Resistance and hope in Freire
reflections on education of young and adult in the Covid-19 pandemic period
DOI:
https://doi.org/10.28998/2175-6600.2021v13nEspp200-227Keywords:
Paulo Freire, Youth and Adult Education, Social differences, Pandemic, Educational challengesAbstract
A study on the Education of Young People and Adults (EJA) and the educational challenges faced in the context of the pandemic by Covid-19 are presented. This is a qualitative study, with a descriptive analysis of data on the population regarding social issues, work and potential demands of this modality of Basic Education. In the theoretical basis, Paulo Freire's thought and his conscientious, emancipatory and humanizing education are counted on. The text is organized into three axes: inequalities in the context of the pandemic; who the EJA subjects are and where they are located, and the challenges of educational actions for students and teachers. The constant struggle and defense of the universalization of public education as a subjective right to the entire population is defended.
Downloads
References
ANDREOLA, Balduino. Existência. In: STRECK, R. Danilo; REDIN, Euclides; ZITKOSKI, Jaime José (orgs.). Dicionário Paulo Freire. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2. ed. 2009. p. 184-185. Disponível em: < http://www.famep.com.br/repositorio/ebook/Dicionario-Paulo-Freire-versao-1.pdf >Acesso em: 01 abr. 2021.
BRASIL. Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística (IBGE). Pesquisa Nacional por Amostra de Domicílios (Pnad). Brasília, 2019. Disponível em: <https://agenciadenoticias.Ibge.gov.br/media/com_mediaIbge/arquivos/a2eb00da62607144d480db9c3504fa4a.pdf>. Acesso em: 19 abr. 2021.
BRASIL. Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística (Ibge). Síntese de Indicadores Sociais: Disponível em: <https://agenciabrasil.ebc.com.br/economia/noticia/2020-11/Ibge-informalidade-atinge-416-dos-trabalhadores-no-pais-em-2019>. Acesso em: 19 abr. 2021.
BRASIL. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional (LDBN). Lei nº 9.394 de 20 de Dezembro de 1996. Disponível em: <http://portal.mec.gov.br/seesp/arquivos/pdf/lei9394_ldbn1.pdf>. Acesso em: 10 abr. 2021.
BRASIL. Lei nº 12.612, de 13 de abril de 2012. Declara o educador Paulo Freire Patrono da Educação Brasileira. Brasília, 2012. Disponível em: < http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_Ato2011-2014/2012/Lei/L12612.htm> Acesso em: 01 abr. 2021.
CHARLOT, Bernard. Da relação com o saber: elementos para uma teoria. Porto Alegre: Artmed, 2000.
FIORI, Ernani. Apreender a dizer a sua palavra. In: FREIRE, Paulo. Pedagogia do Oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1987.
FREIRE, Paulo. À sombra desta mangueira. Rio de Janeiro/São Paulo, Paz e Terra, 2012.
FREIRE, Paulo. Conscientização: teoria e prática da libertação; uma introdução ao pensamento de Paulo Freire. São Paulo: Centauro, 2001.
FREIRE, Paulo. Educação como Prática da Liberdade. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1977.
FREIRE, Paulo. Meu sonho é o sonho da liberdade. In: FREIRE, Ana Maria Araújo (Org. e Notas). Pedagogia da tolerância. São Paulo. Paz e Terra, 7ª edição, 2020.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 31 ed. São Paulo: Paz e Terra, 3ª edição, 1997.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da esperança: um reencontro com a Pedagogia do Oprimido. 5. ed., Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1998.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da indignação: cartas pedagógicas e outros escritos. São Paulo: Unesp, 2000.
FREIRE, Paulo. Pedagogia do Oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1987.
FREIRE, Paulo. Política e educação. São Paulo: Paz e Terra, 2014.
GIROUX, Henry Armand. Introdução: Alfabetização e a pedagogia do empowerment político. In: FREIRE, Paulo; MACEDO, Donaldo. Alfabetização: leitura da palavra leitura do mundo. 3.ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1990, p. 1-27.
