Through the name

Enzo Catarsi's propositions for children from 0 to 3 years

Authors

DOI:

https://doi.org/10.28998/2175-6600.2022v14nEspp445-467

Keywords:

Care/Education, Children, Kindergarten, Enzo Catarsi, Approccio toscano

Abstract

This study focuses on tracking traces left by Enzo Catarsi, in his work, related to the education of children, especially the very young ones. Because it is about clues evidenced by the name thread, this text dialogues with historians such as Carlo Ginzburg, in the sense of understanding the name as what distinguishes the individual within the society in which he lives, which carries meanings, which is not neutral and, according to the trajectory of each one, it translates social relationships, expresses traditions and can indicate lived practices. Going through Catarsi's propositions for the education of children aged 0 to 3 years is to identify an echo in Italian and international studies, which points to him as a specialist in services for the provision of childhood education and as a scholar of pedagogy and family support programs. Therefore, it is presented as a central scope to explain the pedagogical and curricular propositions woven by Catarsi, exploring and dialoguing with important issues for the author, such as the dimension of care; the participation of the family in the educational institution; the weaving between art, literature and children's expressiveness; the “approccio toscano”; the training processes and teacher professionalization.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Catarina Moro, Universidade federal do Paraná

Professora Associada na Universidade Federal do Paraná junto ao Departamento de Teoria e Prática de Ensino e ao Programa de Pós-Graduação em Educação - Linha de Pesquisa: Educação: Diversidade, Diferença e Desigualdade Social, é pesquisadora do Núcleo de Estudos e Pesquisas em Infância e Educação Infantil (NEPIE) na mesma Universidade. Coordena o Projeto de Extensão Educação Infantil: saberes e políticas em debate e a Revista Virtual de Educação Infantil - REVIREI. Foi Coordenadora do Curso de Especialização (lato-sensu) em Docência na Educação Infantil. É Bacharel e Licenciada em Psicologia, Especialista em Educação Infantil, Mestre em Psicologia da Infância e da Adolescência e Doutora em Educação pela Universidade Federal do Paraná. Entre 2015 e 2016 esteve vinculada ao Programa de Pós-Doutorado no Exterior pela CAPES, sob orientação de Anna Bondioli e Donatella Savio, no Dipartimento di Studi Umanistici, da Università Degli Studi di Pavia. Atua principalmente nos seguintes temas: práticas educativas para/com a pequena infância, avaliação de contexto e políticas públicas em educação infantil.

Gizele Souza, Universidade Federal do Paraná

Professora do Setor de Educação da Universidade Federal do Paraná e do Programa de Pós-Graduação em Educação na Linha de História e Historiografia da Educação. É coordenadora do NEPIE – Núcleo de Estudos e Pesquisas em Infância e Educação Infantil, na mesma Universidade. Atua principalmente nos seguintes temas: história da infância, história da educação, cultura escolar e cultura material escolar, avaliação de contexto e políticas públicas em educação infantil.

Etienne Baldez, Universidade de Brasilia

Etienne Baldez - Doutora em Educação pela Universidade Federal do Paraná (UFPR). Professora Adjunta da Faculdade de Educação da Universidade de Brasília (UnB), integrante do Grupo de Estudos e Pesquisa sobre os Estudos Sociais da Infância (GEPESI/UnB) e do Grupo de Pesquisa em História e Historiografia da Educação da Universidade de Brasília (GRUPHE-UnB). Atua como coordenadora do curso de Pedagogia EaD da Universidade de Brasília e como coordenadora do Centro de Educação e Memória da Faculdade de Educação (CEDUC/FE/UnB).

Franciele Ferreira França, Universidade de São Paulo - FAPESP

Pós-Doutoranda USP/FAPESP (2021). Doutora (2019) e Mestra (2014) em Educação pela UFPR. Pesquisadora do Núcleo de Estudos em Infância e Educação Infantil - NEPIE/UFPR.

References

BRASIL. RESOLUÇÃO CNE/CEB Nº 5, DE 17 DE DEZEMBRO DE 2009. Fixa as Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação Infantil. CNE, 2009.

BRONFENBRENNER, U. A ecologia do desenvolvimento humano: experimentos naturais e planejados. Trad. Maria Adriana Veríssimo Veronese. Porto Alegre: Artes Médicas, 1996.

CAMPIONI, L.; MARCHESI, F. (org.). Sui nostri passi: tracce di storia dei servizi educativi nei Comuni capoluogo dell’Emilia-Romagna. Parma: Edizioni Junior, 2018.

