Education of ethnic-racial relations in teacher education

the pedagogy course of the UFC in focus

Authors

  • Bárbara Rainara Maia Silva Universidade Federal do Rio Grande do Norte
  • Silvia Helena Vieira Cruz Universidade Federal do Ceará

DOI:

https://doi.org/10.28998/2175-6600.2022v14nEspp492-516

Keywords:

Teacher training, Ethnic-racial relations, Early Childhood Education

Abstract

In this article, we share some results of a research that analyzed the contributions of the Pedagogy course about ethnic-racial relations in the initial formation of pedagogues that will teach in Early Childhood Education, from the perspective of teachers, students and egress of the Faculty of Education of the Federal University of Ceará (FACED – UFC). The qualitative research used questionnaires and semi-structured interviews. The statements indicate that the current curriculum accentuates the cognitive and rational dimension of training and leaves gaps about the specificities of Early Childhood Education, including the theme focused. It is urgent, therefore, that the training should contemplate the students in their integrality and promote greater articulation between Early Childhood Education and ethnic-racial relations.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Bárbara Rainara Maia Silva, Universidade Federal do Rio Grande do Norte

Professora do Núcleo de Educação da Infância - NEI CAp/UFRN.

Silvia Helena Vieira Cruz, Universidade Federal do Ceará

Professora titular da Universidade Federal do Ceará.

References

ALMEIDA, Silvio de. Racismo estrutural. São Paulo: Pólen, 2019.

BEDANI, Vanessa Mantovani. O curso de pedagogia e a diversidade étnico-racial: trilhando caminhos. 2006. 93 f. Dissertação (Mestrado em Ciências Humanas) – Universidade Federal de São Carlos, São Paulo, 2006. Disponível em: https://repositorio.ufscar.br/bitstream/handle/ufscar/2471/2166.pdf?sequence=1&isAllowed=y. Acesso em: 21 dez. 2020.

BRASIL. Ministério da Educação. Conselho Nacional de Educação. Câmara de Educação Básica. Resolução nº 5, de 17 de dezembro de 2009. Fixa as Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação Infantil. Diário Oficial da União: seção 1, Brasília, DF, n. 242, p. 18, 18 dez. 2009. Disponível em: http://pesquisa.in.gov.br/imprensa/jsp/visualiza/index.jsp?jornal=1&pagina=18&data=18/12/2009. Acesso em: 22 dez. 2020.

BRASIL. Ministério da Educação. Conselho Nacional de Educação. Resolução CNE/CP nº 1, de 15 de maio de 2006. Institui Diretrizes Curriculares Nacionais para o Curso de Graduação em Pedagogia, licenciatura. Diário Oficial da União: seção 1, Brasília, DF, p. 11, 16 maio 2006. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/cne/arquivos/pdf/rcp01_06.pdf. Acesso em: 22 dez. 2020.

BRASIL. Ministério da Educação. Conselho Nacional de Educação. Resolução nº 2, de 1º de julho de 2015. Define as Diretrizes Curriculares Nacionais para a formação inicial em nível superior […] e para a formação continuada. Diário Oficial da União: seção 1, Brasília, DF, p. 8-12, 2 jul. 2015. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/docman/agosto-2017-pdf/70431-res-cne-cp-002-03072015-pdf/file. Acesso em: 22 dez. 2020.

CAVALLEIRO, Eliane dos Santos. Do silêncio do lar ao silêncio escolar: racismo, preconceito e discriminação na educação infantil. 1998. Dissertação (Mestrado) – Faculdade de Educação, Universidade de São Paulo, São Paulo, 1998.

COELHO, Wilma de Nazaré Baía. Silêncio e cor: relações raciais e a formação de professoras no estado do Pará (1970-1989). In: REUNIÃO DA ANPED, 30., 2007, Belém. Anais [...]. Belém: ANPED, 2007. Disponível em: http://30reuniao.anped.org.br/trabalhos/GT21-2998--Int.pdf. Acesso em: 21 out. 2021.

DIAS, Lucimar Rosa. No fio do horizonte: educadoras da primeira infância e o combate ao racismo. 2007. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade de São Paulo, São Paulo, 2007.

FORMOSINHO, João. Formação de professores aprendizagem profissional e ação docente. Portugal: Porto Editora, 2009.

GALVÃO, Izabel. Henri Wallon: uma concepção dialética do desenvolvimento infantil. 17. ed. Petrópolis: Vozes, 2008.

