Between limits and possibilities

children's participation in pedagogical practice and teaching intentionality

Authors

  • Rafaely Karolynne do Nascimento Campos Instituto Federal de Sergipe
  • Tacyana Karla Gomes Ramos Universidade Federal de Sergipe

DOI:

https://doi.org/10.28998/2175-6600.2021v13n33p219-239

Keywords:

Participation, Pedagogical practices, Childhood education, Teaching Intentionality

Abstract

This article purposes to problematize the pedagogical intentionality, which is essential in daily practices with children in educational contexts, as a way to effect children's participation in the practices addressed to them, in a perspective of ensuring children's rights in contexts of collective life. A group of 17 children, aged between three and four years old, and their teacher, members of a public institution for Early Childhood Education located in the city of Aracaju, Sergipe, Brazil participated in the research. The methodological procedures of ethnographic research were used: participant observations, fieldnotes, and video recordings. The data reveal that the implementation of the principles of participation, presupposes that adults are capable of enabling forms of active participation by children in pedagogical actions directed to them.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Rafaely Karolynne do Nascimento Campos, Instituto Federal de Sergipe

Doutora em Educação e pedagoga do Instituto Federal de Sergipe

Tacyana Karla Gomes Ramos, Universidade Federal de Sergipe

Doutora em Educação e professora da Universidade Federal de Sergipe.

References

AGOSTINHO, Kátia Adair. Formas de participação das crianças na Educação Infantil. 349f. Tese de Doutoramento em Estudos da Criança, Área de Especialização em Sociologia da Infância, Universidade do Minho, 2010.

BAE, Berit. Different perspectives on child participation in Early Childhood Education (ECE). Disponível em: http://www.medvirkning.no/artikler/Bae%20on%20child%20participationMarch09.pdf. 2009. Acesso em jan/2020.

BAE, Berit. O direito das crianças a participar - desafios nas interações do quotidiano. Natália Fernandes e Catarina Tomás (Tradução). Da Investigação às práticas, 6 (1), 2015, p. 7 – 30.

BARBOSA, Maria Carmen. Pedagogia da infância. In: OLIVEIRA, D.A.; DUARTE, A.M.C.; VIEIRA, L.M.F. Dicionário: trabalho, profissão e condição docente. Belo Horizonte: UFMG/Faculdade de Educação, 2010.

BRASIL. Ministério da Educação. Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação Infantil. Conselho Nacional de Educação Câmara de Educação Básica. Resolução nº 5, de 17 de dezembro, 2009.

CALDEIRA, Ana Maria Salgueiro.; ZAIDAN, Samira. Prática pedagógica. In: OLIVEIRA, D. A.; DUARTE, A. C.; VIEIRA, L. M. F. (Org.). Dicionário: trabalho, profissão e condição docente. Belo Horizonte: Gestrado/UFMG, 2010. Disponível em: https://www.gestrado.net.br/pdf/328.pdf. Acesso em: jan/2020.

CORSARO, William A. Sociologia da Infância. Porto Alegre: Artmed, 2011.

COUTINHO, Ângela Maria Scalabrin; ROCHA, Eloisa Acires Candal. Bases Curriculares para a Educação Infantil? Ou isso ou aquilo. Revista Criança. Brasília: MEC. 43, 2007, p.10-11.

CUNHA, Andréa Carla Pereira Campos; FERNANDES, Natália. Participação infantil: a sua visibilidade a partir da análise de teses e dissertações em sociologia da infância. Perspetivas sociológicas e educacionais em estudos da criança: as marcas das dialogicidades luso-brasileiras, 2012. p. 36-48.

CUSIANOVITCH, Alejandro. Ensayos sobre infancia. Sujeto de derechos y protagonista. Instituto de Formación de jóvenes, adolescentes y niños trabajadores de América Latina y el Caribe. IFEJANT. Vol. 1. Lima, 2006.

CRAIDY, Maria Carmem; KAERCHER, Gládis Elise P. da Silva. Educação Infantil pra que te quero? Porto Alegre: Artmed, 2001.

DELGADO, Ana Cristina Coll; MULLER, Fernanda. Infâncias, tempos e espaços: um diálogo com Manuel Jacinto Sarmento. Currículo sem Fronteiras, v. 6, n. 1, p. 15-24, jan./jun. 2006. Disponível em: http://www.curriculosemfronteiras.org/vol6iss1articles/sarmento.pdf. Acesso em: jan/2019.

FERNANDES, Natália. Infância, Direitos e Participação: representações, práticas e poderes. Porto: Edições Afrontamento, 2009.

FRANCO, Maria Amélia Santoro. Prática pedagógica e docência: um olhar a partir da epistemologia do conceito, Rev. bras. Estud. pedagog. (on-line), Brasília, v. 97, n. 247, p. 534-551, set./dez. 2016.

FREIRE, Paulo. Educação como prática da liberdade.25. ed. São Paulo: Paz e Terra, 2001.

GOBBI, Márcia. Múltiplas linguagens de meninos meninas no cotidiano da Educação infantil. 2010. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=6678-multiplaslinguagens&category_slug=setembro-2010-pdf&Itemid=30192. Acesso em: 29 de abril 2019.

GOFFMAN, Erving. Manicômios, prisões e conventos. São Paulo: Perspectiva, 1961.

