Teaching internship in school management as a training instrument in the context of Postgraduation

Authors

  • Ledyane Lopes Barbosa Universidade Federal do Oeste do Pará
  • Maria Lília Imbiriba Sousa Colares Universidade Federal do Oeste do Pará

DOI:

https://doi.org/10.28998/2175-6600.2023v15n37p1-19.e14157

Keywords:

Teaching Internship., Experience Report., Posgraduate studies.

Abstract

The article aims to point out the contributions of the Teaching Internship in School Management from the experience report lived by the teacher-advisor and her master's intern during the development of the Teaching Internship in a higher education institution west paraense. The contributions of the Teaching Internship as a training instrument in the context of Graduate Studies are discussed. The lived experience contributed positively to the master's degree, in particular, for providing the initial conditions of contact with university teaching by integrating activities of pre-professional practices, carried out in real work situations, as a complement to training at the level of postgraduate studies.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Maria Lília Imbiriba Sousa Colares, Universidade Federal do Oeste do Pará

Professora Titular da Universidade Federal do Oeste do Pará (UFOPA). Docente do curso de Pedagogia e do PPGE/UFOPA e do PGEDA, Polo Ufopa. Líder Adjunta do HISTEDBR/UFOPA). Pesquisadora Produtividade CNPq.

References

ANJOS, Julienne Samara Viana dos; LIMA, Taiane Figueiredo; LIMA, Thalia Gabriela Sussuarana. Relatório de Estágio Curricular Supervisionado em Gestão Escolar. Universidade Federal do Oeste do Pará. Instituto de Ciências da Educação. Curso de Pedagogia. 2019.

BARBOSA, Ledyane Lopes. Relatório de Estágio de Docência no Curso de Graduação. Universidade Federal do Oeste do Pará. Programa de Pós-graduação em Educação. 2019.

BRITTO, Luiz Percival Leme, 1957- No lugar da leitura - biblioteca e formação [recurso eletrônico]. Luiz Percival Leme Britto; Rio de Janeiro: Edições Brasil Literário, 2015. Recurso digital. Disponível em: http://www.euquerominhabiblioteca.org.br/wp-content/uploads/2019/04/nolugardaleitura_percivallemesbritto_PDFDIGITAL.pdf Acesso em 21 set. 2022.

CARVALHO, Claudenilda Mota; NASCIMENTO, Silvia Eleticia Santos do; SANTOS, Victor Silva dos. Relatório de Estágio Curricular Supervisionado em Gestão Escolar. Universidade Federal do Oeste do Pará. Instituto de Ciências da Educação. Curso de Pedagogia. 2019.

CAMPOS, D. M. S. Psicologia da adolescência: Normalidade e psicopatologia. Petrópolis, RJ: Vozes, 1987.

GALUCIO, Geni Santos de Sousa. Relatório de Estágio Curricular Supervisionado em Gestão Escolar. Universidade Federal do Oeste do Pará. Instituto de Ciências da Educação. Curso de Pedagogia. 2019.

GUIMARÃES, Adma Sarmento; DAMASCENO, Geise Batista; RODRIGUES, Maria Lúcia da Silva. Relatório de Estágio Curricular Supervisionado em Gestão Escolar. Universidade Federal do Oeste do Pará. Instituto de Ciências da Educação. Curso de Pedagogia. 2019.

LIMA; Juliana Sampaio de; WALKER, Samuel Rodrigo Marques; PINHEIRO, Williane Delfino. Relatório de Estágio Curricular Supervisionado em Gestão Escolar. Universidade Federal do Oeste do Pará. Instituto de Ciências da Educação. Curso de Pedagogia. 2019.

LIMA, José Ossian Gadelha de; LEITE, Luciana Rodrigues. O estágio de docência como instrumento formativo do pós-graduando: um relato de experiência. Rev. bras. Estud. pedagog., Brasília, v. 100, n. 256, p. 753-767, set./dez. 2019.

LIMA, G. S. N.; COLARES, M. L. I. S. Estágio supervisionado em gestão escolar: relato de experiência . Ensino em Perspectivas, [S. l.], v. 2, n. 4, p. 1–8, 2021. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/article/view/6746 Acesso em: 21 set. 2022.

MELO, Ana Valéria Borges de Carvalho; GUEDES, Neide Cavalcante. O ESTÁGIO SUPERVISIONADO NAS LICENCIATURAS DO IFPI: aspectos legais e contextos da prática como atividade formativa. Revista Exitus, Santarém/PA, Vol. 9, N°4, p. 434-463, Out/Dez 2019. Disponível em: http://www.ufopa.edu.br/portaldeperiodicos/index.php/revistaexitus/article/view/1021/537 Acesso em 21 set. 2022.

MUSSI, Ricardo Franklin de Freitas; FLORES, Fábio Fernandes; ALMEIDA, Cláudio Bispo de Almeida. Pressupostos para a elaboração de relato de experiência como conhecimento científico. Revista Práxis Educacional, v. 17, n. 48, p. 60-77, Out-Dez, 2021. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/9010/6134 Acesso em: 21 set.2022.

