All whores
subjectivities of women of the Federal University of Catalão
DOI:
https://doi.org/10.28998/2175-6600.2022v14n35p315-327Keywords:
Feminism, (Auto)biographical research, UniversityAbstract
This work aimed to understand the life stories of the students participating in the Toda Putas movement, highlighting their motivations and possible relationships with the academic community. The research has a qualitative character, based on the (auto)biographical approach; interviews were conducted with five participants of the movement. We identified two dimensions and words/expressions present in the narratives: feminism, emancipation and resistance; art, family and university. We sought to develop a methodological form of analysis that would intertwine education, psychology, anthropology, sociology and the history of education. The research impelled us to reflect on the political issues of women and the spaces that still need to be occupied by them and maintained in our society.
Downloads
References
ABRAHÃO, Maria Helena Menna Barreto. As narrativas de si ressignificadas pelo emprego do método autobiográfico. In: SOUZA, Elizeu Clementino; ABRAHÃO, Maria Helena Menna Barreto. (orgs). Tempos, narrativas e ficções: a invenção de si. Porto Alegre: Edipucrs, 2006, p. 149-170.
ABRAHÃO, Maria Helena Menna Barreto. Intencionalidade, reflexividade, experiência e identidade em pesquisa (auto) biográfica: dimensões epistemo-empíricas em narrativas de formação. In: BRAGANÇA, Inês Ferreira de Souza; ABRAHÃO, Maria Helena Menna Barreto; FERREIRA, Márcia Santos (org.). Perspectivas epistemo-metodológicas da pesquisa (auto)biográfica. Curitiba: CRV, 2016, p. 29-50.
BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. Lisboa: Edições 70, 2009.
BERTAUX, Daniel. Narrativas de Vida: a pesquisa e seus métodos. São Paulo: Editora Paulus, 2010.
BIROLI, Flávia. Justiça e família. In: MIGUEL, Luís Felipe; BIROLI, Flávia. Feminismo e política: uma introdução. São Paulo: Editora Boitempo, 2014, p. 47-61.
COLLING, Ana Maria; ACOM, Ana Carolina. Corpo feminino, corpo político: de fustigado à devorador do instituído. Revista Prâksis, vol. 2, n.1, 128-147p, mai/ago ,2019.
JOSSO, Marie-Christine. Experiências de Vida e Formação. Lisboa: Educa, 2002.
MARINAS, José Miguel. La escucha en la historia oral: palabra dada. Madrid: Editorial Sintesis, 2007.
SANT’ANNA, Sabrina Marques Parracho; MARCONDES, Guilherme; MIRANDA, Ana Carolina Freire Accorsi. Arte e política: a consolidação da arte como agente na esfera pública. Sociol. Antropol.. vol. 7, n. 3, 2017.
Valsiner, Jaan. Fundamentos de psicologia cultural: mundos da mente, mundos da vida. Tradução de A.C Bastos. Porto Alegre: Artmed, 2012.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Debates em Educação
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Neste tipo de licença é permitido Compartilhar (copiar e redistribuir o material em qualquer suporte ou formato) e Adaptar (remixar, transformar, e criar a partir do material). Deverá ser dado o crédito apropriado , prover um link para a licença e indicar se mudanças foram feitas . O conteúdo não pdoerá ser utilizado para fins comerciais .
Atribuição-NãoComercial 4.0 Internacional Creative Commons Attribution 4.0 (CC BY-NC 4.0).