The impacts of the covid-19 pandemic on university teaching work
DOI:
https://doi.org/10.28998/2175-6600.2022v14n35p566-585Keywords:
University teaching, Teaching work, Pandemic, CoronavirusAbstract
The Covid-19 pandemic has strongly impacted educational systems around the world, creating new work situations. This study seeks to analyze, through bibliographic research, how studies dialogue and help to understand the impacts of the pandemic on university teaching work. The discussions, orchestrated from authors such as: Antunes (2001), Chaui (2003), Frigotto (2006), Evangelista and Shiroma (2016), among others, took into account the axes: organization and working conditions of teachers, the demands and precariousness of work and mental health. The studies reveal the problems about how remotely performed work is constituted and what the “new normal” discourse represents in this context and draw attention to the precariousness of teaching work, which was already a reality and the pandemic only intensified.
Downloads
References
ANTUNES, Ricardo. Trabalho e precarização numa ordem neoliberal. In: GENTILI, Pablo.; FRIGOTTO, Gaudêncio. (Org.). A Cidadania Negada: políticas de exclusão na educação e no trabalho. 2 ed. São Paulo: Cortez, 2001, p. 35-48.
BERTOLIN, Julio Cesar Godoi. Avaliação da qualidade do Sistema de Educação Superior Brasileiro em tempos de mercantilização: período 1994-2003. Tese Doutorado. Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Faculdade de Educação. Programa de Pós-Graduação em Educação, 2007.
CARVALHO, Cristina Helena Almeida. A mercantilização da educação superior brasileira e as estratégias de mercado das instituições lucrativas. Revista Brasileira de Educação, v. 18, n. 54, p. 761-801, jul./set., 2013.
CHAUI, Marilena. A. Universidade pública sob novas perspectivas. In: Conferência de abertura da ANPED. Poços de Caldas, MG, 2003.
EVANGELISTA, Olinda. Faces da tragédia docente no Brasil. In: Seminário Internacional de la Red Estrado - Movimientos Pedagógicos y Trabajo Docente en tiempos de estandarización. XI. Universidad Pedagogica Nacional. 2016.
FERIGATO, Sabrina Helena.; TEIXEIRA, R. R.; FRAGELLI, M. C. B. Universidade E a Atividade Docente: Desafios Em Uma Experiência Pandêmica. Revista Docência do Ensino Superior, v. 10, p. 1–17, 2020.
FIOR, Camila Alves; MARTINS, Maria José. A docência universitária no contexto de pandemia e o ingresso no ensino superior. Revista Docência do Ensino Superior, v. 10, p. 1–20, 2020.
FRIGOTTO, Gaudêncio. Educação e Trabalho : bases para debater. Perspectiva, v. 19, p. 71–87, 2001.
FRIGOTTO, Gaudêncio. Fundamentos científicos e técnicos da relação trabalho e educação no brasil de hoje. In: LIMA, J. C. F. (org.) Fundamentos da educação escolar do Brasil contemporâneo. Rio de Janeiro: Editora Fiocruz/EPSJV, 2006.
FRIGOTTO, Gaudêncio. Educação profissional e capitalismo dependente: o enigma da falta e sobra de profissionais qualificados. Trab. Educ. Saúde, v. 5 n. 3, p. 521-536, nov.2007/fev.2008.
HARARI, Yuval Noah. Lições para uma pandemia. O globo, 24 ago. 2020.
KUENZER, Acácia Zeneida. Ensino Médio: construindo uma proposta para os que vivem do trabalho. São Paulo, Cortez, 2000.
KUENZER, Acácia Zeneida. Exclusão includente e inclusão excludente: a nova forma de dualidade estrutural que objetiva as novas relações entre educação e trabalho. In: LOMBARDI, J. C.; SAVIANI, D.; SANFELICE, J. L. (Org.). Capitalismo, trabalho e educação. Campinas: Autores Associados; Histedbr, 2005.
LARA, Rafael da Cunha. Ubiquidade e crise pandêmica: o que há de novo no trabalho em educação? Em Tese, v. 17, n. 2, p. 24–43, 2020.
LÉVY, Pierre. O que é o virtual?. São Paulo: Editora 34, 1996.
MANCEBO, Deise. Trabalho docente na educação superior brasileira: mercantilização das relações eheteronomia acadêmica. Revista Portuguesa de Educação, v. 23, n. 2, p. 73-91, 2010.
MONTEIRO, Bruno Massayuki Makimoto; SOUZA, José Carlos. Saúde mental e condições de trabalho docente universitário na pandemia da COVID-19. Research, Society and Development, v. 9, n. 9, p. 1-16, 2020.
ORTIZ, Rocío Rueda. Cibercultura: metáforas, prácticas sociales y colectivos en red. Nómadas, n. 28, p. 8-20, 2008.
SANTOS, Boaventura de Sousa. Reinventando a democracia. Entre o pre-contratualismo e o pós-contratuialismo. In: BELLER, A. et al. A crise dos paradigmas em ciências sociais. Rio de Janeiro: Contraponto, 1999.
SANTOS, E. S. C; SILVA, E. B. da. Educação e neoliberalismo: questões atuais ou do passado? In: CUNHA, Célio da; SILVA, Maria A. da. (Orgs.) Pensamento pedagógico e Políticas de Educação. Brasília: Liber Livro, 2013.
SHIROMA, Eneida Oto; EVANGELISTA, Olinda. Formação humana ou produção de resultados? trabalho docente na encruzilhada. Revista Contemporânea de Educação, v. 10, n. 20, p. 314-341, jul./dez., 2015.
TANGUY, Ludovic. Racionalização pedagógica e legitimidade política. In: ROPÉ, F.; TANGUY, Ludovic. (Org.). Saberes e competências: o uso de tais noções na escola e na empresa. 4. ed. Campinas: Papirus, p. 25-67, 2003.
VEIGA, Ilma Passos. Docência na educação superior. Brasília: Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Anísio Teixeira, 2006.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Debates em Educação
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Neste tipo de licença é permitido Compartilhar (copiar e redistribuir o material em qualquer suporte ou formato) e Adaptar (remixar, transformar, e criar a partir do material). Deverá ser dado o crédito apropriado , prover um link para a licença e indicar se mudanças foram feitas . O conteúdo não pdoerá ser utilizado para fins comerciais .
Atribuição-NãoComercial 4.0 Internacional Creative Commons Attribution 4.0 (CC BY-NC 4.0).