HART, Roger. Children’s participation: from tokenism to citizenship. Florence: Unicef, 1992.

KRAMER, Sonia. Educação ou Tutela? A criança de 0 a 6 anos. São Paulo: Loyola, 1988.

KRAMER, Sonia. Autoria e Autorização: Questões Éticas na Pesquisa com Crianças. Cadernos de Pesquisa, n. 116, p. 41-59, julho/ 2002.

LIBÂNEO, José Carlos. Pedagogia e Pedagogos, para quê? 12 ed. São Paulo: Cortês, 2010.

LIRA, Claúdia Dantas de Medeiros. A participação das crianças no desenvolvimento do currículo na educação infantil. Dissertação de mestrado em Educação Brasileira. 163f. Universidade Federal do Rio Grande do Norte, 2017.

MARCHI, Rita de Cássia. O “ofício de aluno” e o “ofício de criança”: articulações entre a sociologia da educação e a sociologia da infância, Revista Portuguesa de Educação, 2010, 23(1), pp. 183-202.

OLIVEIRA-FORMOSINHO, Júlia; KISHIMOTO, Tizuko Morchida; PINAZZA, Mônica Appezzato (orgs.). Pedagogia(s) da Infância: dialogando com o passado construindo o futuro. Porto Alegre: Artmed, 2007.

OLIVEIRA-FORMOSINHO, Júlia; FORMOSINHO, João. Pedagogias transmissivas e pedagogias participativas na escola de massas. IN: OLIVEIRA-FORMOSINHO, Júlia; PASCAL, Christine. Documentação Pedagógica e avaliação na educação infantil: um caminho para transformação. Alexandre Salvaterra (tradução). Porto Alegre: Penso, 2019, p. 03-25.

PARRINI, Chiara. Ocasiões e protagonismo: o fazer e o saber das crianças no cotidiano. In: FORTUNATI, Aldo (Orgs.). Paula Baggio (Tradução). Por um currículo aberto ao possível: protagonismo das crianças e educação. Porto Alegre: Buqui, 2016, p. 74- 101.

PEDROSA, Maria Isabel; CARVALHO, Ana Maria Almeida. Análise qualitativa de episódios de interação: uma reflexão sobre procedimentos e formas de uso. Revista Psicologia: Reflexão e Crítica, 2005, 18(3), pp.431-442. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/prc/v18n3/a18v18n3.pdf. Acesso em: 10 de Jan. 2019.

ROCHA, Eloisa Acires Candal. Por que ouvir crianças? Algumas questões para um debate científico multidisciplinar. In: CRUZ, Silvia Helena Vieira (org.). A criança fala: a escuta de crianças em pesquisas. São Paulo: Cortez, 2008. p. 43 – 51.

SARMENTO, Manuel Jacinto. Crianças: educação, culturas e cidadania activa: Refletindo em torno de uma proposta de trabalho. Perspectiva, Florianópolis, v. 23, n. 01, p. 17-40, jan./jul. 2005.

SARMENTO, Manuel Jacinto. A reinvenção do ofício de criança e de aluno. Revista Atos de Pesquisa em Educação, v. 6, n. 3, p. 581-602, set./dez. 2011.

SARMENTO, Manuel Jacinto; FERNANDES, Natália; TOMÁS; Catarina. Políticas Públicas e Participação Infantil, Educação, Sociedade & Culturas, nº 25, 2007, p. 183-206.

SILVA, Adriana Aparecida Rodrigues da. A Participação das crianças na roda de conversa: possibilidades e limites da ação educativa e pedagógica na educação infantil. Dissertação de mestrado em Educação. 237f. Pontifícia Universidade Católica de Goiás, 2015.

SILVA, Márcia Vanessa. As formas de participação social de bebês nas práticas cotidianas vivenciadas no contexto de uma creche municipal. 300f. Dissertação (Mestrado em Educação Brasileira). Universidade Federal do Ceará, Fortaleza, 2017.

TOMÁS, Catarina Almeida. Há muitos mundos no mundo... Direitos das crianças, Cosmopolitismo Infantil e Movimentos Sociais de Crianças – diálogos de crianças de Portugal e Brasil. Tese de Doutoramento, Braga, Universidade do Minho, 2006.

VASCONCELOS. Giselle Silva Machado de. A participação infantil nas ações pedagógicas: um estudo das relações educativas em um contexto de educação infantil pública. 301f. Tese de doutorado. Universidade Federal de Santa Catarina, 2017.

VEIGA, Ilma Passos Alencastro. A prática pedagógica do professor de Didática. 2. Ed. Campinas, Papirus, 1992.

WOODHEAD, Martin. Early childhood development: A Questions of Rights? International Journal of Early Childhood, 37(3), 79–98, 2005.

Published

2021-12-22

How to Cite

CAMPOS, Rafaely Karolynne do Nascimento; RAMOS, Tacyana Karla Gomes. Between limits and possibilities: children’s participation in pedagogical practice and teaching intentionality. Debates em Educação, [S. l.], v. 13, n. 33, p. 219–239, 2021. DOI: 10.28998/2175-6600.2021v13n33p219-239. Disponível em: https://seer.ufal.br/index.php/debateseducacao/article/view/12662. Acesso em: 22 nov. 2024.

Issue

Section

Dossiê: Educação Infantil e currículo(s)

Similar Articles

<< < 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.