Alternative pedagogies and teacher education

cinema and essentialist deconstructions of sexualities

Authors

  • Angela Maria Monteiro da Motta Pires Universidade Federal de Pernambuco http://orcid.org/0000-0003-3573-8315
  • Marcelo Henrique Gonçalves de Miranda Universidade Federal de Pernambuco
  • Laura Tereza Nogueira Mariano Universidade Federal de Pernambuco

DOI:

https://doi.org/10.28998/2175-6600.2021v13nEsp2p842-860

Keywords:

teacher education, cinema, sexuality

Abstract

This study sought to apprehend how the use of films in the classroom, allowed, through learning with differences, the deconstruction of naturalized and essentialized truths in relation to the categories of sex, gender and sexuality. From the textual productions and verbalizations of the research subjects, Content Analysis enable the the dichotomous categories of sex, gender and sexuality to be revisited in order to establish connection points between the film scenes and the texts produced by the undergraduates. Thus, this study indicates how the use of films in classes contributed the deconstruction and destabilization of naturalized and essentialized truths in relation to the categories of male-female, man-woman and heterosexual-homosexual.

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Author Biographies

Angela Maria Monteiro da Motta Pires, Universidade Federal de Pernambuco

Doutora em Educação

Professora do Programa de Pós-Graduação em Direitos Humanos (PPGDH) da Universidade Federal de Pernambuco (UFPE)

Líder do Grupo de Pesquisa do CNPq: Políticas Públicas e Educação do Campo.

Pesquisadora e Vice-coordenadora da UFPÉ, do Projeto de Pesquisa  financiado pelo CNPq: Pós-Graduação e Educação em Direitos Humanos: um desafio contemporâneo( projeto desenvolvido pela UFPE,UFG e UNB).

e-mail: ammmp@globo.com.

http:// lates.cnpq.br/4646842012148516.

Orcid: http://orcid.org/ 0000-0003-3573-8315. 

E-mail: ammmp@globo.com

Marcelo Henrique Gonçalves de Miranda, Universidade Federal de Pernambuco

Doutor em Sociologia

Professor da Pós-Graduação em Educação Contemporânea (PPGEDUC) e da Pós-Graduação em Direitos Humanos (PPGDH) da Universidade Federal de Pernambuco(UFPE).

Líder do grupo de Pesquisa do CNPq: Processos de Subjetivação, Educação, Gênero e Sexualidades.

 http://lattes.cnpq.br/0515157502980112.

Laura Tereza Nogueira Mariano, Universidade Federal de Pernambuco

Mestranda do Programa de Pós-Graduação em Direitos Humanos (PPGDH) da Universidade Federal de Pernambuco (UFPE)

Membro do grupo de pesquisa do CNPq: Processos de Subjetivação, Educação, Gênero e Sexualidades.

Pesquisadora auxiliar do Projeto de Pesquisa do CNPQ: Pós-Graduação e Educação em Direitos Humanos: um desafio contemporâneo

 http://lattes.cnpq.br/0652981206874121

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Published

2021-11-30

How to Cite

PIRES, Angela Maria Monteiro da Motta; MIRANDA, Marcelo Henrique Gonçalves de; NOGUEIRA MARIANO, Laura Tereza. Alternative pedagogies and teacher education: cinema and essentialist deconstructions of sexualities . Debates em Educação, [S. l.], v. 13, n. Esp2, p. 842–860, 2021. DOI: 10.28998/2175-6600.2021v13nEsp2p842-860. Disponível em: https://seer.ufal.br/index.php/debateseducacao/article/view/12755. Acesso em: 13 aug. 2024.

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