GRACIANO Mariângela; LUGLI, Rosário Genta. Educação de Jovens e Adultos na diversidade e inclusão social: algumas reflexões. In: GRACIANO Mariângela; LUGLI, Rosário Genta. (Org) Direitos, diversidade, práticas e experiências educativas na educação de jovens e adultos [recurso eletrônico]. Organização Mariângela Graciano, Rosário S. Genta Lugli. - 1. ed. - São Paulo: Alameda, 2017.
LAFFIN, Maria Hermínia Lage Fernandes. Reciprocidade e acolhimento na educação de jovens e adultos: ações intencionais na relação com o saber. Educar em revista. rev. [online]. 2007, n.29, pp.101-119. Disponível em: < https://doi.org/10.1590/S0104-40602007000100008> Acesso em: 6 de mar. 2021.
LAFFIN, Maria Hermínia Lage Fernandes. Alfabetização de idosos e adultos ou leitura e escrita? Revista Portuguesa de Educação. v. 25, 2012. Disponível em: < https://revistas.rcaap.pt/rpe/article/view/3005>. Acesso em: 10 abr. 2021.
LAFFIN, Maria Hermínia Lage Fernandes. A constituição da docência entre professores de escolarização de jovens e adultos. 1. ed. Ijuí -RS: Editora Unijuí, 2013.
MACHADO, Maria Margarida. A educação de jovens e adultos: após 20 vinte anos da Lei nº 9394, de 1996. Revista Retratos da Escola. Brasília, v. 10, n. 19, p. 429-451, jul./dez. 2016. Disponível em: Acesso em: 20 abr. 2021.
MARTUCCELLI, Danilo. Suporte (Cap. I). In: MARTUCCELLI, Danilo. Gramáticas del indivíduo. Buenos Aires: Losada, 2007, p. 37-117.
MOTTA, Flávia Naethe. Notas sobre o acolhimento. Educação em Revista. Belo Horizonte, v. 30, n. 4, p. 205-228, Dec. 2014. Disponível em: <http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-46982014000400010&lng=en&nrm=iso>. Acesso em: 21 Abr. 2021.
OLIVEIRA LIMA, Laís Leni. APARÊNCIA E ESSÊNCIA: DA ALIENAÇÃO AO FETICHE. Itinerarius Reflectionis, v. 4, n. 2, 27 out. 2008. Disponível em: <https://www.revistas.ufg.br/rir/article/view/20416>. Acesso em: 2 de abr. 2021
OLIVEIRA, Ivanilde Apoluceno de. Leituras freireanas sobre educação. São Paulo: UNESP, 2003.
OLIVEIRA, Ivanilde Apoluceno de; SANTOS Tânia Regina Lobato dos. A educação de Paulo Freire - andarilho da utopia - em diferentes contextos. Revista Inter Ação, 42(1), 001-019, 2017). Universidade Federal de Goiás. Disponível em: <https://www.revistas.ufg.br/interacao/article/view/43631/23203>. Acesso em: 2 abr. 2021.
ROSA, Carolina Schenatto da; SANTOS, Débora Caroline dos. Dicionário Paulo Freire: ressignificando palavras, reiventando sentidos [resenha] Conjectura: Filosofia e Educação, Nº. 24, Caxias do Sul, RS, 2019 p. 1-5. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7197859&orden=0&info=link>. Acesso em: 03 abr. 2021
SANTA CATARINA. Lei nº 18.032, de 8 de dezembro de 2020. Dispõe sobre as atividades essenciais no Estado de Santa Catarina. ALESC/GCAN, 2020. Disponível em: <http://leis.alesc.sc.gov.br/html/2020/18032_2020_lei.html>. Acesso em 20 abr. 2021.
TOMASEVSKI, Katarina. Human rights obligations: making education available, accessible, acceptable and adaptable. Right to educatin primers nº 3. 2001, p. 43.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Debates em Educação
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Neste tipo de licença é permitido Compartilhar (copiar e redistribuir o material em qualquer suporte ou formato) e Adaptar (remixar, transformar, e criar a partir do material). Deverá ser dado o crédito apropriado , prover um link para a licença e indicar se mudanças foram feitas . O conteúdo não pdoerá ser utilizado para fins comerciais .
Atribuição-NãoComercial 4.0 Internacional Creative Commons Attribution 4.0 (CC BY-NC 4.0).