CASTELFIORENTINO. Un servizio che è rivolto a tante famiglie castellane. L’asilo nido compie 25 anni! Castelfiorentino, 06 de junho de 2007, p. 02. Disponível em: http://www.comune.castelfiorentino.fi.it/dati/comune/files/pdf/20070330101638_409_16512_15.pdf Acesso em: junho 2021.

CATARSI, Enzo. Il progetto educativo dell’asilo nido e la professionalità dell’educatore. In: CATARSI, E.; FORTUNATI, A. La programmazione-progettazione nell’asilo nido. Firenze: La Nuova Italia, 1989.

CATARSI, E. La nuova scuola dell’infanzia. Roma: Armando Editore, 2000.

CATARSI, E. “I padri bocciati”. Gianni Rodari e “il mestiere di genitore”. In: PIATTI, M. (org.). Un secchiello e il mare. Gianni Rodari, i saperi, la nuova scuola. Tirrenia: Edizioni Del Cerro, 2001.

CATARSI, E. Gianni Rodari e la letteratura per l’infanzia. Tirrenia: Edizioni Del Cerro, 2002.

CATARSI E. La dimensione intenzionale nelle pratiche educative. In Cambi F. (a cura di), Le intenzioni nel processo formativo. Itinerari, modelli, problemi. Edizioni Del Cerro, Tirrenia, 2005. p. 43-63.

CATARSI, E. Dal nido “educativo” al nido “ecologico”. 25 anni di asili nido a Castelfiorentino. Reggio Emilia: Edizioni Junior, 2006.

CATARSI, E. Il nido e il sistema integrato dei servizi per l’infanzia in Italia. Rassegna bibliografica infanzia e adolescenza. Percorso temático – Nidi e servizi per l’infanzia. Nuova serie, numero 1, 2008.

CATARSI, E. (org.). Il sonno nel nido d’infanzia. Parma: Edizioni Junior, 2008.

CATARSI, E. Educazione alla lettura e continuità educativa: il ruolo dele famiglie e dei servizi per l’infanzia. In: CATARSI, E. (org.). Educazione alla lettura e continuità educativa. Parma: Edizioni Junior, 2011, p. 17- 60.

CATARSI, E. (org.). Educazione alla lettura e continuità educativa. Parma: Edizioni Junior, 2011.

CATARSI, E. Pedagogia dela famiglia. Roma: Carocci, 2011.

CATARSI, E. Cura e incoraggiamento per la crescita dei bambini e dlle bambine. In: CATARSI, E. (org.). Le attività di cura nel nido d’infanzia. Parma: Edizione Junior, 2013a, p. 19-56.

CATARSI, E. (org.). Le attività di cura nel nido d’infanzia. Parma: Edizione Junior, 2013b.

CATARSI, E. (org.). Il piccolo Bruco Maisazio e altre storie in Toscana: Il contributo di Eric Carle alla crescita dei bambini nel nido e nella scuola dell’infanzia. Bergamo: Edizione Junior, 2013c.

CATARSI, E. Identità e funzioni del coordinatore pedagogico. In: CATARSI, E. Coordinamento pedagogico e servizi per l’infanzia. Reggio Emilia: Edizioni Junior, 2014.

CATARSI, E. Spazio, relazioni, continuità nel Tuscan Approach all’educazione infantile. In: FORTUNATI, A. (org.) L’Approccio Toscano all’educazione dela prima infanzia: política, pedagogia, experienza. Parma: Edizione Junior-Spaggiari Edizione, 2014, p. 46-61.

CATARSI, E. Ritualidade e desenvolvimento: o sono na creche. In: MORO, C.; BALDEZ, E. (org.). EnLacEs no debate sobre infância e educação infantil. E-Book. Curitiba: NEPIE/UFPR, 2020, p. 177-194. Disponível em: https://bityli.com/yoFDf. Acesso em: maio 2021.

CATARSI, E.; FORTUNATI, A. (org.). Educare al nido: metodi di lavoro nei servizi per l’infanzia. Roma: Carocci, 2006.

CATARSI, E.; SHARMAHD, N. (org.). Qualità del nido e autoformazione riflessiva: Uma rivelazione nei servizi ala prima infanzia gestiti da Arca Cooperativa Sociale. Parma: Edizioni Junior, 2012.

CERTEAU, M. A invenção do cotidiano: artes de fazer. Petrópolis: Vozes, 1994.

DERET, A. Les centres de la petite enfance: soutien aux parents travailleurs ou lieu d’intervention auprès des familles? Éthique publique (online) vol. 3, n. 1, 2001. Disponível em: http://journals.openedition.org/ethiquepublique/2647 Acesso em: julho 2021.

