The challenges of teacher education for acting in the context of inclusive school
DOI:
https://doi.org/10.28998/2175-6600.2021v13nEspp282-297Keywords:
Inclusive Education, Teacher Education, Elementary School, Specialized Educational Service.Abstract
Inclusive Education understands the school as a space for everyone, favoring diversity insofar as it seeks to host the differences to meet the needs and specificities of each individual. This work aims to reflect about the challenges of teacher education to work in inclusive school, analyzing its fragilities and potentialities. It was used as methodology the bibliographic research, and the experience report, through which the benefits of the Resources Class for the development of a child with down syndrome were verified. Through the study, it was inferred that the mandatory inclusion of the students with disabilities in the regular school system was a relevant achievement for those people who for centuries had their rights denied, but there are still fragilities in the public care policies that prevent inclusion happens.
Downloads
References
ASSOCIAÇÃO BRASILEIRA DE NORMAS TÉCNICAS (ABNT). NBR 9050: Acessibilidade a edificações, mobiliário, espaços e equipamentos urbanos. 2004. Rio de Janeiro, 2004.
BERSCH, Rita; MACHADO, Rosâmgela. Conhecendo o aluno com deficiência física. In: SCHIRMER, et al. Atendimento Educacional Especializado: deficiência física. Brasília: SEESP/SEED/MEC, 2007.
BERSCH, Rita. Tecnologia Assistiva – TA. In: SCHIRMER, et al. Atendimento Educacional Especializado: deficiência física. Brasília: SEESP/SEED/MEC, 2007.
BRASÍL. Decreto Nº 3.298, de 20 de dezembro de 1999. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/decreto/d3298.htm. Acesso em: 16 de jul de 2019.
_________. Resolução nº 4, de 2 de outubro de 2009. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/decreto/d3298.htm. Acesso em: 16 de jul de 2019.
__________ Resolução nº 2, de 11 de setembro de 2001. Conselho Nacional de Educação Básica. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/decreto/d3298.htm. Acesso em: 15 de jun de 2019.
BRASIL. Lei nº 7.853, de 24 de outubro de 1989. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/decreto/d3298.htm. Acesso em: 16 de jul de 2019.
_______. Ministério da Educação. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional, LDB 9.394, de 20 de dezembro de 1996.
__________. Constituição Federativa do Brasil, 1988.
DECLARAÇÃO DE SALAMANCA: Sobre Princípios, Políticas e Práticas na Área das Necessidades Educativas Especiais, 1994, Salamanca-Espanha.
FÁVERO, E. A. G. Direitos das pessoas com deficiência – Garantia de igualdade na diversidade. Rio de Janeiro: WVA, 2004.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da Autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra,1996.
LIMA, Priscila Augusta. Educação Inclusiva e Igualdade Social. São Paulo: Avercamp, 2006.
MENDES, E. G. Desafios atuais na formação do professor em educação especial. Revista Integração, Brasília: MEC / SEESP, ano 14, v. 24, p. 12-17, 2004.
PERNAMBUCO, Ministério Público do Estado de. Educação inclusiva: marcos e perspectivas de ações para implementação. Recife: Procuradoria Geral de Justiça, 2019.
RESENDE, Carlos Alberto. Didática em perspectiva. São Paulo: Tropical, 2010.
RODRIGUES, D. Perspectiva sobre a inclusão. Porto: Porto Editora, São Paulo, 2013.
MANTOAN, Maria Teresa Eglér. Inclusão escolar: o que é? Por quê? Como fazer? São Paulo: Moderna, 2003.
MENDONÇA, Ana Cláudia Sousa; SOUZA, Rita de Cácia Santos; REIS, Anderson de Araújo. Formação de Professores: práticas pedagógicas. In: SOUZA, Rita de Cácia Santos (org.). Perspectivas sobre educação inclusiva. Aracaju: Criação, 2017.
TARDIF, Maurice. Saberes docentes e formação profissional. Rio de Janeiro: Vozes, 2002.
XAVIER, Antônio Carlos. Como fazer e apresentar trabalhos científicos em eventos acadêmicos. Recife: Respel, 2014.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Debates em Educação
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Neste tipo de licença é permitido Compartilhar (copiar e redistribuir o material em qualquer suporte ou formato) e Adaptar (remixar, transformar, e criar a partir do material). Deverá ser dado o crédito apropriado , prover um link para a licença e indicar se mudanças foram feitas . O conteúdo não pdoerá ser utilizado para fins comerciais .
Atribuição-NãoComercial 4.0 Internacional Creative Commons Attribution 4.0 (CC BY-NC 4.0).