based on the bibliographic legacy of Paulo Freire, which enabled us/ makes it possible to value the relevance of political-pedagogical action in schools. We bring here the clipping of a research carried out in four public schools in Alagoas, an investigation called Alagoas  inserted in the Observatory in EJA, which led us to verify that the schools are configured as spacetime for the exercise of autonomy, by students and teachers, appropriating the reality. Still inspired by Freire (1979), we reaffirm the commitment to Education as a practice of freedom. In this context, the word is understood as “the world's transforming force”. Thus, we can think with Freire (2005) and Honneth (2009; 2018) in the forms of engagement and struggle that evoke processes of humanization and liberation in the face of contexts of deep reification and consequent forgetfulness of subjective and social recognition.

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Author Biographies

Marinaide Freitas, Universidade Federal de Alagoas

Pedagoga, com Pós-Doutorado em Educação pela Universidade do Porto - Portugal e Doutorado em Linguística. Professora do Curso de Mestrado em Educação Brasileira e da graduação em Pedagogia do Centro de Educação - Universidade Federal de Alagoas.

Anderson Menezes, Universidade Federal de Alagoas

Licenciado em Filosofia pela Universidade Católica de Pernambuco, Bacharel em Teologia pelo Centro Unisal - Campus Pio XI (São Paulo), Mestre em Filosofia pela Universidade Federal de Pernambuco e Doutor em Ciências da Educação pela Universidade do Porto/Portugal. Atualmente é Professor Associado da Universidade Federal de Alagoas do Curso de Pedagogia e do Mestrado e Doutorado em Educação do PPGE/Cedu/Ufal

Valéria Campos Cavalcante, Universidade Federal de Alagoas

Professora da Universidade Federal de Alagoas - Cedu/Ufal. Doutora pelo Programa de Pós Graduação Cedu-Ufal, Possui Mestrado em Educação – Cedu-Ufal (2009), graduação em Pedagogia e Letras. Especialização em Formação de Professores da EJA - Cedu/Ufal (2006). Coordenadora do Grupo de Pesquisa Educação, Currículo e Diversidades. Vinculada ao grupo de pesquisas Multidisciplinar em Educação de Jovens e Adultos. Professora do Programa de Pós-Graduação em Educação da Ufal.

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Published

2021-09-29

How to Cite

FREITAS, Marinaide; MENEZES, Anderson; CAVALCANTE, Valéria Campos. New grammar of resistance pedagogy: a reading from Freire. Debates em Educação, [S. l.], v. 13, n. Esp, p. 100–124, 2021. DOI: 10.28998/2175-6600.2021v13nEspp100-124. Disponível em: https://seer.ufal.br/index.php/debateseducacao/article/view/12112. Acesso em: 21 nov. 2024.

Issue

Section

Paulo Freire, cidadão do mundo: 100 anos de contribuições, diálogos, histórias e memórias.

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