FIRENZE. Linee guida per i Servizi eductivi ala prima infanzia – Documentazione. Azzano S. Paolo: Edizione Junior, 2009.

FIRENZE. Linee guida per i Servizi eductivi ala prima infanzia – Ambientamento. Azzano S. Paolo: Edizione Junior, 2008.

FORTUNATI, A. (org.) L’approccio toscano all’educazione dela prima infanzia: política, pedagogia, esperienza. Parma: Edizione Junior-Spaggiari Edizione, 2014.

FRABBONI, F. Asilo nido e scuola materna. Scandici (Firenze): La Nuova Italia, 1985.

GHEDINI, P. I servizi socioeducativi per i bambini da 0 a 6 anni: asili nido e scuole materne. In: CONSIGLIO NAZIONALE DEI MINORI. Secondo rapporto sulla condizione dei minori in Italia. Milano: Angeli, 1990.

GUERRINI, M. Enzo Catarsi. Università degli Studi di Firenze – UniFI, 2014. Disponível em: https://www.unifi.it/upload/sub/newsletter_unifi/nl147_enzo_catarsi.pdf Acesso em: junho 2021.

ISTITUTO DEGLI INNOCENTI. Il Tuscan Approach all’educazione dei bambini: uma esperienza aperta al dialogo. Firenze: Istituto Degli Innocenti, 2014.

HEIMES, C. Enzo Catarsi e il territorio dell’Empolese-Valdelsa. In: SILVA, Clara; FRESCHI, Enrica, SHARMAHD, Nima (org.). Enzo Catarsi, un pedagogista al plurale: scritti in suo ricordo. Firenze: Firenze University Press, 2015. Disponível em: http://digital.casalini.it/9788866558439 Acesso em: maio 2021.LEGGE Nº107/2015. Riforma del sistema nazionale di istruzione e formazione e delega per il riordino delle disposizioni legislative vigenti. 13 luglio 2015.

LESSA, J. S. Infância, educação e processos geracionais: um estudo das relações e práticas do comer das crianças em um contexto público de Educação Infantil. Tese (Doutorado em Educação) - Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2019.

MANTOVANI, S.; TERZI, N. L’inserimento. In: MANTOVANI, S.; BONDIOLI, A. (org.). Manuale critico dell’asilo nido. Milano: Angeli, 1987, p. 215-230.

MUSI, E. Invisibili sapienze. Pratiche di cura al nido. Parma: Edizione Junior-Spaggiari Edizione, 2011.

REGIONE TOSCANA. Regolamento 30 luglio 2013, n. 41/R. Disponível em: http://raccoltanormativa.consiglio.regione.toscana.it/articolo?urndoc=urn:nir:regione.toscana:regolamento.giunta:2013-07-30;41/R&pr=idx,0;artic,1;articparziale,0. Acesso em: maio 2021.

SILVA, C. Il contributo di Enzo Catarsi ala costruzione di um approcci o sistêmico in educazione. In: SILVA, C.; FRESCHI, E.; SHARMAHD, N. (org.). Enzo Catarsi, un pedagogista al plurale: scritti in suo ricordo. Firenze: Firenze University Press, 2015. Disponível em: http://digital.casalini.it/9788866558439. Acesso em: maio 2021.

SILVA, C.; FRESCHI, E.; SHARMAHD, N. Enzo Catarsi, un pedagogista al plurale: scritti in suo ricordo In: SILVA, C.; FRESCHI, E.; SHARMAHD, N. (org.). Enzo Catarsi, un pedagogista al plurale: scritti in suo ricordo. Firenze: Firenze University Press, 2015. Disponível em: http://digital.casalini.it/9788866558439. Acesso em: maio 2021.

SUBRAHMANYAM, S. Entrevista concedida a Ângela Barreto Xavier e Catarina Madeira Santos. Cultura [online], Vol. 24, 2007. Disponível em: http://journals.openedition.org/cultura/904 . Acesso em: julho 2021.

Published

2022-06-10

How to Cite

MORO, Catarina; SOUZA, Gizele; BALDEZ, Etienne; FRANÇA, Franciele Ferreira. Through the name: Enzo Catarsi’s propositions for children from 0 to 3 years. Debates em Educação, [S. l.], v. 14, n. Esp, p. 445–467, 2022. DOI: 10.28998/2175-6600.2022v14nEspp445-467. Disponível em: https://seer.ufal.br/index.php/debateseducacao/article/view/12637. Acesso em: 13 aug. 2024.

Issue

Section

Dossiê: Educação Infantil e currículo(s)

Similar Articles

<< < 29 30 31 32 33 34 35 36 37 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.