Early childhood education and curriculum

the enthusiasm of culture and the joy of child in overcoming a homogenizing education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.28998/2175-6600.2021v13n33p74-93

Keywords:

Early childhood education, BNCC, Culture and joy

Abstract

This text starts from the debate on the obligation of the Common National Curricular Base (BNCC) in Brazil, comparing sociopolitical and cultural aspects present in the Brazilian scenario. It sought to build a curricular version, in a dialectical perspective of early childhood education, inspired by Marxist concepts and productions. The question is: in the model proposed by BNCC, will there be space for the enthusiasm of culture and the joy of children in early childhood education? The investigative methodology includes analytical reading of documents, books and articles on the operationalization of different aspects of the BNCC during the pandemic period. It deepens the reflection on the contradictory processes and the consequences generated by the “implementation” of the BNCC in the teaching work and in the cultural formation of children up to six years old.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BARBOSA, Ivone. G. Da Educação Infantil para o primeiro ano do Ensino Fundamental: o direito da criança é ser feliz. In: SILVA, C. C. LIMONTA, Sandra V. Anos iniciais do Ensino Fundamental: políticas, gestão, formação de professores e ensino. Campinas, SP: Mercado de Letras, 2015, p. 107-128.

BARBOSA, Ivone. G. Educação Infantil e formação de professores: relações e contradições entre trabalho, formação e Base Comum Curricular (BNCC) Trabalho encomendado no GT 07/ Educação de crianças de 0 a 6 anos. Anais da 39ª Reunião Anual da ANPEd. Niterói, RJ, outubro de 2019. Disponível em: http://anais.anped.org.br/sites/default/files/gt07_trabalho_encomendado_formatado_39_rn_-_3_ivone_garcia_barbosa.pdf. Acesso em: 10 dez. 2020.

BARBOSA, Ivone. G. Pré-escola e formação de conceitos: uma versão sócio-histórico-dialética. Tese (Doutorado em Educação). Faculdade de Educação da Universidade de São Paulo, FEUSP, São Paulo, 1997.

BARBOSA, Ivone G.; et. alli. Parecer do Grupo de Trabalho de Educação Infantil do Estado de Goiás (GTEI-GO) ao Documento Preliminar da Base Nacional Comum Curricular (BNCC – 1ª versão). Impresso. Goiânia, Goiás, 16 de fevereiro de 2016a.

BARBOSA, Ivone G.; et. alli. Parecer do Grupo de Trabalho de Educação Infantil do Estado De Goiás (GTEI-GO) ao Documento da Base Nacional Comum Curricular (BNCC) – Segunda Versão. Impresso. Goiânia, Goiás, 03 de agosto de 2016b.

BARBOSA, Ivone G.; SOARES, Marcos A. Educação estética na perspectiva histórico-cultural: contribuições à educação infantil de orientação dialética. In: PEDERIVA, Patrícia M.; BARROS, Daniela; PEQUENO, Saulo (Orgs.). Educar na perspectiva histórico-cultural: diálogos vigotskianos. Campinas: Mercado de Letras, 2018, p.137-160.

BARBOSA, Ivone G.; SILVEIRA, Telma A. T. M. Posicionamento do Núcleo de Estudos e Pesquisas da Infância e sua Educação em Diferentes Contextos – NEPIEC/FE/UFG sobre a 3ª Versão da BNCC. Impresso. Goiânia, Goiás, 8 de setembro de 2017.

BARBOSA, Ivone G.; SOARES, M. A. Educação infantil e pobreza infantil em tempos de pandemia no Brasil: existirá um “novo normal”? In: ANJOS, Cleriston I. dos; PEREIRA, Fábio H. (Orgs). Dossiê "Educação Infantil em tempos de Pandemia". Zero-a-Seis, Florianópolis, v. 23, n. Especial, p. 35-57, jan./jan., 2021. Universidade Federal de Santa Catarina. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/zeroseis/article/view/79044. Acesso em: 22 jul. 2021.

BARBOSA, Ivone G.; SILVEIRA, Telma A. T. M.; SOARES, Marcos A. A BNCC da Educação Infantil e suas contradições: regulação versus autonomia. Revista Retratos da Escola, Brasília, v. 13, n. 25, p. 77-90, jan./mai. 2019. Disponível em: http://retratosdaescola.emnuvens.com.br/rde/article/view/979. Acesso em: 20 jan. 2021.