GATTI, Bernadete Angelina; BARRETO, Elba Siqueira de Sá. Professores do Brasil: impasses e desafios. Brasília, DF: Unesco, 2009.

GOMES, Nilma Lino. Alguns termos e conceitos presentes no debate sobre relações raciais no Brasil: uma breve discussão. In: HENRIQUES, Ricardo (org.). Educação anti-racista: caminhos abertos pela Lei Federal nº. 10.639/03. ed. Brasília, DF: SECAD/MEC, 2005. p. 39-62.

GOMES, Nilma Lino. O movimento negro educador: saberes construídos nas lutas por emancipação. Petrópolis: Vozes, 2017.

HOOKS, bell. Ensinando a transgredir: a educação como prática da liberdade. São Paulo: Editora WMF Martins Fontes, 2017.

KILOMBA, Grada. Memórias da plantação: episódios de racismo cotidiano. [S. l.]: COBOGO, 2019.

KISHIMOTO, Tizuko Morchida. Encontros e desencontros na formação dos profissionais de educação infantil. In: MACHADO, Maria Lucia de A (org.). Encontros e desencontros em educação infantil. São Paulo: Cortez, 2011. p. 107-115.

KISHIMOTO, Tizuko Morchida. Pedagogia e a formação de professores (as) de Educação Infantil. Pro-posições, Campinas, v. 16, n. 3, set./dez. 2005. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/download/8643684/11200. Acesso em: 19 dez. 2020.

LUDKE, Menga; ANDRÉ, Marli E. D. A. Pesquisa em educação: abordagens qualitativas. São Paulo: EPU, 1986.

MINAYO, Maria Cecília de Souza (org.). Pesquisa social: teoria, método e criatividade. Petrópolis: Vozes, 2011.

RIBEIRO, Djamila. Pequeno manual antirracista. São Paulo: Companhia das Letras, 2019.

RODRIGUES, Ana Paula Cordeiro Marques. Formação inicial de professores para a docência com bebês: o caso do Curso de Pedagogia da FACED-UFC. 2018. 190 f. Dissertação (Mestrado) – Faculdade de Educação, Universidade Federal do Ceará, Fortaleza, 2018. Disponível em: http://www.repositorio.ufc.br/bitstream/riufc/36662/1/2018_dis_%20apcmrodrigues.pdf. Acesso em: 21 dez. 2020.

SOUZA, Márcia Anacleto da. Por uma educação antirracista desde a creche! In: TELES, Maria Amélia de Almeida; SANTIAGO, Flávio; FARIA, Ana Lúcia Goulart de (org.). Por que a creche é uma luta das mulheres?: inquietações feministas já demonstram que as crianças pequenas são de responsabilidade de toda a sociedade! São Carlos: Pedro & João, 2018. p. 91-116. Disponível em: https://ebookspedroejoaoeditores.files.wordpress.com/2019/03/crechefinalebook.pdf. Acesso em: 21 dez. 2020.

STAKE, Robert. E. A arte da investigação com estudos de caso. 4. ed. Lisboa: Fundação Calouste Gulbenkian, 2016.

TRINDADE, Azoilda Loretto. Valores civilizatórios e a educação infantil: uma contribuição Afro-brasileira. In: BRANDÃO, Ana Paula; TRINDADE, Azoilda Loretto da (org.). Modos de brincar: caderno de atividades, saberes e fazeres. Rio de Janeiro: Fundação Roberto Marinho, 2010. p. 11-15.

WALLON, Henri. A evolução psicológica da criança: com introdução de Émile Jalley. São Paulo: Martins Fontes, 2007.

Published

2022-06-10

How to Cite

SILVA, Bárbara Rainara Maia; CRUZ, Silvia Helena Vieira. Education of ethnic-racial relations in teacher education: the pedagogy course of the UFC in focus. Debates em Educação, [S. l.], v. 14, n. Esp, p. 492–516, 2022. DOI: 10.28998/2175-6600.2022v14nEspp492-516. Disponível em: https://seer.ufal.br/index.php/debateseducacao/article/view/12666. Acesso em: 22 nov. 2024.

Issue

Section

Dossiê: Educação Infantil e currículo(s)

Most read articles by the same author(s)

Similar Articles

<< < 87 88 89 90 91 92 93 94 95 96 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.