Children as proponents of educational experiences in early childhood education

a dialogue with John Dewey's perspective

Authors

  • Rayffi Gumercindo Pereira de Souza Universidade Federal da Paraíba
  • Leonardo Rolim Severo Universidade Federal da Paraíba
  • Maria Eulina Pessoa de Carvalho Universidade Federal da Paraíba

DOI:

https://doi.org/10.28998/2175-6600.2022v14nEspp546-559

Keywords:

Early Childhood Education, Children, Educational experience, John Dewey

Abstract

Considering the contexts of childhood and of Early Childhood Education, this paper aims to reflect on children as proposers of educational experiences. In order to do so, a dialogue is developed with concepts of education and experience, according to the perspective of John Dewey, considered a precursor of the New School. The relevance of the reflection produced by this important philosofher of the beginning of the 20th century is pointed out, in support of the argument about the importance, necessity and urgency of recognizing children as protagonists of their educational experience in contemporary Early Childhood Education.

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Author Biographies

Rayffi Gumercindo Pereira de Souza, Universidade Federal da Paraíba

Formado em Pedagogia pela Universidade Federal de Campina Grande (UAEd/UFCG) e Mestre em Educação pela Universidade Federal de Campina Grande (PPGED/UFCG). Doutorando em Educação pela Universidade Federal da Paraíba. Suas pesquisas e publicações versam sobre Educação Infantil, com ênfase em Práticas pedagógicas, Educação Infantil do e no Campo e relações de gênero. Participa do Grupo de Estudos e Pesquisas Crianças, Infâncias e Educação Infantil (GRÃO/UFCG), também compõe o Grupo de Estudos e Pesquisas sobre Homens e Educação (HOME), e integra o Fórum do Agreste Paraibano de Educação Infantil (FAPEI), vinculado ao Movimento Interfóruns de Educação Infantil do Brasil (MIEIB).

Leonardo Rolim Severo, Universidade Federal da Paraíba

Pedagogo. Doutor em Educação. Professor Adjunto da Universidade Federal da Paraíba (UFPB), onde atua no Programa de Pós-Graduação em Educação. Líder do Grupo de Estudos e Pesquisas em Pedagogia, Trabalho Educativo e Sociedade (GEPPTES).Membro do GT 4 -Didática da ANPEd; da Associação Nacional de Didatica e Práticas de Ensino (ANDIPE); e da Rede Nacional de Pesquisadores/as em Pedagogia (RePPed). 

Maria Eulina Pessoa de Carvalho, Universidade Federal da Paraíba

Graduada em Pedagogia pela Universidade Federal da Paraíba (1978), Mestra em Psicologia Educacional pela Universidade Estadual de Campinas (1989) e PhD em Currículo, Ensino e Política Educacional pela Michigan State University, USA (1997). Pós-doutorado na Universidade de Valencia, Espanha (2011). Professora titular da Universidade Federal da Paraíba, lecionando no Curso de Pedagogia e no Programa de Pós Graduação em Educação. Líder do grupo de pesquisa Gênero, Educação, Diversidade e Inclusão. Pesquisa e orienta em gênero e educação superior, gênero e educação infantil, gênero e formação docente, relações escola-família e dever de casa. Bolsista de produtividade CNPq

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Published

2022-06-10

How to Cite

SOUZA, Rayffi Gumercindo Pereira de; SEVERO, Leonardo Rolim; CARVALHO, Maria Eulina Pessoa de. Children as proponents of educational experiences in early childhood education: a dialogue with John Dewey’s perspective. Debates em Educação, [S. l.], v. 14, n. Esp, p. 546–559, 2022. DOI: 10.28998/2175-6600.2022v14nEspp546-559. Disponível em: https://seer.ufal.br/index.php/debateseducacao/article/view/13392. Acesso em: 25 nov. 2024.

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