BRASIL. Constituição Federal. Constituição da República Federativa do Brasil. Brasília, DF: Senado, 1988.

BRASIL. CNE. Diretrizes Curriculares Nacionais Para a Educação Infantil. Resolução CNE/CEB 5/2009. Diário Oficial da União, Brasília, 18 de dezembro de 2009.

BRASIL. Diretrizes Curriculares Nacionais Gerais para a Educação Básica. Resolução nº. 4, de 13 de julho de 2010. Brasília: MEC, 2010. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/dmdocuments/rceb004_10.pdf. Acesso em: 29 mai. 2021.

BRASIL. Lei 8.069, de 13 de julho de 1990. Dispõe sobre o Estatuto da Criança e do Adolescente e dá outras providências. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 16 jul. 1990.

BRASIL. Lei 13.005 de 25 de junho de 2014 (PNE). Diário Oficial da União - Seção 1 – Brasília, DF, Edição Extra, 2014.Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2011-2014/2014/lei/l13005.htm. Acesso em: 21 mai. 2021.

BRASIL. Ministério da Educação/ Consed/Undime. Base Nacional Comum Curricular – Proposta preliminar, segunda versão, abril de 2016. Disponível em: http://www.consed.org.br/download/base-nacional-comum-curricular-2a-versao-revista. Acesso em: 30 jun. 2021.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Terceira versão. Brasília: MEC, 2017. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/a- base/. Acesso em: 15 abr. 2021.

BRASIL. Base Nacional Comum Curricular. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf Acesso em: 27 abr. 2021.

BRASIL, Programa de Apoio à Implementação da BNCC: planejamento 2019. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=110411-probncc-2019-lancamento&category_slug=abril-2019-pdf&Itemid=30192. Acesso em: 29 jun. 2021.

CAETANO, Maria Raquel. Agora o Brasil tem uma Base! A BNCC e as influências do setor empresarial. Que Base? Educação em Revista, Marília, v.21, n. 02, p. 65-82, 2020. Disponível em: https://revistas.marilia.unesp.br/index.php/educacaoemrevista/article/view/9993. Acesso em: 29 abr. 2021.

LOPES, Alice Casimiro. Apostando na produção contextual do currículo. In: AGUIAR; Márcia Angela da S. e DOURADO; Luiz F. (Org.). A BNCC na contramão do PNE 2014-2024: avaliação e perspectivas. [Livro Eletrônico]. Recife: ANPAE, 2018. Disponível: https://www.anpae.org.br/BibliotecaVirtual/4-Publicacoes/BNCC-VERSAO-FINAL.pdf. Acesso em: 25 mai. 2021.

FERREIRA, Fabíola da S.; SANTOS, Fabiano A. dos. As estratégias do “Movimento Pela Base” na construção da BNCC: consenso e privatização. DOXA: Revista Brasileira de Psicologia e Educação, Araraquara, v. 22, n. 1, p. 189–208, 2020. DOI: 10.30715/doxa.v22i1.14031. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/doxa/article/view/14031. Acesso em: 22 jul. 2021.

FREITAS, Luiz Carlos de. Neotecnicismo e formação do educador. In: ALVES, Nilda (Org.). Formação de professores: pensar e fazer. São Paulo: Cortez. 2011. p. 95-108.

FREITAS, Luiz Carlos de. A reforma empresarial da educação: nova direita, velhas ideias. São Paulo: São Paulo, 2018.

FREITAS, Luiz Carlos de. Reformadores e base nacional: personagens – I. Blog do Freitas, 2015. Disponível em: https://avaliacaoeducacional.com/2015/07/26/reformadores-e-base-nacional-personagens-i/. Acesso em: 28 fev. 2019.

GRASMCI. Antonio. Intelectuais e a Organização da Cultura. São Paulo: Civilização Brasileira, 1989.

GRASMCI. Antonio. Cadernos do cárcere, volumes 1-6. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, [v. 1-4] 2001, [v. 5-6] 2002.

LEONTIEV, Alexei R. O desenvolvimento do Psiquismo. São Paulo: Centauro, 2004.

MANACORDA, Mário A. Marx e a pedagogia moderna. São Paulo: Cortez: autores Associados, 1991.

MARX, Karl. Contribuição à crítica da economia política. São Paulo: Martins Fontes, 1983.

