The entrepreneurial UFMA

subordination of the university to the new standard of flexible accumulation?

Authors

DOI:

https://doi.org/10.28998/2175-6600.2023v15n37pe14105

Keywords:

UFMA entrepreneur, entrepreneurship pedagogy, entrepreneurial culture

Abstract

The article investigates the entrepreneurship policies adopted by the Federal University of Maranhão – UFMA, regarding the creation of an “entrepreneurial culture” at the university. The hypothesis is that this type of pedagogical strategy, which is guided by Entrepreneurial Pedagogy, reinforces individual heteronomy and semi-education, in addition to reproducing pedagogical concepts guided by the Human Capital Theory. It is an analytical-exploratory study, which uses the historical-dialectical method to analyze and interpret the object on screen. It investigates primary written sources, as well as documents and resolutions produced by this institution, to try to understand how recent UFMA initiatives are moving towards the creation of an entrepreneurial mindset, or, as the university itself states: an “entrepreneurial culture”.

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Author Biographies

Leonardo José Pinho Coimbra, Universidade Federal do Maranhão

Licenciado em História e Pedagogia, Mestre em Educação e Doutor em Educação. É professor Adjunto da Universidade Federal do Maranhão - UFMA, no curso de Ciências Naturais. Ministra as disciplinas do Núcleo Pedagógico na área dos Fundamentos da Educação. É membro do Grupo de Estudos e Pesquisa "História, Sociedade e Educação no Brasil" - HISTEDBR/MA. Também é membro do Grupo de Estudos e Pesquisa "Políticas de Formação e Trabalho Docente" - GEPFORTRAD

Ana Paula Ribeiro de Sousa, Universidade federal do Maranhão - UFMA

Professora Adjunta do curso de Licenciatura em Ciências Naturais - Física, da Universidade Federal do Maranhão (UFMA). Professora Permanente do PPGE - Mestrado em Educação Profissional, da Universidade Estadual do Maranhão (UEMA).

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Published

2023-03-25

How to Cite

COIMBRA, Leonardo José Pinho; SOUSA, Ana Paula Ribeiro de. The entrepreneurial UFMA: subordination of the university to the new standard of flexible accumulation?. Debates em Educação, [S. l.], v. 15, n. 37, p. e14105, 2023. DOI: 10.28998/2175-6600.2023v15n37pe14105. Disponível em: https://seer.ufal.br/index.php/debateseducacao/article/view/14105. Acesso em: 25 nov. 2024.

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