All whores

subjectivities of women of the Federal University of Catalão

Authors

  • Rita Tatiana Cardoso Erbs UFCAT
  • Adriane Erbs de Abreu
  • Bruna Caroline Machado Gomes

DOI:

https://doi.org/10.28998/2175-6600.2022v14n35p315-327

Keywords:

Feminism, (Auto)biographical research, University

Abstract

This work aimed to understand the life stories of the students participating in the Toda Putas movement, highlighting their motivations and possible relationships with the academic community. The research has a qualitative character, based on the (auto)biographical approach; interviews were conducted with five participants of the movement. We identified two dimensions and words/expressions present in the narratives: feminism, emancipation and resistance; art, family and university. We sought to develop a methodological form of analysis that would intertwine education, psychology, anthropology, sociology and the history of education. The research impelled us to reflect on the political issues of women and the spaces that still need to be occupied by them and maintained in our society.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Adriane Erbs de Abreu

Psicóloga (UFCAT), voluntária nas pesquisas do Mestrado em Educação/UFCAT, interesse em pesquisas (auto)biográficas com as temáticas: subjetividade feminina e educação do campo. Integrante do Grupo de Estudos e Pesquisa em teoria Histórico-cultural e Processos Psicossociais.

Bruna Caroline Machado Gomes

Graduanda em Psicologia Bacharelado e Licenciatura – bolsista de iniciação à pesquisa e voluntária em pesquisas do Mestrado em Educação/UFCAT.

References

ABRAHÃO, Maria Helena Menna Barreto. As narrativas de si ressignificadas pelo emprego do método autobiográfico. In: SOUZA, Elizeu Clementino; ABRAHÃO, Maria Helena Menna Barreto. (orgs). Tempos, narrativas e ficções: a invenção de si. Porto Alegre: Edipucrs, 2006, p. 149-170.

ABRAHÃO, Maria Helena Menna Barreto. Intencionalidade, reflexividade, experiência e identidade em pesquisa (auto) biográfica: dimensões epistemo-empíricas em narrativas de formação. In: BRAGANÇA, Inês Ferreira de Souza; ABRAHÃO, Maria Helena Menna Barreto; FERREIRA, Márcia Santos (org.). Perspectivas epistemo-metodológicas da pesquisa (auto)biográfica. Curitiba: CRV, 2016, p. 29-50.

BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. Lisboa: Edições 70, 2009.

BERTAUX, Daniel. Narrativas de Vida: a pesquisa e seus métodos. São Paulo: Editora Paulus, 2010.

BIROLI, Flávia. Justiça e família. In: MIGUEL, Luís Felipe; BIROLI, Flávia. Feminismo e política: uma introdução. São Paulo: Editora Boitempo, 2014, p. 47-61.

COLLING, Ana Maria; ACOM, Ana Carolina. Corpo feminino, corpo político: de fustigado à devorador do instituído. Revista Prâksis, vol. 2, n.1, 128-147p, mai/ago ,2019.

JOSSO, Marie-Christine. Experiências de Vida e Formação. Lisboa: Educa, 2002.

MARINAS, José Miguel. La escucha en la historia oral: palabra dada. Madrid: Editorial Sintesis, 2007.

SANT’ANNA, Sabrina Marques Parracho; MARCONDES, Guilherme; MIRANDA, Ana Carolina Freire Accorsi. Arte e política: a consolidação da arte como agente na esfera pública. Sociol. Antropol.. vol. 7, n. 3, 2017.

Valsiner, Jaan. Fundamentos de psicologia cultural: mundos da mente, mundos da vida. Tradução de A.C Bastos. Porto Alegre: Artmed, 2012.

Published

2022-08-31

How to Cite

CARDOSO ERBS, Rita Tatiana; ERBS DE ABREU, Adriane; MACHADO GOMES, Bruna Caroline. All whores: subjectivities of women of the Federal University of Catalão. Debates em Educação, [S. l.], v. 14, n. 35, p. 315–327, 2022. DOI: 10.28998/2175-6600.2022v14n35p315-327. Disponível em: https://seer.ufal.br/index.php/debateseducacao/article/view/13697. Acesso em: 21 nov. 2024.

Issue

Section

Artigos

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.