NASCIMENTO, Wildson Robson Silva do; CORREIA, Eanes; SILVA, Veleida Anahi da. Narrativas sobre o estágio supervisionado no curso de física licenciatura: uma figura do aprender na formação inicial. Debates em Educação, Maceió, Vol. 14, Nº. 35, Maio/Ago. 2022. DOI: 10.28998/2175-6600.2022v14n35p260-278.

PIMENTA, Selma Garrido. LIMA, Maria Socorro Lucena. Estágio e docência. 7ed. São Paulo: Cortez, 2012.

PRADO, E. Estágio na licenciatura em pedagogia. Petrópolis, RJ: Editora Vozes. Maceió/AL: Edufal, 2012.

PINHEIRO, Cássia Bruna Corrêa; SILVEIRA, Fernanda Pinheiro. Relatório de Estágio Curricular Supervisionado em Gestão Escolar. Universidade Federal do Oeste do Pará. Instituto de Ciências da Educação. Curso de Pedagogia. 2019

ROCHA, Daiane Samara Bezerra; LOPES, Lara Darlene. Relatório de Estágio Curricular Supervisionado em Gestão Escolar. Universidade Federal do Oeste do Pará. Instituto de Ciências da Educação. Curso de Pedagogia. 2019.

SALES, Flávia Pereira; PANZA, Lóide Oliveira. Relatório de Estágio Curricular Supervisionado em Gestão Escolar. Universidade Federal do Oeste do Pará. Instituto de Ciências da Educação. Curso de Pedagogia. 2019.

SILVA, Ádria Pantoja Soares da; BRITO, Karine de Aguiar; ARAÚJO, Márcio Guimarães de. Relatório de Estágio Curricular Supervisionado em Gestão Escolar. Universidade Federal do Oeste do Pará. Instituto de Ciências da Educação. Curso de Pedagogia. 2019.

SILVA, Daniela Sousa da; QUEIROZ, Giovana Alves de; PEREIRA, Patrícia de Sousa. Relatório de Estágio Curricular Supervisionado em Gestão Escolar. Universidade Federal do Oeste do Pará. Instituto de Ciências da Educação. Curso de Pedagogia. 2019

SOBRAL, Bruno Luã da Silva. Relatório de Estágio Curricular Supervisionado em Gestão Escolar. Universidade Federal do Oeste do Pará. Instituto de Ciências da Educação. Curso de Pedagogia. 2019.

UFOPA. Resolução nº 298, de 23 de agosto de 2019. Aprova o Regimento do Programa de Pós-graduação em Educação PPGE da Universidade Federal do Oeste do Pará. 2019a.Disponível em: http://www.ufopa.edu.br/ppge/images/ppge/2021/Regimento_do_PPGE_atual.pdf Acesso em 21 set. 2022.

UFOPA. Plano de ensino do componente curricular Estágio Supervisionado em Gestão Escolar. Universidade Federal do Oeste do Pará. Instituto de Ciências da Educação. Curso de Pedagogia. 2019b.

UFOPA. Guia para Orientação Discente. Universidade Federal do Oeste do Pará. Programa de Pós-graduação em Educação. 2021. Disponível em: http://www.ufopa.edu.br/ppge/images/ppge/2021/Guia_Discente_PPGE_atualizado.pdf Acesso em 21 set. 2022.

UFOPA. Resolução de 19 de setembro de 2014. Dispõe sobre a regulamentação das atividades de Estágio Docente Orientado no Programa de Pós-graduação em Educação PPGE da Universidade Federal do Oeste do Pará. 2014.

VASCONCELOS, Elizabete Figueira; CUNHA, Maria Vanusa Freires. Relatório de Estágio Curricular Supervisionado em Gestão Escolar. Universidade Federal do Oeste do Pará. Instituto de Ciências da Educação. Curso de Pedagogia. 2019

VIEIRA, Jennifer Karine Lima; VIANA, Thalita Ferreira. Relatório de Estágio Curricular Supervisionado em Gestão Escolar. Universidade Federal do Oeste do Pará. Instituto de Ciências da Educação. Curso de Pedagogia. 2019.

Published

2023-02-02

How to Cite

LOPES BARBOSA, Ledyane; COLARES, Maria Lília Imbiriba Sousa. Teaching internship in school management as a training instrument in the context of Postgraduation. Debates em Educação, [S. l.], v. 15, n. 37, p. 1–19.e14157, 2023. DOI: 10.28998/2175-6600.2023v15n37p1-19.e14157. Disponível em: https://seer.ufal.br/index.php/debateseducacao/article/view/14157. Acesso em: 23 nov. 2024.

Issue

Section

Dossiê: O estágio de docência nos programas de pós-graduação stricto sensu

Most read articles by the same author(s)

Similar Articles

<< < 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.