Narratives about the supervised internship in the license physics course

a figure of learning in initial training

Authors

  • Willdson Robson Silva do Nascimento Universidade Estadual do Maranhão
  • Eanes Correia Universidade Federal de Sergipe (UFS)
  • Veleida Anahi da Silva Universidade Federal de Sergipe (UFS)

DOI:

https://doi.org/10.28998/2175-6600.2022v14n35p260-278

Keywords:

Physics Teaching, Supervised internship, Figures of Learning, Narratives, Relation to knowledge

Abstract

The article aims to understand the relationship with teaching the student establishes during the curricular component Supervised Internship Final Years of Elementary School, in the Physics Licentiate course of the State University of Maranhão, from the first experiences narrated with the conduction of classes for formation pedagogical. In this way, the question is: what relationship with teaching does the licentiate establish during the supervised internship combined with the class regency for their pedagogical training? It is an exploratory-descriptive qualitative study, using the students' narratives, balance of knowledge, final internship report, and data organization, based on content analysis, as a data constitution instrument. The Relation with Knowledge, by Bernard Charlot, was used. Thus, what made sense in the relationship with the teaching of students in place-knowledge, internship, from the identity, social and epistemic dimensions with Physics, can be perceived through the narratives of the undergraduates themselves.

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Author Biographies

Willdson Robson Silva do Nascimento, Universidade Estadual do Maranhão

Licenciado em Física, Mestre e Doutorando no Programa de Pós-Graduação em Educação para a Ciência pela Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho” Campus Bauru. Docente da Universidade Estadual do Maranhão. Membro do Grupo de Pesquisa Ensino de Ciências e Inclusão Escolar- ENCINE/UNESP/CNPq. Membro do Grupo de Estudo e Pesquisa Educação e Contemporaneidade - EDUCON/UFS/CNPq.

 

 

Veleida Anahi da Silva, Universidade Federal de Sergipe (UFS)

Licenciada em Ensino de Ciências e Matemática, Doutora em Ciências da Educação pela Universidade de Paris VIII, docente do Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências e Matemática e em Educação da Universidade Federal de Sergipe. Líder do Grupo de Pesquisa Educação e Contemporaneidade – EDUCON/UFS/CNPq.

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Published

2022-08-31

How to Cite

NASCIMENTO, Willdson Robson Silva do; CORREIA, Eanes; DA SILVA, Veleida Anahi. Narratives about the supervised internship in the license physics course: a figure of learning in initial training. Debates em Educação, [S. l.], v. 14, n. 35, p. 260–278, 2022. DOI: 10.28998/2175-6600.2022v14n35p260-278. Disponível em: https://seer.ufal.br/index.php/debateseducacao/article/view/13643. Acesso em: 25 nov. 2024.

Issue

Section

Dossiê "Estudantes da universidade, narrativas e relação com o saber"

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