MARX, Karl; ENGELS, Friedrich. Cultura, Arte e literatura: textos escolhidos. São Paulo: Expressão Popular, 2012.

MARX, Karl; ENGELS, Friedrich. Obras escolhidas. Alfa-Omega,. s./d. v. 1, 2 .

MESZÁROS, István. A teoria da alienação em Marx. São Paulo: Boitempo, 2006.

MOVIMENTO PELA BASE. Primeiros Passos Para a Implementação da Base Nacional Comum Curricular. 2017b. Disponível em: https://movimentopelabase.org.br/wp-content/uploads/2017/04/BaseGuia.pdf. Acesso em: 04 jul. 2020.

PERONI, Vera Maria Vidal; CAETANO, Maria Raquel. O público e o privado na educação Projetos em disputa. Revista Retratos da Escola, Brasília, v. 9, n. 17, p. 337-352, jul./dez. 2015.

OLIVEIRA; Inês B. de; FRANGELLA; Rita de Cássia; MACEDO, Elizabeth. Posicionamento da Associação Brasileira de Currículo. Documento produzido pela Associação Brasileira de Currículo (ABdC) encaminhado ao CNE no contexto das Audiências públicas sobre a BNCC /2017. Brasília, DF, 2017. Disponível em: https://www.anped.org.br/sites/default/files/images/documento_abdc_bncc_2017.pdf. Acesso em: 21 jul. 2021.

SANTIAGO, Flávio; FARIA, Ana Lúcia G de. Currículo é responsabilidade: discussão contemporânea na Itália. Debates em Educação. Maceió, Vol. 8, nº 16, Jul./Dez. 2016, p. 89-117. Disponível em: https://www.seer.ufal.br/index.php/debateseducacao/article/view/2408. Acesso em: 22 jul. 2021.

SILVEIRA, Telma. A. T. M. Práticas pedagógicas na educação de crianças de zero a três anos de idade: concepções acadêmicas e de profissionais da educação. (tese de doutorado). 304f. Faculdade de Educação, UFG, 2015.

SILVEIRA, T. A. T. M.; BARBOSA, I. G. A prática pedagógica no cotidiano da educação infantil: perspectivas de professoras que atuam com crianças de zero a três anos. In.: BARBOSA, Ivone Garcia (Org.). Formação de professores e trabalho educativo em pesquisa: Perspectivas Teóricas e Metodologias. Goiânia: Editora da Imprensa Universitária, 2020, p. 99-123.

SNYDERS, Georges. A escola pode ensinar as alegrias da música? São Paulo: Cortez,1992.

SNYDERS, Georges. A alegria na escola. São Paulo: Manole, 1988.

SOARES, Marcos A. Entre sombras e flores: continuidades e rupturas na educação estética de devotos-artistas de Santos Reis. Tese (Doutorado em Educação). 266 f. Universidade Federal de Goiás, Goiânia, 2006.

SOARES, Marcos A. Educação estética escolar: em busca de princípios orientadores. 1995. 106f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Faculdade de Educação da Universidade Federal de Goiás, Goiânia, 1995.

VÁZQUEZ, Adolfo. S. As Ideias Estéticas de Marx. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1978.

VIGOTSKI, Lev S. Psicologia pedagógica. São Paulo: Martins Fontes,2001.

VIGOTSKI, Lev S. Imaginação e criatividade na infância. Lisboa: Dinalivro, 2012.

VIGOTSKI, Lev S. Quarta aula: a questão do meio na pedologia. In: Psicologia USP, vol.21, nº4, São Paulo, 2010, p. 681-701

WALLON, Henri. Psicologia e educação da infância. Lisboa: Estampa,1975.

WALLON, Henri. A evolução psicológica da criança. Lisboa: Edições 70, 1998.

Published

2021-12-22

How to Cite

BARBOSA, Ivone; TELES MARTINS SILVEIRA, Telma Aparecida; SOARES, Marcos Antônio. Early childhood education and curriculum: the enthusiasm of culture and the joy of child in overcoming a homogenizing education. Debates em Educação, [S. l.], v. 13, n. 33, p. 74–93, 2021. DOI: 10.28998/2175-6600.2021v13n33p74-93. Disponível em: https://seer.ufal.br/index.php/debateseducacao/article/view/12698. Acesso em: 23 nov. 2024.

Issue

Section

Dossiê: Educação Infantil e currículo(s)

Similar Articles

<< < 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.